Page content

article content

Mailing: wat werkt goed en wat mag er eigenlijk?

  • Heb jij een nieuwe huisstijl?
  • Heb jij een nieuw artikel op je website staan?
  • Heb jij een nieuw product?

Dat is een geweldig moment om weer even contact te zoeken met al je relaties. Stuur ze een mailing en breng ze op de hoogte, liefst met een link naar je website!

Zorg voor een aantrekkelijke onderwerpregel

Het eerste wat mensen van jouw mailing zien is de onderwerpregel. Als daar ‘nieuwsbrief’ of ‘e-zine’ staat, heb je grote kans dat ze meteen wegklikken. Schrijf er dus een onderwerp in dat ze aanspreekt. ‘7 tips om succes te krijgen’ doet het altijd goed. Pas het onderwerp uiteraard aan naar wat jij te brengen hebt.

Maak de mailing op in jouw huisstijl

Zorg dat je relaties direct jouw huisstijl herkennen, wanneer ze je mailing openen. Dat zit in het kleurgebruik, je logo, je lettertype en eventueel een illustratie.

Onderteken met je ‘handtekening’

Voor elke mail, in het bijzonder je mailings, gebruik je een handtekening waarin je je naam noemt en verder kunt kiezen uit je logo, je telefoonnummer, je website en wellicht nog een tip of een link naar een bijzonder artikel op je website. Sommigen gebruiken een aansprekende quote of spreuk, precies wat bij jou past.

Link altijd naar je website

Voor je vindbaarheid is het belangrijk dat mensen zo veel mogelijk op je website komen. Bovendien heb je nog meer interesants op je website staan. Dus zelfs als je alleen maar een korte boodschap hebt, plaats die dan op je website. Maak er eventueel een nieuwe pagina voor aan. Schrijf in de mailing een inleidende zin en zet er een link in naar je website.

Maar daar zijn wel regels voor

Je kunt niet zomaar honderden e-mails tegelijk sturen. De meeste e-mailprogramma’s blokkeren dat en verwijzen je rechtstreeks naar de prullenmand. Vanaf januari 2012 al zijn er strenge regels en de boetes voor het overtreden kunnen oplopen tot 450.000 euro. (bron MT) Dat is ook goed, want opdringerige reclamemails geven mailings een slechte naam, terwijl het zo’n prachtig instrument is om contact te onderhouden met je relaties. Dit zijn de regels: Code-Reclame-via-Email .

Samenvatting van de regels

Verzamelen adressen

Voor elk adres dat je aanschrijft moet je expliciet toestemming hebben om er een mailing aan te sturen (“door middel van een actieve handeling” – dus niet automatisch). Ze moeten weten dat ze zich inschrijven voor reclame. De afzender moet ook duidelijk zijn. Als mensen jou een visitekaartje geven met hun e-mailadres en mondeling toestemming geven of zich inschrijven met een opt-in, is dat helemaal goed. Daarnaast moeten ze elke keer de mogelijkheid krijgen om zich af te melden met een link of een zichtbare procedure. Desnoods de regel: ‘je kunt je afmelden van deze mailing met een reply en ‘nee dankje’ in de onderwerpregel’. Daar moet je direct en kosteloos aan voldoen.

Dit geldt ook als je een bestand met e-mailadressen koopt. Dat je ervoor betaalt, betekent nog niet dat de adressen legaal zijn verkregen. Beter kun je ze zelf verzamelen bij je klanten, op social media of elders.

Overige regels

Natuurlijk moet je je houden aan de algemene regels van de Nederlandse Reclame Code. In het kort komt het erop neer dat je eerlijk moet zijn en integer.

Het moet duidelijk zijn dat het om reclame gaat als je reclame verstuurt. Door je huisstijl toe te passen doe je dat al.

Er moet een persoon als afzender in de mailing staan met contactgegevens, eventueel met een link naar je website.

Je moet op de mail kunnen antwoorden met reply. Het van-veld moet herkenbaar zijn als van jou. Dus dat je je niet voordoet als de Belastingdienst of de Kamer van Koophandel, zoals sommige oplichters.

De bijlagen mogen niet groter zijn dan 150 kB. Dat is heel weinig, maar geen nood: een link naar je website kost maar heel weinig kB en werkt veel beter.

Mijn samenvatting heeft geen rechtsgeldigheid, het is slechts een dienst. Lees het nog eens goed na als je het zeker wilt weten. Na vijf jaar, dus vanaf 2017, wordt de Code in elk geval ge-evalueerd en mogelijk aangepast.

Gemakkelijke oplossing

Wil jij alles in één keer oplossen? Gebruik dan een opt-in en werk met Active Campaign, ConcvertKit, Enormail, AWeber of Mailchimp.

Wat verstuur jij met je mailing? Schrijf het in het reactieveld en inspireer anderen!

 

Laat een bericht achter!

Comment Section

0 reacties op “Mailing: wat werkt goed en wat mag er eigenlijk?

Plaats een reactie


*