Page content

article content

Een flinke voorraad onderwerpen voor je nieuwsbrief

Tijdens een netwerkbijeenkomst van Bites en Business zat ik naast een vlotte dame die paardrijlessen geeft. Ze geeft niet alleen les met als doel de technische kneepjes van het paardrijden bij te brengen, maar voornamelijk om de persoonlijke groei van de berijder te stimuleren. We hebben het over een paardencoach.

Ze vertelde voluit over haar passie voor paarden en de mooie ervaringen van haar klanten die door de sessie zichtbaar beter in hun vel zaten. Uiteindelijk kwam het gesprek uit op netwerken en nieuwsbrieven. Ik vroeg haar hoe vaak zij haar klanten een interessante nieuwsbrief mailde. Vol verbazing keek ze mij aan; “Een nieuwsbrief, waar zou ik het dan elke keer over moeten hebben? Ik zou niet snel wat onderwerpen kunnen verzinnen” Nu was het mijn beurt om stom verbaasd te zijn.

Naast het feit dat je er mee aan klantenbinding doet, je jezelf als een expert op jouw gebied kunt presenteren bouw je ook aan relevante content op je website en daar wordt Google heel blij van! Jij toch ook? 😉

 

Onderwerpen voor je nieuwsbrief of blog

Heb jij ook nog steeds moeite met het verzamelen van interessante onderwerpen voor je nieuwsbrief of blog? Als je mijn tips opvolgt, heb je een kast vol onderwerpen waar je de komende tijd volop mee vooruit kunt. Op deze manier heb ik zelf ook altijd al gewerkt en heb voor jaren inspiratie om mijn blog, berichten op social media en mijn e-zine (nieuwsbrief) te vullen.

  • Maak een lijst van onderwerpen waar je gasten jou tips en advies om hebben gevraagd.
    • bezienswaardigheden bij jou in de buurt
    • plaatselijke evenementen
    • seizoensfeesten
    • (openbaar) vervoersmogelijkheden
  • Met welke reden komen ze naar jouw gastenverblijf?
    • Zoeken ze rust en ontspanning, of actie en avontuur.
    • Geef tips hoe ze tijdens hun verblijf in jouw accommodatie optimaal kunnen genieten van de rust.
    • Schrijf er een blog achteraan hoe ze de uitgerust en ontspannen blijven met tips voor als ze weer thuis zijn.
  • Welke tips of voordelen heb jij van hen gehoord waar je zelf niet zo bij stil stond? 
    • Denk aan hun ervaring met jouw B&B, dienst of product en de voordelen die het hen opleverde.
    • Of informatieve websites, handige apps, leuke adresjes in de buurt, goede winkels, aanbiedingen van een reisproduct, oplossingen.
    • Nieuws en actualiteiten die betrekking hebben op jouw accommodatie of  dienst waar een ander ook mee gebaat kan zijn.
  • Het is natuurlijk niet de bedoeling om je conculega’s te kopiëren (Google straft duplicate content af!), maar je kunt wel eens kijken waar zij over schrijven. Misschien kan jij hetzelfde onderwerp van een andere kant belichten of heb jij aanvullende informatie waar die persoon niet aan gedacht heeft.

Neem onderweg altijd een opschrijfboekje mee! (of een notitie-app in je telefoon). Als je iets te binnen schiet wat handig kan zijn voor de onderwerpen voor je blog, schrijf dat dan onmiddellijk op. Bij mij ligt zo’n boekje zelfs naast mijn bed!

 

Een woordweb van onderwerpen

Als je allerlei onderwerpen hebt verzameld ga je er een woordweb van maken. Hiermee kan je op een gemakkelijke manier je lijst nog veel verder uitbreiden.

