Schrijven voor de lezer
14 oktober 2013 

Schrijven voor de lezer

clineschrijft

Heb je weken zitten ploeteren op je spiksplinternieuwe website, prachtig nieuw logo, mooie huisstijl, teksten die jou en je producten aanprijzen, is er niemand die reageert – laat staan dat je inbox overstroomt van de opdrachten.

Eerst denk je nog: geduld, geduld, en je wacht nog een week. Intussen vraag je eens langs je neus weg aan een bevriende relatie wat die van je nieuwe website vindt. ‘Ja. Mooi. Maar ik denk niet dat ik er wat aan heb.’ Terwijl je toch echt overtuigd bent dat hij jou heel goed zou kunnen gebruiken, met al jouw deskundigheid.

Het allereerste wat je je namelijk af moet vragen, niet alleen voor je website, maar al op het moment dat je producten gaat ontwikkelen, ja zelfs voor je begint met een bedrijf. Voor wie doe je het allemaal? Afgezien dat je aan je vader wil laten zien dat je best wat kan en een lichtend voorbeeld voor je dochter wil zijn en het natuurlijk allereerst voor jezelf doet, is het goed om je af te vragen wie je echt helpt met jouw product – of dat nou een advies is of een fiets.

Stel dat je kinderfietsen verkoopt. Jouw doelgroep bestaat uit de beslissers, dus de ouders van jonge kinderen. Niet alleen pas je de vormgeving van je website daarop aan, maar vooral ook de toon van je tekst en de inhoud. Je benadrukt de veiligheid van de fiets, de degelijkheid en de vrolijke kleurtjes. Je vertelt hoe belangrijk het is dat een fiets de juiste maat heeft en dat jij verder persoonlijk advies kunt geven als je lezer met kind naar jouw winkel komt.

Stap in de schoenen van je doelgroep en bedenk welke zoekwoorden je intikt als je een probleem hebt, waar jouw product de oplossing voor zou kunnen zijn. Schrijf nu de voorpagina (homepage) van je website. Veel succes!

[feature_box title=”Over Caroline D. van Wijk en de Blogbijbel” title_color=”fff” header_color=”359bdb”]

caroline van wijk

Bloggen is de enige manier van social media die precies bij jou past, omdat je jouw blog helemaal naar jouw smaak en stijl kunt inrichten. Bovendien trekt het lezers naar jouw website en daar wil je ze hebben! Overal op het internet vind je tips om te bloggen, hoe de techniek van WordPress werkt en hoe je je blog verspreidt. De informatie over het schrijven van een blog is echter schaars. In de Blogbijbel beschrijft Caroline in meer dan honderd eenvoudige oefeningen stap voor stap hoe je gemakkelijk en snel blogposts schrijft. Op de website verschijnt bovendien elke twee weken een blogpost met nog meer tips. www.blogbijbel.nl. [/feature_box]
[clear]

foto: Suzanne Liem Photography  |  illustratie: Margriet V

 

 

Over de schrijver
Feest! LinnenArt bestaat 3 jaar! - LinnenArt, huisstijl en logo ontwerp
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down