arrow_drop_up arrow_drop_down
26 augustus 2013 

Auteursrechten - Baas over eigen logo?

auteursrechten op logoOp een regenachtige dag kreeg ik telefoon van de Groep Regenboog bv. Omdat Groen bv bij de Groep gekomen was, was het noodzakelijk hun huisstijl aan te passen. De relatie met hun grafisch ontwerper was echter tot een dieptepunt gedaald, daarom vroegen ze of ik het wilde aanpassen. Op mijn verzoek om mij de kleurnummers en bepaalde bestanden in pdf toe te sturen, hebben zij contact gezocht met hem. Maar hij weigerde, met de verklaring dat hij de auteursrechten heeft over het ontwerp en aan Regenboog geen toestemming heeft verleend het logo of de huisstijl naar believen aan te passen. Hij ging er daarom niet aan meewerken dat een andere ontwerper met zijn ontwerp verder zou werken. Daar had hij natuurlijk een punt! Hoe dan ook liep Regenboog ook niet meer warm voor de relatie met de grafisch ondernemer.

Misschien herken je dit. Soms wil je verder met een bepaald ontwerp of logo, maar niet met de ontwerper ervan. Jij wil als eigenaar van jouw logo het heft in eigen hand nemen of een andere ontwerper zoeken voor een vervolgontwerp. De ontwerper werkt niet mee, en doet een beroep op zijn auteursrechten.

  • Van wie zijn de auteursrechten?
  • Wie is de eigenaar van de werkbestanden van jouw logo?
  • Van wie zijn ontwerpen als jij ervoor betaald hebt ?

Jij bent niet automatisch vrij om te doen wat je wil met jouw logo.

Hoe zit het officieel? De feiten op een rijtje:

  • Het intellectueel eigendom blijft altijd bij de ontwerper (volgens de wet is dit ‘onvervreemdbaar’).
  • De maker van het logo behoudt altijd de auteursrechten over het ontwerp tenzij je dit anders schriftelijk hebt afgesproken. Bij een overdracht van auteursrechten worden de eigendomsrechten en de zeggenschap over de wijze waarop het ontwerp mag worden gebruikt overgedaan aan de opdrachtgever.
  • Bij een licentie geeft de ontwerper toestemming aan de opdrachtgever (aan jou dus) om een ontwerp op een bepaalde wijze binnen zijn eigen bedrijf te gebruiken.
  • Heeft de ontwerper een font (lettertype) met een licentie aangeschaft om jouw logo mee te maken, dan mag hij dat niet zomaar aan jou geven om er verder mee te werken. Je zult hiervoor zelf ook een licentie moeten aanschaffen.


Informeer daarom naar de voorwaarden, of er auteursrechten worden overgedragen en hoever de licentie reikt. Vraag ook welke bestanden je ontvangt bij oplevering van jouw logo voordat je met een ontwerper in zee gaat. Je weet dan vooraf altijd waar je aan toe bent.

Doordat de vorige ontwerper van Regenboog vasthield aan zijn auteursrechten moest ik afzien van de optie om de bestaande huisstijl te restylen. Er bleef niets anders over dan een compleet nieuwe huisstijl te maken met de bestaande logo’s.

Logo van Linda Thuijs?

Hoe gaat het eigenlijk in zijn werk als je een logo bij mijn laat maken? Na betaling van de factuur ontvang jij het logo in de volgende bestanden:

  1. jpg – geschikt voor gebruik op internet, pixelbestand.
  2. png – geschikt voor Microsoft Office (Word, PowerPoint), Prezi en op internet, pixelbestand.
  3. eps – te gebruiken in tekenprogramma’s om eventueel verder te ontwikkelen, vectorbestand.
  4. Later nog eens een speciaal formaat nodig? Die vind je een paar dagen na aanvraag in je eigen online huisstijlmap, klaar voor gebruik. Als service!

De auteursrechten over het logo ontwerp gaan na betaling naar jou en kan je er mee doen wat jij wilt, tenzij we dit anders afspreken. 

Je huisstijl ontwerpen ontvang je in pdf bestanden die geschikt zijn om te laten drukken/printen. Wil je ook de beschikking hebben over de bronbestanden van je huisstijl dan zijn die tegen meerprijs leverbaar.

Uiteraard help ik je graag bij het restylen van je logo, mocht dat te zijner tijd nodig zijn.

Meer lezen?

 

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Koekje erbij?