  1. Groepeer alle opgeschreven items in een aantal hoofdonderwerpen en neem per onderdeel een vel papier.
  2. Schrijf het hoofdonderwerp in het midden van een vel, schrijf alle verzamelde subonderwerpen er omheen en verbind ze met lijnen naar het midden. Omcirkel elk subonderwerp met een eigen kleur.
  3. Wat valt er nog meer te vertellen over de subonderwerpen? Denk vanuit je gasten, waar hebben zij wat aan?
  4. Associeer er op los, je kunt altijd weer strepen!
  5. Als je niets meer weet, of als je vel papier gewoon helemaal vol is, neem je een Excel sheet en ga je orde scheppen.
  6. Een pagina per hoofdonderwerp, de subonderwerpen (met verschillende lege rijen ertussen) daaronder. Bewaar deze lijst goed en koester hem, dit is jouw schatkist. Telkens als je een nieuw idee krijgt vul je de lijst aan. De onderwerpen die aan bod zijn gekomen streep je niet weg, maar zet je bijvoorbeeld in een lichtere kleur. Dit idee kan altijd weer een volgend idee opleveren, of om verdieping vragen!

 

Maak je liever een digitale woordweb? Zie hier een paar gratis opties:

  • Ik werk met MindNodeLite (gratis versie – Mac).
  • Online is er Google Tekeningen,
  • maar ik werk liever met Mindmup (ook op te slaan in Google Drive).

Andere programma’s zijn:

 

Houd rekening met…

  • Gebruik als uitgangspunt: waar kan ik mijn gasten/websitebezoekers mee van dienst zijn? Vraag het ze desnoods! Iedereen is druk en heeft al gauw een overvolle mailbox. Een reclamemail is voor niemand interessant. Zorg dus dat het waardevol is wat je te melden hebt. Als er een mail komt waar je echt wat aan hebt, zul je die wél openen.
  • Maak geen reclame voor je bedrijf maar geef juist wat weg: informatie of gratis artikelen. Hoe meer je geeft, hoe meer je ervoor terug krijgt: vertrouwen, aandacht en na verloop van tijd zelfs opdrachten…
  • Naast alle tips en waardevolle informatie die je geeft, moet jij je lezer er natuurlijk wel op attenderen dat jij hun problemen op jouw vakgebied kunt oplossen! Sluit je mail of blog altijd af door te verwijzen naar jouw hulp. Tips, gratis artikelen en producten….. allemaal leuk, aardig en noodzakelijk, maar daar brandt de kachel niet van. Je doel is tenslotte om ook een deel van de lezers tot boekende bezoeker en betalende klant te maken.
  • Smeed het ijzer als het heet is! Maak een actieve contactlink, zodat je het ze heel gemakkelijk maakt om direct contact te maken met hun probleemoplosser. Voorkom dat ze moeten zoeken naar jouw e-mailadres. Dat leidt af en voor je het weet zijn ze alweer met andere dingen bezig.
  • Laat je tekst nalezen door anderen. Je leest zelf heel snel over je eigen typefouten heen. Ook zinnen die voor jou heel logisch klinken, kunnen voor een ander totaal onbegrijpelijk zijn.
  • Heb je moeite met schrijven? Er zijn genoeg blogcoaches of tekstschrijvers die je hier heel goed mee kunnen helpen. Ik heb zelf goede ervaring met Caroline D. van Wijk. Zij leert je ook de techniek van het bloggen: hoe je jouw verhaal moet opbouwen.
  • Houd de mail kort en bondig! Bij meer informatie kun je verwijzen naar een pagina op jouw website waar men meer kan lezen.
  • Let op. Er gelden strenge regels voor het versturen van mail. Pas op dat je niet spamt of als spammer aan gezien kan worden. Code-Reclame-via-Email

Na een heerlijk hoofdgerecht haalde ik mijn notitieboekje en pen tevoorschijn en schreef haar eerste onderwerp in het midden van de pagina. Zij vertelde, ik schreef. Nog voordat het nagerecht geserveerd was hadden we al een uitgewerkt woordweb rondom het thema Paardencoachen.

 

Nu jij weer!

Welke onderwerpen kan jij zo al heel snel bedenken waar je het voor jouw Bed & Breakfast-gasten over gaat hebben?

Laat een bericht achter!

Comment Section

0 reacties op “Een flinke voorraad onderwerpen voor je nieuwsbrief

Plaats een reactie


*