arrow_drop_up arrow_drop_down
20 april 2012 

Wat is een goed logo?

Begin niet met je logo! Veel beginnende bed & breakfast of andere gastenverblijf ondernemers hebben al een logo bedacht, nog voor ze goed en wel naar de Kamer van Koophandel zijn geweest. Maar een logo is zo belangrijk voor je hele huisstijl, dat je daar beter even mee kunt wachten. Gebruik in het begin gewoon je bedrijfsnaam. Pas als je precies weet wat je met je logo wilt uitdrukken, ga je een logo ontwerpen.

Woordmerk of beeldmerk?

Een woordmerk of typografisch logo bestaat vooral uit typografische elementen als lijnen en letters. Eenvoudig en krachtig, zoals een goed logo hoort te zijn. Een beeldmerk bestaat niet uit letters, maar uit abstracte vormen. Een goed logo in de vorm van een beeldmerk is gemakkelijker te herkennen dan een woordmerk als je er vluchtig naar kijkt.

Onderdelen van een goed logo

Een goed logo moet het karakter en de kernwaarden van jouw bedrijf uitdragen. Dat kan in de stijl, de vormen, de huisstijlkleuren en de letters. Onder je bedrijfsnaam kun je een korte krachtige zin plaatsen: de tagline. Als je daarvoor een bepaald lettertype en een kleur kiest, kan het genoeg zijn. Een goed logo hoeft niet ingewikkeld te zijn, in tegendeel: hoe eenvoudiger, hoe beter.

Een beeldmerk als goed logo

Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een beeldmerk. Wat wil je laten zien? Wat voor soort gastenverblijf heb je, met welk concept werk jij en welke stijl past daar bij? Wat is belangrijk voor jouw lievelingsgasten en welke beleving wil jij ze geven? Bied je ook nog hele speciale diensten aan naast de overnachtingen? Gebruik een object waar je mee werkt of verbeeld het resultaat van wat jij doet. Heb je een camping of een bed & breakfast? Neem bijvoorbeeld een opvallend object dat in de omgeving staat, of een opvallend detail aan de gevel van je pand.

Symbolen voor je beeldmerk

Vertaal eigenschappen als rust, sportief, historisch, natuurlijk, biologisch, kindvriendelijkheid, stoer in je logo. Met symboliek en kleur kun je veel over je accomodatie en de locatie zeggen! Bijvoorbeeld:

  • De kleur groen of bomen hebben met de natuur te maken
  • Een voetafdruk wordt geassocieerd met tracking, (berg)wandelen
  • Een sterk dier beeldt kracht uit.
  • Een plaatselijk dier kan symbool staan voor de regio (Hert, Steenbok)
  • Een bloem kan groei voorstellen, of schoonheid.
  • Een veel voorkomende bloem of plant kan symbool staan voor een land (Esdoornblad, Edelweiss)
  • Een pijl naar rechts laat beweging en voortgang zien.
  • Een draaiende pijl symboliseert energie.

Wat zijn de eisen aan een goed logo?

Wat zijn precies de kenmerken van een goed logo? Welke eisen stel je aan een goed logo?

  1. KISS; ‘Keep It Simple Stupid!’ kijk ook hoe Apple het logo steeds verder vereenvoudigde tot het krachtige logo van nu
  2. gemakkelijk herkenbaar en goed te onthouden
  3. goed leesbaar
  4. schaalbaar van visitekaartje tot gevelreclame
  5. tijdloos
  6. onderscheidend van al je concurrenten
  7. passend bij je bedrijf
  8. spreekt jouw ideale klanten (dus je doelgroep) aan
  9. ook goed leesbaar in zwart-wit uitvoering
  10. brengt jouw boodschap en sfeer over

Doe het zelf of laat je helpen!

Wil je zelf een goed logo maken voor jouw bedrijf? Wil je praktische tips en een compleet uitgewerkt stappenplan? Dan is de online cursus ‘Maak je eigen huisstijl en logo’ van de HuisstijlAcademie wat voor jou!
Heb je daar geen tijd of talent voor? Ik help je graag! Neem vrijblijvend contact met me op.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Koekje erbij?