arrow_drop_up arrow_drop_down
5 juni 2014 

Een boom van een merk!

Terwijl ik inspiratie opdeed voor een nieuw te maken schilderij op een pagina met prachtige natuurfoto’s, stuitte ik op een plaatje dat mij enorm aansprak. Prachtige warme roodoranje kleuren, een magische sfeer met een grote boom in het midden. Dát moest hem gaan worden! Maar er was iets aan de knoestige boom op de foto dat me stoorde. Op de een of andere manier kon ik mezelf er niet mee identificeren en pastte het niet in het beeld dat ik wilde gaan maken.

Wist je dat de boom een hele goede vertaler kan zijn van jouw merk en jouw waarden? Je hoeft daar beslist geen kweker voor te zijn. Ook in de gezondheidszorg, industrie en de educatie wordt het symbool in allerlei soorten en uitvoeringen als beeldmerk gebruikt. Dat is niet zo gek als je bedenkt welke mooie kwaliteiten een boom heeft en waar een boom vaak mee wordt geassocieerd.

Beelden en associaties bij een boom:

  • ze staan altijd bij plaatsen waar mensen samenkomen, zoals bij kerken en pleinen
  • ze worden vaak geplant als herinnering aan een overleden geliefde
  • sommige oude culturen beschouwen bomen als heilig
  • het is de verbinding tussen hemel en aarde
  • ze zijn de boom der kennis van goed en kwaad, in de hof van Eden
  • ze vertegenwoordigen de levensboom in verschillende religies
  • ze bieden onderdak en bescherming aan dieren zoals vogels
  • ze zetten kooldioxide om in zuurstof en zijn daardoor van levensbelang
  • ze leveren hout om mee te bouwen en brandstof voor vuur
  • ze staan voor de vier seizoenen, de cyclus van het leven, de natuur
  • ze staan symbool voor maatschappelijk verantwoord ondernemen
  • de relateren aan de kleur groen
  • ze zijn sterk maar toch flexibel en kunnen hiermee zelfs zware stormen trotseren
  • hun bladeren ruisen geruststellend en kalmerend op de wind
  • hun kruin op de stam lijkt op ons hoofd op onze nek
  • hun wortels associëren wij met evenwichtig in het leven staan of stevig verankerd zijn
  • hun takken zijn een voorbeeld voor onze mindmaps en woordwebs

en zo kan ik nog wel even doorgaan……

 

Een boom als symbool voor jouw merk

Als je goed naar bomen kijkt ontdek je dat ze er onderling niet alleen verschillend uitzien, maar dat ze daardoor ook een hele verschillende uitstraling en karakter hebben. Dat heeft te maken met de vorm, de kleur, de bast of de bladstructuur.

Een boom zoals een oude eik heeft een krachtige stoere en mannelijke uitstraling met scherp uitgesneden bladeren, terwijl een grote beuk ook krachtig is maar een veel vrouwelijkere fijnere uitstraling heeft met een gladde bast en fijn, zacht blad dat als in etages boven elkaar lijkt te zweven. Voel je het verschil? Maak gebruik van de karaktereigenschappen om jouw persoonlijkheid, merk of waarden tot uitdrukking te brengen.

Een boom kan in verschillende tijden of religies voor verschillende kwaliteiten symbool staan. *De es bijvoorbeeld was in de Noorse mythologie het symbool voor levenskracht, in het Christendom staat het voor voorzichtigheid terwijl in de Keltische cultuur de boom de ambitie vertegenwoordigt. (*bron Tom Westeneng)

Als jij jezelf met een boom zou moeten vergelijken, welke komt dan het dichtst bij jouw persoonlijkheid? Wat is jouw boodschap en waar wil jij jouw ideale klant mee aanspreken? Misschien kan een boom als logo aan de basis van jouw huisstijl staan.

 

Logo maken

Een logo is het krachtigst als het duidelijk, herkenbaar en simpel is, bijvoorbeeld een abstracte of versimpelde uitvoering van in dit geval, een boom.  Met een minutieus uitgewerkte boom als logo sla je de plank mis en ga je voorbij aan je doel. Probeer daarom de basiskenmerken op een zo simpel mogelijke manier terug te laten komen in je logo. Lukt dit niet? Neem dan de vrucht of het blad met specifieke uiterlijke kenmerken als uitgangspunt. Canada heeft voor zijn vlag het esdoornblad gekozen dat staat voor onafhankelijkheid. Apple werkt met de alom bekende appellogo als symbool voor het merk.

 

Mijn boom

Wil je weten voor welke boom ik heb gekozen en hoe het afliep met mijn schilderij? Ik ben gewoon begonnen en gaandeweg ontstond er een boom die voor mij in het plaatje paste. Heel intuïtief heb ik voor de beuk gekozen, de koningin van het bos, symbool van creativiteit. Laat dat nou net mijn lievelingsboom zijn!

Over de schrijver
Alexandra

Door

Alexandra

op 28 February 2015

Hoi Linda, Voor mij is deze boom verbonden met de Vrije School. Helaas had de kreet Vrije School in de tijd dat ik naar school ging een hele andere lading. Mijn ouders dachten echt dat je daar kon doen waar je zin in had. Helaas! Ik was echt een Vrije School kind. Mijn zoon is wel naar de antroposofische peuterspeelzaal en kleuterschool geweest. Prima beslissing! Kortom: Voor mij betekent deze boom warmte, natuurlijke materialen, seizoenen, prachtige verhalen en zo kan ik nog wel even door gaan.

Linda Thuijs-Koopmans

Door

Linda Thuijs-Koopmans

op 2 March 2015

Bedankt voor je persoonlijke reactie Alexandra. Wat een mooie associaties met jouw boom. De boom (natuur) levert zoveel inspiratie op, de lijst is inderdaad eindeloos. (Je zult er maar dagelijks mee werken ;-) )

Reactie plaatsen

Koekje erbij?