Page content

Betekenis van kleuren in je huisstijl

article content

Betekenis van kleuren in je huisstijl

Welke kleur past bij jouw bed & breakfast?

Kleur communiceert en we koppelen er waardes aan. Daarom is het belangrijk de juiste kleur voor je logo en huisstijl uit te zoeken!

Voordat je een passende huisstijlkleur voor jouw B&B of ander gastenverblijf kiest, moet je voor jezelf op de volgende vragen een antwoord hebben.

  • Wie ben ik, waar sta ik voor en wat is mijn stijl en B&B concept?
  • Wat wil ik uitstralen en welke beleving bied ik mijn gasten?
  • Wie is mijn lievelingsgast? Voornamelijk mannen of vrouwen? Singles, gezinnen, senioren, jongeren?
  • Welke kernwoorden horen er bij mij/mijn gastenverblijf? (briefing).

Niet alleen een makelaar, een kinderdagverblijf of fietsenverkoper vragen elk om totaal andere benaderingen in uitstraling, stijl en dus ook kleur. Dat geldt ook voor verschillende gastenverblijf concepten. Bijvoorbeeld:

  • een boerderij in Nederland met knuffelkoeien, voor gezinnen met jonge kinderen
  • een kasteel in Frankrijk die zijn eigen wijn maakt, of kookworkshops geeft
  • een designhotel in een oud grachtenpand, gericht op hoogopgeleide mensen tussen den 25 en 40 jaar
  • een Oostenrijks B&B voor senior wandelaars en groepsreizen
  • een huis in Spanje waar je gasten ontvangt voor retraite en yoga arrangementen

 

Kleur en associatie

De betekenis van kleuren is afhankelijk van de cultuur waarin je bent opgegroeid en de tijd waarin je leeft. Kleuren roepen bepaalde gevoelens en associaties op.  Daarnaast spelen ook persoonlijke voorkeuren en mode bij onze reactie op kleuren. De associaties die we met ze hebben en de betekenissen die we eraan geven zijn namelijk wel tijd en plaatsgebonden. Hoewel er geen wetenschappelijke bewijzen zijn voor het effect van kleuren, worden op grote schaal eigenschappen en effecten aan kleuren toegekend. 

Vroeger hoorde roze bijvoorbeeld bij jongens en lichtblauw bij meisjes! En de Romeinen gebruikten roze voor geheimhouding. Roze is tegenwoordig in de westerse cultuur een veelgebruikte kleur op websites van en voor vrouwen terwijl tegenwoordig ook veel mannen  het pittigere magenta (=knalroze) als huisstijl kleur kiezen. Bedrijven maken in hun logo en huisstijlkeuze heel bewust gebruik van kleur, bijvoorbeeld om hun merk te onderscheiden van hun concurrent of om er bepaalde kernwaarden mee uit te dragen. Uitgaande van onze Westerse wereld worden er aan blauw zakelijke, koele eigenschappen toegeschreven, waar rood staat voor passie en liefde. Geel straalt als de zon, maar kan, afhankelijk van de tint een goedkope als een chique uitwerking terwijl paars rijkdom symboliseert.

 

Elke kleurnuance levert ook een andere nuance in betekenis op.

Je kunt ervan uitgaan dat hoe lichter de kleur, hoe zachter het gevoel of de uitwerking van de kleur. Een zachte pastelroze kleur ‘voelt’ anders, dan het hardere en krachtigere magenta. En het klassieke bordeauxrood levert weer een andere associatie dan het wakkere en stimulerende bloedrood. Denk maar aan de met bordeauxrood velours gestoffeerde stoelen. Donkerblauw communiceert anders dan helderblauw of groenblauw en er ligt een wereld tussen goudgeel en citroengeel.

Een goede vergelijking is de kleurenwaaier van de kledingstyliste voor de seizoenstypes die de persoonlijkheid van de vrouw weerspiegelt en versterkt. Er komen in alle vier de waaiers rood en blauw voor, maar de tinten zijn verschillend en hebben een totaal andere uitstraling. Het herfsttype komt veel beter tot haar recht in warme bruinachtige kleuren en goud dan in de intense uitbundige en koele kleuren van het wintertype. Zo stel jij ook een palet samen van kleuren die bij jouw merk, waarden of persoonlijkheid passen en die jouw merk beschrijven.

Kies overigens niet teveel kleuren maar houd je boodschap helder (en bespaar hiermee drukwerkkosten). 

 

De betekenis en symboliek van 7 huisstijlkleuren:

1.   Magenta: Motivatie, bemiddeling, raad. Energie, intuïtie en daadkracht. Leiding, verandering en passie.

2.   Rood: Kracht, macht en energie. Motivatie, leiding en warmte. Stimulatie, actie en passie. Meer over rood >>>

3.   Oranje: Humor, positiviteit en invoeling. Samen, luisteren en begrip. Creativiteit, speelsheid en plezier. Meer over oranje >>>

4.   Geel: Communicatie en intelligentie. Educatie en besluitvorming. Zelfkennis en actie. Warmte, zon en contact. Meer over geel >>>

5.   Groen: Hulp, ontspanning en bemiddeling. Harmonie, raad en evenwicht. Vertrouwen, groei en kalmte. Meer over groen >>>

6.   Blauw:  Rust, ontspanning en trouw. Integriteit, afstand en  wijsheid. Expressie, waarheid en communicatie. Meer over blauw >>>

7.   Zwart: Kracht, invloed en inzicht. Misterie, afstand en magie. Bescherming, nacht en duister. Meer over zwart >>>

Meer betekenis van kleuren in je huisstijl: Wit   Bruin  Goud

 

De juiste kleur voor jouw concept, de beleving voor jouw gasten

Er zijn zoveel kleuren waaruit je kunt kiezen om jouw verhaal te vertellen of jouw boodschap te ondersteunen. Bijna niets is te gek. Houd er echter wel rekening mee dat het praktisch en geloofwaardig blijft. Wil jij rust uitstralen op je website omdat jij je gasten retraite arrangementen aanbiedt, dan adviseer ik je om geen felle (schreeuwende) kleuren te gebruiken in je huisstijl. Een bomenkwekerij met een rood logo, een motorclub met roze symbool of een een arts in een zwarte jas zullen bijvoorbeeld ook niet het gewenste effect hebben. Een verkeerde associatie roept tegenstrijdige gevoelens op en brengt de kijker in verwarring. De kleur van jouw huisstijl en op jouw website moet jouw boodschap ondersteunen ipv tegenspreken.

 

Wil je op de hoogte gehouden worden van alle tips omtrent #kleur #huisstijl #internetmarketing voor Bed & Breakfast ondernemers? Wordt lid van de online community

online community bed breakfast

 

 

 

 

 

 

e-book cover bites and business

(Dit artikel van mij is in iets andere vorm ook gepubliceerd in het e-book van Bites & Business: Effectiever en efficienter werken, 189 tips van 28 experts – ontwerp e-boek cover: Linda Thuijs)

 

Laat een bericht achter!

Comment Section

0 reacties op “Betekenis van kleuren in je huisstijl

Plaats een reactie


*