Het reisbeslissings-proces van jouw lievelingsgast

Snijdende wind langs je wangen…
’t Is ijzig koud…
Nog een paar minuten lopen en dan ben je bij het restaurant waar je met je vriendin hebt afgesproken.
Je hebt haar al zo lang niet gesproken en je verheugt je op jullie weerzien.
De laatste keer was in de zomer, minimaal twee jaar geleden.

Ah, daar is het.

Door het grote venster zie je dat de haard brandt en je hoopt dat je nog een plekje rondom het vuur kunt bemachtigen.

Een aangename geur komt je tegemoet als je de deur opent. En terwijl je naarstig naar een vrij haakje aan de overvolle kapstok zoekt,
staat er ineens een serveerster voor je neus.
Korte rok, losjes opgestoken haar en een vriendelijke lach.
Jaar of dertig, schat je.

Ze haalt een blocknote uit haar borstzakje en trekt een potlood achter haar oor vandaan.

“Heppu een keuze kunne maken? “

“Huh???”

Daar zou je raar van opkijken hé?

Toch zie ik heel veel gastenverblijf ondernemers hetzelfde doen op social media.

ze posten wat er op dat moment in hen opkomt
op een moment dat het ze toevallig uitkomt
op een platform waar ze net uithangen
allemaal volledig ‘strategieloos’.

Hapsnapmarketing, noem ik dat altijd.

Maar daarnaast houden ze totaal geen rekening met de fase waarin hun fans zich bevinden.
Ze sturen ‘BOEK NU’ mails naar mensen die zich net op hun nieuwsbrief hebben ingeschreven.
Terwijl die mensen misschien nog helemaal niet toe zijn om een reis te boeken of eerst nog meer van ze willen weten.

Ze slingeren de ene naar de andere actie op Facebook.

Prima hoor,

… als je altijd helemaal volgeboekt zit.

Maar als je zowel in het voor- en naseizoen een hogere bezetting van je accommodatie wilt, dan is het toch verstandig om je marketing eens drastisch onder de loep te nemen.

Het reisbeslissings-proces van de reiziger

Het zit namelijk zo dat iemand die een reis in de planning heeft, een reisbeslissingsproces doorloopt voordat ze op de boekingsknop klikt. Je hebt vast wel eens gehoord van de Customer Journey. Dat zijn de belangrijke marketing mindset fases en ik heb ze de DOPAMINE fases genoemd.

Met D.O.P.A.M.I.N.E. bedoel ik Dromen, Onderzoeken, Plannen en Actie nemen.

D | Dromen

Deze reiziger weet nog niet precies waar ze naartoe wil gaan op vakantie, maar is zich wel bewust van haar verlangens en uitdagingen.
Benoem een aantal van die punten zodat ze zichzelf er mee kan identificeren.

O | Onderzoeken

In deze fase verkennen en vergelijken de Reizigers bestemmingen en zoeken ze vooral naar relevante informatie zoals: wat ervaren ze als ze aankomen, wat er te zien en te doen is tijdens de vakantie op die bestemming.

P | Plannen

Zodra de bestemming is gekozen gaan ze op zoek naar belangrijke informatie omtrent de juiste vlucht, de juiste plek om te verblijven en alle dingen die ze zullen doen terwijl ze daar zijn.

A | Actie nemen

Ben jij Top of Mind bij deze gast dan zal ze voor jou kiezen. Idealiter vindt het boekingsproces plaats op je eigen website of boekingsmodule en omzeil je vette commissie afdracht aan Big Brother Booking.

Als ze op je website zit en er aan toe is om te boeken, help haar dan om een beslissing te nemen. De T.H.U.I.J.S. B.&B. Formule converteert je bezoekers tot gasten.

Het vervolg van haar DOPAMINE Fases:

M | Momentum opbouwen en Making Memories
I   | Impact maken
E |  Evalueren & Ervaringen delen

De persoon boekt haar accommodatie bij je, beleeft een fantastische vakantie en wordt ambassadeur van jouw B&B’iz.

Dit maakt direct duidelijk dat de boekingspagina op je website de Actiefase is en dat je een hoop connectie mist als je de andere fases niet meeneemt in je marketing.

Je hebt nu ontdekt dat elke fase om andere content vraagt om aantrekkingskracht te generen en te houden.

Herken jij je in de serveerster?

Pas bovenstaand principe toe en houd rekening met de DOPAMINE fases van je potentiële gasten.
Maak dan prioriteit van je marketing om in 2020 duurzaam gasten aan te trekken en te converteren, zodat je in het nieuwe jaar gemakkelijker meer boekingen (dus omzet!) kunt maken.

P.S
Geen zin om zelf het wiel te moeten uitvinden?
Natúúrlijk leer je in het BBIZ programma hoe je dit moet doen.