Waarom Apple voor een appellogo koos
2 november 2012 

Waarom Apple voor een appellogo koos

derde logo Apple

Hoe moet jouw logo er uitzien? Wil je alleen een woordmerk of heeft het ook een beeldmerk nodig? En maak jij gebruik van symboliek?

Bij veel logo’s is de betekenis van de bedrijfsnaam als beeldmerk gekozen. Ik neem als voorbeeld de bedrijven Apple en Puma; zij kozen voor een appel en puma als beeldmerk.

Het verhaal achter het symbool

Een puma is een dier dat snel en soepel kan rennen, met hun schoenen kun je dat ook. Een appel staat
onder andere symbool voor kennis, vruchtbaarheid en verleiding, voor de liefde en de lente.
Maar met welke reden koos Steve Jobs voor een appel als beeldmerk?

Na een korte zoektocht op internet vond ik verschillende versies en gissingen. Maar wat is nu het ware verhaal?

Eerste logo van Apple

Het eerste Applelogo is in 1976 ontworpen door Ronald Wayne (een van de drie oprichters van Apple) en suggereert een ode aan Sir Isaac Newton. Dit logo ging niet lang mee; het was veel te ingewikkeld en klassiek en had niet de uitstraling die Apple voor ogen had en heeft. Bovendien was het moeilijk te reproduceren, vooral als het om kleinere afmetingen ging. Later kwam het logo in de vorm zoals we hem nog altijd kennen. (ontwikkeling Applelogo in volgend blog)

Maar waarom een appel als beeldmerk?

Er zijn gissingen te vinden dat de appel een verwijzing zou zijn naar het bekende bijbelverhaal, waarin Eva haar man Adam verleidde om een hap te nemen uit de verboden vrucht der wijsheid; de appel!Een ander verhaal vertelt dat de appel met de hap eruit en de regenboogkleuren symbool staan als eerbetoon aan de Britse wiskundige Alan Turing, de grondlegger van de informatica. Deze  pleegde zelfmoord door een hap uit een giftige appel te nemen, nadat hij was veroordeeld voor zijn homoseksuele geaardheid.

Bekend is dat Jobs een Beatlesfan was en hun platenmaatschappij heette Apple Records. Het zou daarom goed een uiting van bewondering voor de Beatles kunnen zijn.

Maar de verklaring is veel eenvoudiger; Steve Jobs was in de jaren zeventig fruitariër en kwam volgens eigen zeggen zo op het idee de firma “Apple“ te noemen: Jobs heeft verteld dat hij zijn compagnons de opdracht gaf mee te denken over een bedrijfsnaam. Niemand had een beter plan dan de appel van Steve en daarom werd het de appel. (bron: Wikipedia) Het feit dat hij zijn computers vernoemde naar het appelsoort de McIntosh, voegt extra geloofwaardigheid toe aan bovenstaande versie.

Wil jij jouw doelgroep ook aanspreken met een passend logo voor jouw bedrijf? Is jouw huisstijl toe aan restyling omdat het symbool of de huisstijl kleur niet meer past bij waar je voor staat? Neem vrijblijvend contact met me op. Onder het genot van een kop koffie @LindaThuijs of tijdens een skypegesprek kunnen we er samen over brainstormen.

Over de schrijver
Nor de rijk
Door

Nor de rijk

op 16 March 2015

Dank voor de info voor mijn presentatie over Apple

Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down