Hoe voorkom je dat je e-mail in de spambox van je ontvanger terecht komt?
- Maak gebruik van double optin formulieren op je website. Dat betekent dat iemand die zich aanmeldt voor jouw nieuwsbrief of een weggever download, met een extra link bevestigt dat zij de aanvraag heeft gedaan. Dit levert meteen een kwalitatief hogere email-lijst voor jou op. Er is tenslotte een bewuste keuze gemaakt om ingeschreven te worden.
- Personaliseer je mails. Schrijf in de je vorm en noem de ontvangster van de mail bij haar naam.
- Houd rekening met de interesse van de mensen op je lijst. Een zakelijke gast zit niet te wachten op mails over een nieuw sprookjesbos in de buurt. Gezinnen met kleine kinderen val je niet lastig met nieuws over beschikbaarheid tijdens de beursdagen. Deel je lijst met emailadressen op in segmenten.
- Zorg dat je altijd waardevolle mails verstuurd. Hoe interessanter je mails, hoe groter de kans is dat de inschrijvers op je e-maillijst zullen uitkijken naar je mail. Daarentegen zul je snel als spam worden gemarkeerd als je de ontvangers van je mail vermoeit en lastigvalt met oninteressante mail.
- Plaats altijd een duidelijke uitschrijflink onder je mail. Zit iemand niet (meer) op jouw berichten te wachten geef hem dan de kans zich uit te schrijven voordat hij op de spamknop zal klikken.
- Beperk het aantal afbeeldingen in je mail. Mail met grote of teveel afbeeldingen zullen door e-mail servers eerder als spam worden aangemerkt. Afbeeldingen zijn echter belangrijk om sfeer en beleving over te brengen. Werk daarom met verkleinde afbeeldingen.
- Schoon je lijst op. Controleer regelmatig of je lijst met e-mailadressen actief zijn of niet. Zijn er inschrijvers die je mails nooit openen, verwijder ze dan. Ze vertroebelen je statistieken en gaan je toch niets opleveren.
Hoe kan de ontvanger van je e-mail ervoor zorgen dat je e-mail niet in haar spambox terecht komt?
Zij kan je e-mailadres als veilig markeren (whitelisten).
Gmail als voorbeeld
- Neem de e-mail met het e-mailadres dat je als veilig wilt markeren.
- Sleep de mail naar de tap ‘Primair’ in je inbox
- Er verschijnt een geel venstertje bovenaan met: “Het gesprek is verplaatst naar ‘Primair’. Ongedaan maken? Dit uitvoeren voor toekomstige berichten van naam@emailadres?
De regels omtrent het versturen van Privacy en e-mailmarketing, de AVG zijn inmiddels flink aangescherpt. ( Dit moet je erover weten)