Page content

Vertaal je logo voor buitenreclame

article content

Vertaal je logo voor buitenreclame

Wil jij je logo op een bord of een buitenreclame toepassen, dan is het niet altijd zonder meer mogelijk om je logo duizend keer te vergroten. Ook moet je rekening houden met een aantal aspecten van buitenreclame die je op papier of het scherm helemaal niet tegenkomt.

Vragen over jouw buitenreclame

Hoe val je het meeste op? Kies een locatie die niet al overvol is met reclame van anderen.

Hoe leesbaar ben je? Zorg voor een goed leesbare letter, spatiëring en een helder kleurcontrast. Let bij verlichte reclame op overstraling.

Sluit je aan op de taal en cultuur van je doelgroep? Gebruik een vormgeving die aansluit bij je doelgroep en test dat bij hen zelf.

Sluit je aan op je eigen product of dienst? Als je accountant bent, moet ook jouw uiting tot in detail kloppen. Repareer je computers, zorg dan ook dat je bord perfect onderhouden is. Coach je heel persoonlijk, spreek je doelgroep dan niet aan met ‘u’.

Hoe bepaal je de optimale afmetingen?

Een bord dat twee keer zo groot is, is vier keer zo duur. Je moet dus elke centimeter afwegen op effectiviteit. Verder is het belangrijk dat de lichtreclame

  • leesbaar is voor de doelgroep
  • leesbaar is van de afstand van het bord tot de lezer

Leesbaarheid

De lezende Nederlander kan gemiddeld zes woorden per seconde lezen. Informatie moet dus compact zijn. Zorg daarom voor een ondersteunend beeld. Bijvoorbeeld een sprekende foto van jezelf, een beeld van de natuur als je wandelcoach bent en natuurlijk je logo.

Vuistregel afmeting

Als de afstand tot de letter 220x de tekenhoogte is, kan 50% van de waarnemers jouw boodschap lezen en 97% kan het zien. Bij kapitalen of hoofdletters is de tekenhoogte de hoogte van de letter, omdat alle letters even groot zijn. Bij onderkast of kleine letters tellen de stokken en staarten niet mee.

 

Je logo aanpassen voor buitenreclame

Een logo dat voor grafisch gebruik geschikt is, is dat niet per definitie ook voor lichtreclame.

  • Op grote afstand lijken letters samen te vloeien.
  • Om hetzelfde beeld te krijgen als op het briefpapier, moet je de spatiëring vergroten.
  • Niet de afstand maar de ruimte tussen de tekens moet groter.
  • Tekstopmaakprogramma’s hebben deze functie standaard ingebouwd.

De juiste spatiëring is belangrijk voor de leesbaarheid. Zeker verlichte borden hebben veel spatiëring nodig om leesbaar te blijven.

Wil jij jouw logo aanpassen voor buitenreclame? Neem dan nu vrijblijvend contact op!

 


Blog geschreven door gastblogger Caroline van Wijk, van ClineKennisDelen.

Dit artikel is een samenvatting van een lezing die Fabrique Public Design regelmatig geeft. 

Laat een bericht achter!

Comment Section

0 reacties op “Vertaal je logo voor buitenreclame

Plaats een reactie


*