arrow_drop_up arrow_drop_down
15 januari 2013 

Imago in 't slop? Poets het op!

Een huisstijl wordt in feite gemaakt om heel lang mee te gaan. Toch is het zinvol om je huisstijl om de paar jaar eens met een kritisch oog te bekijken. Spreekt jouw huisstijl je doelgroep nog aan? Past het nog bij de identiteit van je bedrijf? Er zijn vele aanleidingen om je huisstijl te restylen. .

Imagoverbetering
Een goede reden om je huisstijl te restylen is om een in het slop geraakt imago te verbeteren. Neem bijvoorbeeld McDonald’s met net zoveel fans als tegenstanders in alle lagen van de bevolking, van jong tot oud: iedereen kent de gele M.

Waar denk jij aan bij het zien van de gele M? Is dat het broodje hamburger met de goudgele dunne frietjes, of denk je onmiddellijk aan je lijn? Misschien denk je aan de kwaliteit of de diervriendelijkheid van de producten van McDonald’s? Het grootste fastfood bedrijf van de wereld kampte namelijk met een negatief imago op het gebied van gezondheidsgevolgen, milieu en dierenwelzijn. En dat moest drastisch veranderen.

Missie
Met hun missie “Think Global, Act Local” geven ze aan dat ze hun verantwoordelijkheid op het gebied van mens, maatschappij en milieu heel serieus nemen. Op hun nieuwe ingeslagen weg als milieubewust bedrijf, serveren ze kwaliteitsproducten met gezonde ingrediënten. De alom bekende hamburgers en frietjes zijn natuurlijk gebleven, maar het menu werd aangevuld met gezonde producten, een voedingswaardesysteem informeert bezoekers over de producten en verpakkingsmaterialen zijn vervangen.

Visuele Identiteit
Om je imago op te poetsen kan je allerlei zaken veranderen en activiteiten ontplooien, bij het zien van de oude logo, roep je onmiddellijk de ingesleten associaties op die je bij dat merk, bedrijf of product hebt.

 

restylen logoHet is daarom een logische stap dat ook de huisstijl werd aangepakt. De gele M bleef gehandhaafd, maar omdat ze streven naar een gezond, verantwoord en groen imago werd het 40 jaar gebruikte rood vervangen door de kleur groen!

  • Rood stond voor passie voor het gemeenschappelijk belang, goede arbeidsvoorwaarden en hulp voor mensen die het minder hebben.
  • Groen staat voor natuur en milieu, groei en gezondheid, betrouwbaar-heid, balans en harmonie.

Welk imago heeft jouw bedrijf? Ben je je er van bewust?
Houd eens een enquête onder je klanten of doelgroep. Wat is jouw imago?  Sluit de uitstraling van jouw huisstijl nog bij hen aan? Kijk eens naar de veranderingen die zich de afgelopen jaren hebben voltrokken binnen jouw bedrijf. Vertegenwoordigt je logo nog welk bedrijf erachter zit? Als je er zelf niet goed uitkomt, help ik je graag om dit zichtbaar te maken.

Is jouw huisstijl toe aan restyling?
Neem contact met me op en we kunnen samen kijken in hoeverre je bestaande stijl nog past!

 

Waarom restylen, meer dan 10 redenen.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Koekje erbij?