arrow_drop_up arrow_drop_down
3 juni 2012 

Betekenis groene huisstijl, groen logo

de betekenis van groen in je logoAls je bij Google zoekt op ‘groene logo‘s’ dan kom je al snel een hele rits beeldmerken tegen die een link hebben met de natuur, ecologie en waar het woord groen in de naam voor komt. Maar groen heeft veel meer kwaliteiten of symbolische betekenissen dan alleen een verwijzing naar de natuur.

Groen staat voor:

  • natuur en milieu
  • groei en bloei, genezing en heling
  • orde, rust
  • veiligheid en betrouwbaarheid
  • balans en harmonie
  • vrijheid, neutraliserend
  • voorjaar, jeugd en vernieuwend
  • vitaliserend en ontspannend
  • welvaart en overvloed
  • maar ook gif en buitenaards

 

Wie werken er veel met groen:

  • Groen past bij een verzorgende beroepen, waar het gaat om behulpzaamheid, rustgevende omgeving. Artsen, Ziekenhuizen, Operatiekamers.
  • En daar waar je wordt opgeladen met nieuwe frisse energie. Wellness bijvoorbeeld of huidverzorging.
  • Als er evenwicht, balans en harmonie gezocht en geboden wordt past groen om te gebruiken in je huisstijlCoaches, helers, therapeuten.
  • Bij beroepen die met de natuur te maken hebben, een verbinding maken met de buitenwereld. Tuincentra en hoveniers. Boswachters en natuurbeheer, Scouting, Land- en tuinbouw.  bloemisten.
  • Bedrijven die werken met kinderen, jeugdinstellingen.
  • Instanties en bedrijven die betrouwbaarheid willen uitstralen. Banken.

Een paar bekende ‘groen gekleurde’ bedrijven zijn:

  • FSC, Staatsbosbeheer, Intratuin, GroenLinks, D 66
  • Groene Kruis, Oxfam Novib
  • Heineken (groene Hop)
  • ABN-AMRO (betrouwbaarheid)
  • Mc Donalds  (van rood naar groen! ; milieuvriendelijker imago)

 

Groen is

  1. een combi van citroengeel en helderblauw
  2. een combi van een warme en koele kleur
  3. complementair aan rood Rood versterkt de groene kleur, vult aan.

 

 
 
 
 

Past dit bij jouw bedrijf? Is Groen de kleur die jij nodig hebt om jouw doelgroep te bereiken en uit te stralen waar groen voor staat? Of heeft het toch meer pit nodig, meer vuur en warmte? Misschien past een blauwe kleur meer bij de waarden van jouw bedrijf?

Lees ook de betekenissen van de andere kleuren in dit blog of neem contact met mij op voor een persoonlijk advies voor jouw logo en huisstijlkleuren!

Meer kleuren met hun betekenis in een volgende nieuwsbrief en daarna ook op deze site. Wil je op de hoogte gehouden worden van alle tips omtrent huisstijl, schrijf je dan in op de nieuwsbrief. Zie knop rechtsbovenin de sidebar.

 

Blauw   Groen   Oranje   Geel   Rood   Wit   Bruin  Zwart

 

Over de schrijver
Sportmasseur Marc van Groen
Linda
Door

Linda

op 30 September 2015

Hahaha, inderdaad Marc! Voor jou bleef er weinig keuze over. Gelukkig past de kleur wel goed bij je beroep!

Reactie plaatsen

Koekje erbij?