Page content

Kleur: de meestgestelde vraag over logo’s

article content

Kleur: de meestgestelde vraag over logo’s

Een van de meestgestelde vragen van coaches gaat over de kleur van het logo.  Mensen komen dagelijks bij mij met vragen. Ze bellen, mailen of plaatsen een vraag onderaan mijn blogbericht. Zo kwam websitebezoekster en coach (ik noem haar) Margot met deze vraag:

“Ik heb een nieuw logo laten maken. Ik vind het logo mooi, alleen kan ik niet kiezen of ik een warme variant met rood / bruin doe  of een frisse variant met groen / mint / bruin.

Ik ben geneigd voor de inrichting van mijn kamer meer naar het warm rode logo te gaan, maar ik vind ze allebei mooi. Mensen met een marketingachtergrond vallen unaniem voor de rode variant: energiek, warm, en vinden dat dat ook goed bij mij past, ook gezien de kleding die ik draag; terwijl anderen juist de groene variant vinden passen: zacht en fris. In mijn kledingstijl heb ik ook beide kleuren (ik ben een warme lentetype).

Rood heeft twee betekenissen: gevaar en warmte. Het rood dat ik mooi vind, en dat in mijn logo is verwerkt, is warmrood. 

Ik ben heel benieuwd hoe jij daar als huisstijlontwerper tegenaan kijkt.”

Dit was mijn antwoord

“Ik heb naar je logovoorstellen en je website gekeken en kan me voorstellen dat het moeilijk kiezen is. Beide kleuren zijn goed :-), het ligt er alleen aan wat je wilt communiceren.

De kleur moet bij je doelgroep passen

Waar het om gaat is dat het logo wat over jou zegt. Het moet bij je passen en laten zien waar jij voor staat. Daarmee spreek je ook de klant aan die bij jou past, jouw ideale klant. Vraag je af:

  • Wie is mijn doelgroep en waarmee spreek ik hen het beste aan?
  • Welke oplossing op hun probleem zoeken zij bij mij?

Vertaal die boodschap naar je logo en je kleuren en de hele look & feel van je communicatie.

De kleuren van je interieur en kleding zijn wel van belang, maar kunnen door beïnvloeding van mode en trends van tijdelijke aard zijn. Je kunt in een bepaalde periode van je leven ineens heel erg naar een bepaalde kleur neigen, omdat het dragen/zien van kleuren een bepaald psychologisch effect op je heeft. Dat geldt ook voor de kleur van je interieur.

Wat is je boodschap?

Eigenlijk heb ik dus geen antwoord voor je, alleen deze vraag: “Wat wil je communiceren en naar wie?” Als je je antwoord helder hebt zoek je daar de kleur bij.”

Haar keuze

“Super bedankt voor jouw reactie! Het grappige is dat de mensen die rood beter vinden, iets met marketing hebben / doen en ook wat dominanter zijn dan de mensen die voor groen kiezen. Ik wil me vooral richten op mensen die wat minder dominant zijn.

Een tijdje geleden heb ik een fotoshoot gehad en daarbij komen ook wat meer de natuurkleuren terug. Toen ik afgelopen week nog eens goed mijn website en foto’s bekeek, kwam ik toch bij groen / blauw terecht. Ik heb nu een werkruimte met uitzicht op het strand en IJsselmeer en achter het gebouw is een jachthaven.”

Jouw keuze

Wat is de kleur van jouw logo en huisstijl?  Schrijf het in het reactieveld en vertel erbij waarom jij daarvoor hebt gekozen.Ik ben benieuwd waarom jij voor jouw logo en huisstijl kleur hebt gekozen.

Laat een bericht achter!

Comment Section

4 reacties op “Kleur: de meestgestelde vraag over logo’s


Door Monique op 10 september 2015

Mijn logo is groen. Groen staat voor groei voor mij. Ik heb een coschingsbureau en dat past voor mijn gevoel goed. Nu ben ik getart met rouwbegeleiding. Hiervoor heb ik een zelfgemaakte foto van een dividivi boom gebruikt. Dus ook daar overheerst de kleur groen.


Door Gerry Hulst op 7 september 2015

Wat een leuke vraag! Ik vertel je graag welke associaties ik heb bij het door mij gekozen (tijdelijke) logo.

Een dubbele gesprekswolk met twee in-en uitgangen en aanhalingstekens in de binnenste wolk in een groen-blauwige tint.

De twee in-en uitgangen symboliseren voor mij dat er tijdens een supervisie- of coaching-sessie sprake is van interactie tussen twee of meerdere personen.

De aanhalingstekens in de wolk spreken me aan om drie redenen:
1.Tijdens een leerproces vind ik het belangrijk dat iemand leert om zijn/haar eigen denkbeelden in twijfel te durven trekken door ze als het ware tussen aanhalingstekens te plaatsen.
2 voor mezelf symboliseren de aanhalingstekens mijn onderzoekende houding. Ik neem mezelf mee in mijn beroep en wanneer ik bij voorbaat mijn gedachten tussen haakjes zet, is er ruimte voor het ontdekken van andere gezichtspunten.
3. Deze aanhalingstekens staan voor mij ook voor herhaling van het gesprokene om te checken of ik iets goed begrepen heb of om de zin te laten horen aan de ander.

De dubbele wolk staat voor mij voor het aan bod komen van verschillende aspecten tijdens een gesprek: denken, voelen, wilen en handelen .

Ik heb voor een groen-blauwige kleur gekozen, omdat ik deze kleur het beste vond passen bij mijn website. Daarnaast vind ik het een vrij druk logo, die in een andere kleur mogelijk te overheersend zou kunnen worden. De roze kleur die ik ook in mijn website gebruik was een optie geweest, alleen vond ik de uitstraling dan te vrouwelijk.
Deze kleur staat voor mij voor rust en de actie die het logo in zich heeft laat zien dat er wel degelijk iets gebeurt.

Met warme groet,
Gerry Hulst


Door Linda op 10 september 2015

Bedankt voor je reactie Gerry! Leuk om te lezen hoe jij ook in symboliek denkt en hoe je dit hebt vertaald naar je logo. Turkoois is de kleur van uit je hart communiceren en je eigen weg volgen. Dat lijkt me heel toepasselijk bij de diensten die jij aanbiedt :-).
Succes met je praktijk Spiegelvisie!
Grtz, Linda


Door Gerry Hulst op 10 september 2015

Jouw reactie is een mooie toevoeging! Dankjewel.

We komen elkaar ongetwijfeld weer tegen. 🙂
Een hartelijke spiegelgroet, Gerry

Plaats een reactie


*