arrow_drop_up arrow_drop_down
1 december 2014 

Hoe maak je je website leesbaar?

Zelfs met de juiste tekst, kleuren en opvallende knoppen heb je nog geen goed leesbare website. Heel belangrijk is de juiste keuze voor leesbare letters. Wanneer mogelijke klanten je website bezoeken, wil je dat ze zich herkennen in wat je vertelt en zich thuis voelen bij hoe jij je presenteert. Je maakt het hen zo gemakkelijk mogelijk door de informatie die ze zoeken duidelijk aan te bieden.

 

Leesbare letters

Laat de letter zijn werk doen: jouw boodschap overbrengen. Houd je website verder zo rustig mogelijk. Leesbaarheid is waar het om gaat.

  1. Gebruik letters met een grote x-hoogte
  2. Gebruik letters met grote openingen

x-hoogte

Gebruik voor grote lappen tekst letters met een schreef

Een schreef is een streepje [zie uitgelichte afbeelding]. De schreef geeft elke letter nog meer een eigen karakter, waardoor de letters beter te onderscheiden zijn en daarmee het woordbeeld. Met andere woorden: het leest lekkerder.

Drukwerk als kranten en boeken met veel tekst gebruiken bijna allemaal schreefletters. Bekende schreefletters zijn Times New Roman, Palatino en Georgia

 lettertypes-01lettertypes-02 lettertypes-01lettertypes-02lettertypes-02

 

Gebruik schreefloze letters voor de rest

Schreefloos-250Maar deze tekst staat in schreefloze letters. Waarom? Op een beeldscherm lezen juist letters zonder schreef het prettigst. Een letter met schreef komt door al die pixels minder goed uit de verf. Drukwerk is voorlopig nog veel scherper. Om die reden liet Microsoft destijds twee lettertypes ontwerpen voor het beeldscherm. De schreefloze Verdana en de Georgia met schreef. Inmiddels is er een enorm aanbod ontwikkeld door talloze letterontwerpers, zoals Arial, Calibri en Verdana.

Wanneer gebruik je schreefloze letters?

  1. Op websites
  2. Voor korte stukken tekst, zoals een bijschrift onder een foto of op een poster
  3. Voor losse woorden zoals logo’s en bewegwijzering
  4. Voor koppen en subkoppen

Tekst op je website

Op je website werk je dus met een schreefloos lettertype. Hier nog een paar tips:

  1. Kies een letter met een flinke x-hoogte en grote openingen.
  2. Kies een grootte van 14 tot 16 punten. Deze tekst staat in 14 punten.
  3. Laat veel wit om je tekst en tussen de regels. Dat geeft rust op je pagina. (blog over witruimte)
  4. Kies voor koppen een ander lettertype dan voor de gewone tekst; de body. Hierover meer volgende week [link naar blog lettercombinaties].

Verschillende lettertypes bij elkaar

Om je tekst te structureren voor je lezer, maak je onderscheid tussen koppen, subkoppen, onderschriften, gewone tekst, benadrukte tekst en citaten. Gebruik daarvoor niet allemaal verschillende letters, maar een letterfamilie. Dat is één lettertype in verschillende uitvoeringen, namelijk:

  • gewoon (regular)
  • verschillende groottes
  • vet (bold)
  • schuin, cursief, of wel italic, oblique
  • smal (condensed)
  • schuin vet
  • extra vette of smalle uitvoeringen [voorbeeld naam en foto]

Binnen één letterfamilie geven al die verschillende letters toch een rustig beeld.

Toch nog de verkeerde letter

Het aanbod van verschillende lettertypes groeit met de dag. Misschien heb je een prachtige schreefloze letter gewonden voor je website, die ook nog een hele familie heeft. Als je website dat niet vanzelf faciliteert, kun je je webbouwer de letter op je website laten installeren. Maar als jouw websitebezoeker die letter niet heeft geïnstalleerd, krijgt die een heel ander lettertype te zien en wordt het hele zorgvuldig gebalanceerde design van je website een rommeltje.

Wil je leesbaar zijn voor iedereen?

Wil je er zeker van zijn dat jouw lettertype zichtbaar is op alle computers? Kies dan voor een letterfamilie uit het gratis aanbod van Google.

Wil je meer weten over lettertypes, de verschillende soorten, hun namen en waar ze vandaan komen? Kijk dan hier bij Wikipedia.

Wat kies jij?

Zorg dat je een schreefje voor hebt op je concurrenten door een goed lettertype te kiezen. Een type dat jouw taal spreekt, jouw uitstraling heeft en door zijn leesbaarheid jouw boodschap goed kan overbrengen.

 

Voor welk lettertype op je website heb jij gekozen en waarom?

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Koekje erbij?