Page content

article content

7+ voordelen van e-mailmarketing

Krijg jij ze ook in je mailbox? Nieuwsbrieven met als titel ‘nieuwsbrief datum’ en die je nog als pdf moet openen. Los van het feit dat het ontzettend onprofessioneel overkomt is kan je je meteen afvragen welk belang jij er als ontvanger bij hebt om hem te openen. Je hebt het al druk genoeg 😉

Zo kreeg ik laatst een mail van een bedrijf dat knutselworkshops voor grote en kleine dames organiseert. Deze mail, met als titel ‘nieuwsbrief april 2012’ moest ik als pdf openen. Hierin stonden alleen maar feiten over het bedrijf opgesomd: o.a. openingstijden en prijzen.

 

Doel van het versturen van een e-nieuwsbrief of e-zine

  • Kennis delen, vragen beantwoorden en inspireren door bijvoorbeeld over je wandelcoaching, yoga of kaarsenmaak workshop te schrijven. Bijkomend voordeel is dat je je hiermee als een expert profileert.
  • Je doelgroep informeren, bijvoorbeeld over evenementen bij jou in de buurt, de nieuwe wandelroute die je hebt uitgezet, de themaweken of kamermuziek uitvoeringen die je organiseert.
  • Een relatie opbouwen met jouw lievelingsgasten, jouw doelgroep.

In de hele nieuwsbrief van het voorbeeld werd niet een keer mijn interesse gewekt doordat ik werd aangesproken op een behoefte of vraag. Ik werd niet geïnspireerd door het ontbreken van één enkele tip over hoe ik bijvoorbeeld heel gemakkelijk een cadeautje in elkaar knutsel met een lege verpakking of hoe je het beste de maat neemt voor een zelf te maken armband.  (Onderwerpen voor je e-zine.)

 

Hoe maak je een nieuwsbrief?

Maak je een nieuwsbrief voor de plaatselijke visvereniging dan kan je je nog behelpen met je Gmail account of door in Publisher (Microsoft Office) een opgemaakte mail te maken. Je typt je tekst, plakt er een header of logo boven en “leukt het geheel op” met een foto of product-illustratie.

Nadelen nieuwsbrief maken in Gmail, Publisher of Word:

  • arbeidsintensief: aanvragen en inschrijvingen handmatig toevoegen
  • veel minder professioneel
  • geen geautomatiseerde inschrijf- en uitschrijfmogelijkheid (is wettelijk verplicht!)
  • geen mogelijkheid om statistieken bij te houden

Er zijn diverse aanbieders van professionele e-mail nieuwsbrief programma’s

  • GetResponse
  • Autorespond
  • Enormail
  • Aweber.com
  • Mailexpert.nl
  • Mailchimp.co
  • Ik ga voor Active Campaign! Wat een fantastisch systeem is dat, de koningin onder de autoresponders.

 

Voordelen van een professioneel e-mail systeem of autoresponder

  1. Een gepersonaliseerde aanhef boven de mail met de naam van de ontvanger.
  2. Een professionele uitstraling
  3. ‘Bananen’ (inschrijfknoppen) maken en geautomatiseerde uitschrijfmogelijkheden.
  4. Doorstuur knop naar een gerichte nieuwe ontvanger, je opgemaakte mail blijft intact.
  5. Je eigen ontwerp en template maken, in huisstijl natuurlijk.
  6. Statistieken bijhouden; wie opent welke mail en klikt door naar welk artikel.
  7. Groepen maken voor verschillende doelgroepen.
  8. Automations instellen (automatische vervolgmail)
  9. Labels plaatsen en nog vele andere handige tools!
  10. Je lezers volgen door hun interesse in jouw producten te registreren waardoor je ze veel gerichter kunt benaderen en hulp bieden.

 

Maak vandaag nog contact met je Lievelingsgasten!

De persoon van de Workshop Nieuwsbrief heeft niet kunnen zien wie haar mail geopend heeft, wie hem gelezen heeft of heeft doorgeklikt naar haar website. Ze kan hiermee de interesse en behoefte van haar (potentiële) klanten niet meten of analyseren en daar haar aanbod en strategie op aanpassen. 

Doe je nog niet aan e-mailmarketing dan adviseer ik je om daar vandaag nog mee te beginnen. Bouw aan de relatie met jouw doelgroep. Informeer ze over bezoektips uit jouw omgeving en maak ze daarmee warm voor een bezoek aan jouw gastenverblijf. Blijf On top of mind door ze regelmatig te mailen met interessante wetenswaardigheden, gezellige klanten ervaringen en vertel ze over de beleving die jij te bieden hebt. Maar doe dit met een professioneel e-mail systeem waarbij je kunt bijhouden welke mail wel of niet is geopend, welk persoon wel of niet al bij jou heeft geboekt en overnacht. Hierdoor kan je je mailings veel beter afstemmen op de behoeftes van jouw (potentiële) gasten.

 

Laat mij je helpen

Heb je geen idee waar je moet beginnen met e-mailmarketing? Neem contact met me op dan kunnen we overleggen hoe ik je hiermee kan helpen.

 

 

 

 

 

 

(bewerkt blog van 11 okt. 2012)

Laat een bericht achter!

Comment Section

0 reacties op “7+ voordelen van e-mailmarketing

Plaats een reactie


*