arrow_drop_up arrow_drop_down
30 december 2013 

5 voordelen van een éénletter logo

We suizen langs besneeuwde hellingen naar beneden en wandelen via een prachtige waterval naar een hut op 1500 meter. We laten ons de Kaiserschmarren en de warme chocolademelk goed smaken; Dit is Vakantie met een grote V!

Na maanden van hard werken is de kerstvakantie begonnen. Ik ben met met mijn gezin naar de wintersport vertrokken en heb mijn werk en MacBook thuis gelaten!

Het is een logo, niet kijken!

Maar hoe ik ook geniet, er is geen ontkomen aan, op de piste en in het dorp: die grote B duikt telkens opnieuw op! Boven het depot bij de lift, op een uithangbord van een winkel, op skirekken voor de eettentjes en zelfs op een foldertje in de gang van de Hütte op 1500 m. Het is een logo, niet kijken! Het is vakantie en ik wil even niet met mijn werk bezig zijn. Mijn ontwerpershart gaat sneller kloppen. “Focus op je ademhaling!”, houd ik als een mantra in gedachten. Maar je bent logo-ontwerper of je bent het niet, hier wil ik meer over weten!  Op een goed moment trek ik de stoute schoenen aan, stap de winkel met de grote B binnen en vraag de Oostenrijkse ondernemer Bertel, eigenaar van twee zeer goed lopende zomer- en wintersportzaken naar de motivatie voor zijn logo.

Logo keuze

Bertel koos niet het voor de hand liggende rood voor sport en actie. Hij koos voor bruin, een natuurlijke kleur en passend bij een outdoorsportzaak in een prachtig natuurgebied. Hij heeft dynamiek en beweging in het logo gebracht door de organische schrijfwijze. Je kunt er een wandelpad in zien, een spoor getrokken door ski’s maar vooral beweging. In de luxe brochures die hij laat maken lijkt het gebruikte bruin haast op goud wat een chique en rijke uitstraling heeft. Hiermee spreekt hij meteen zijn doelgroep aan; de klant die het zich kan permitteren om met kwalitatief hoogwaardige materialen en een mooie outfit volgens de laatste trends op de piste te verschijnen.

éénletter logoEén-letter logo

Logo’s zijn er in allerlei uitvoeringen: als beeldmerkwoordmerk, je bedrijfsnaam in een speciaal lettertype of een mooi grafisch icoon dat je bedrijf vertegenwoordigt. Maar écht indruk maak je kennelijk met een éénletter logo, daar kan ik deze vakantie niet omheen.

Als ik alleen ‘M’ zeg, waar denk jij dan aan? Precies! En zo zijn er nog een aantal goede voorbeelden te noemen , zoals de mooi gestileerde N met die even mooie acteur in een koffiereclame. En wat dacht je van de roze B? Die wordt zelfs door meisjes van 4 herkend! Misschien hebben we het effect van het éénletter-logo wel afgekeken van de iconen P, de H of de auto met de L. (McDonald’s, Nespresso, Barbie, Parkeer, Hotel, Lesauto)

5 voordelen van een één-letter logo

  1. Het wordt veel gemakkelijker gezien.
  2. Het blijft langer leesbaar, zelfs als het sterk verkleind wordt.
  3. Het is gemakkelijker te herkennen,
  4. en te herinneren!
  5. Het is onafhankelijk van taal waardoor je meteen een grote groep bereikt.

De week is voorbij gevlogen en we vertrekken onder een stralend blauwe hemel weer naar huis. Genietend van de prachtige omgeving in Oostenrijk en Zuid Duitsland kzet ik uiteindelijk mijn iPhone aan en begin dit blogbericht in te tikken. De volgende keer gaat toch mijn laptop mee.

Heb je ook een mooi voorbeeld van een éénletterlogo?

Deel het met mij in onderstaand commentaarveld.

Over de schrijver
Henk

Door

Henk

op 7 June 2015

Leuk om zo af en toe ideeën op te doen via je blog. Persoonlijk vind ik eenletter logo`s fantastisch! Vooral ook omdat het gewoon eenvoudig te onthouden is e.d. Lastige is dat het vaak toch wenselijk is om je bedrijfsnaam in een logo te hebben zodat mensen je kunnen vinden op basis van alleen je logo en dat is vaak wat moeilijk bij een één letter logo.

Linda Thuijs-Koopmans
Reactie plaatsen

Koekje erbij?