Page content

Kleuren van je huisstijl

article content

Kleuren van je huisstijl

Je hebt het vast wel eens meegemaakt: je krijgt een voorbeeld van je nieuwe logo toegestuurd in pdf. Je bekijkt het op je beeldscherm. Als je het dan uitprint ziet het er heel anders uit. Krijg je vervolgens je visitekaartje van de drukker, is het weer een andere kleur! En die is weer net anders dan de kleur op je website, de verf op je muur en de sticker op je auto. Hoe komt het dat de huisstijlkleuren van je logo op het ene materiaal een andere kleur hebben als op het andere?

Kleur is chemie

Het is bijna onmogelijk om dezelfde kleur op verschillende dragers helemaal hetzelfde te krijgen. Een kleur is eigenlijk een chemische samenstelling van pigmenten. Met verschillende pigmenten kun je elke kleur mengen. De techniek van drukken is anders dan van printen en daarom heeft de inkt een andere chemische samenstelling. Daardoor zijn je huisstijlkleuren op drukwerk net anders dan op printwerk. Ook het pigment in muurverf is net anders dan in verf voor hout.

Kleur is licht

Daarnaast is kleur ook licht. Wat overdag dezelfde huisstijlkleuren lijken, kunnen net verschillen met kunstlicht. Dat komt omdat kunstlicht altijd een kleur heeft, die zich voor jouw ogen mengt met de huisstijlkleuren op bijvoorbeeld een pen. Op je scherm worden de huisstijlkleuren samengesteld uit licht. Verschillende lichtpuntjes van verschillende intensiteit vormen samen de kleur die je ziet. Dat is dus weer anders dan met pigmenten.

Huisstijlkleuren in verschillende pigmenten

Op het beeldscherm gebruik je je huisstijlkleuren op je website, in je nieuwsbrief en op je social media. Gebruik daar RGB-kleuren. RGB staat voor Rood, Groen en Blauw. Alle beeldschermkleuren worden uit die drie basiskleuren samengesteld. Elke basiskleur krijgt een cijfer voor de mate waarin die meedoet.

Html-code, de code waarin je website gedefinieerd is, gebruikt een code die begint met # en dan zes letters en cijfers. Bijvoorbeeld #66cccc. Dat is een rechtstreekse vertaling van de RGB-code.

Voor huisstijlkleuren in drukwerk gebruiken we PMS-inkt. PMS staat voor Pantone Matching System.

Printwerk heeft zoals gezegd een andere chemische samenstelling en daarvoor gebruiken we CMYK: cyaan, magenta, yellow en key. Cyaan is een heldere kleur blauw, magenta is knalroze, yellow is gewoon geel en key staat voor zwart.

Stickers voor op je auto en verf zijn in RAL-kleuren. RAL staat voor ReichsAusschuss für Lieferbedingungen. Let wel op dat dezelfde RAL-kleur in bijvoorbeeld autolak er anders uitziet dan op je muur. Ook de glans beïnvloedt de kleur.

Overal gelijke huisstijlkleuren

Natuurlijk wil je overal gelijke huisstijlkleuren. Daarvoor gebruik je een Pantone kleurenwaaier. Leg die naast de proefdruk, je scherm of een likje (gedroogde!) verf. Doe dat alleen in daglicht, want dat is het enige neutrale licht. Gelukkig heeft elk type pigment ook een kleurcode en kun je die kleurcodes in elkaar omzetten. Op het internet zijn verschillende ‘omrekentabellen’, afhankelijk van welke code je wilt omzetten. In Photoshop zie je bijvoorbeeld RGB en CMYK naast elkaar.

Wat zijn jouw huisstijlkleuren?

Schrijf het in het reactieveld hieronder!

Gerelateerde onderwerpen: Betekenis van kleuren

Laat een bericht achter!

Comment Section

2 reacties op “Kleuren van je huisstijl


Door Linda op 9 augustus 2013

Hallo Kelly, als je kiest voor Rubine Red C voor drukwerk, dan moet je voor je beeldscherm gebruik maken van HTML: CE0058 (achtergrond, hyperlinks e.d.) om de kleur te benaderen.

Voor bijvoorbeeld je logo op beeldscherm kies je voor rgb kleurnummers. In dit geval R 206 – G 0 – B 88.

Groeten, Linda


Door Kelly op 9 augustus 2013

Hallo,

Mijn logo bevat ook magenta. Ik ben bezig met mijn logo te restylen en nu lees ik je artikel over kleurnummers. Geldt het ook voor magenta dat je voor elk doeleinde een ander kleurnummer nodig hebt?
Ik had eerst gekozen voor de kleur Rubine red C van Pantone.
Zou je me meer uitleg willen geven?

Groetjes,
Kelly.

Plaats een reactie


*