Page content

Huisstijlpaspoort

article content

Huisstijlpaspoort

Eerlijk gezegd moest ik even wennen aan mijn nieuwe huisstijl. Niet omdat die mij niet goed vertegenwoordigt, want dat doet’ie juist wél, maar omdat ik van veel verschillende stijlen, kleuren en lettertypes houd. Mijn nieuwe huisstijl brengt daar één, consequente, lijn in aan. Als ik niet oplet, dwaal ik daar vanaf. Natuurlijk omdat ik de hele dag met huisstijlen van anderen aan het werk ben, maar ook omdat mijn creativiteit soms met mij aan de haal gaat. Herken je dat? Dan heb ik een geweldige oplossing voor je.

Mijn nieuwe huisstijl

Mijn nieuwe huisstijl is heel natuurlijk ontstaan; intuïtief en niet volgens de regels. Het spreekt mijn lievelingsklanten aan, omdat ze vanzelf aanvoelen dat het authentiek is. De stijl en kleuren communiceren wie ik ben. En dat is ook wat ik graag wil laten zien. Het is essentieel dat ik daar consistent in ben.

Loop geen gasten mis door huisstijlfouten!

Werken er veel verschillende mensen met jouw huisstijl? De één helpt je met Facebookposts, de ander met foto’s voor social media of je website, de volgende met een menukaart. Dan heb je weer even een voorraad en gaan al die mensen wat anders doen. Een maand later weten ze niet meer precies wat de kleur was die je gebruikt, is de stijl van de foto’s net even anders en is je lettertype twee punten groter. Of er valt iemand anders in en die weet het ook niet precies. Who cares? Dat zal ik je vertellen. Jouw lievelingsgasten care. Jouw lievelingsgasten raken onbewust hiervan in de war, zoals jij het ziet wanneer een vriendin iets anders heeft, maar je weet niet precies wat. Is het een ander kapsel? Heeft ze ineens lenzen? Of is ze ineens gaan shoppen met iemand die haar eigenlijk niet kent?

Jij bent met je B&B jouw eigen merk

Jij bent je merk. Jouw merk weerspiegelt je missie, visie en je kernwaarden. Op je website, in je concept, in je service en zelfs in de inrichting van je B&B. In hoe je ‘goedemorgen’ tegen je gasten zegt. In hoe je de servetten vouwt en de eieren serveert. In hoe je reageert op een compliment of een klacht. In hoe je je personeel traint.

Iemand die te gast is in jouw B&B merkt dat onbewust. Daarom voelt een bepaald soort gasten zich thuis bij jou en een ander soort gasten niet. En dat is goed. Als jij je B&B een jaar zou overdragen aan een ander, zouden je eigen gasten jou missen. De sfeer die bij jou hoort, je persoonlijkheid, je eigenaardigheden. Dat is past allemaal consistent bij jouw stijl, want het komt allemaal uit dezelfde bron: uit jou.

Je huisstijl ondersteunt wie jij bent

Als het goed is, ondersteunt je huisstijl je boodschap en beeldt hem uit in je deurbord, je website, je servetten en je social media. Daarom is het zo belangrijk dat je niet zomaar wat doet, maar dat je aandacht besteedt aan je huisstijl. Het is jouw persoonlijkheid, professioneel vertaald in vorm, beeld en kleur. Hiermee spreek je jouw lievelingsgasten aan.  Koester die consistente huisstijl dus.

Huisstijlpaspoort – stijlgids

In mijn e-boek Routekaart, stappenplan voor meer lievelingsgasten in je B&B controleer je voor vertrek of je huisstijlpaspoort in je reistas zit. Zo noem ik de stijlgids, waarin je hele huisstijl staat vastgelegd. Hierin beschrijf je:

  • kleurnummers voor je website en voor je print- en drukwerk;
  • lettertypen;
  • papiersoort;
  • logo met wat wel of niet mogelijk is;
  • eventele andere afspraken over formaten en vormen in je huisstijl, de sfeer van de foto’s en andere afbeeldingen.

Dat kan heel eenvoudig in een Worddocumentje, maar nog gemakkelijker is de online tool Frontify.

Betrouwbaarheid met een consistente stijl

Je hoeft niet telkens opnieuw op te zoeken wat het nou ook alweer was. Op die manier stralen al je marketingmaterialen precies dezelfde stijl uit en herkennen je lievelingsgasten jou hierin. Besteed je dit soort zaken uit? Dan is het des te belangrijker dat je het noteert wat je precies gekozen hebt.

Presenteer jezelf en je gastenverblijf op een consistente manier, altijd en overal. Want doordat jouw lievelingsklanten overal hetzelfde van je zien, zullen ze je gaan herkennen, kom je betrouwbaar en authentiek over en kun je een band met ze opbouwen.

Beken jij kleur?

Hoe vertel jij je fotograaf, je vormgever, je socialmediamanager en je marketeer wat jouw stijl is? Vertel het hieronder en inspireer anderen.

Laat een bericht achter!

Comment Section

0 reacties op “Huisstijlpaspoort

Plaats een reactie


*