arrow_drop_up arrow_drop_down
6 maart 2015 

Wat straalt jouw kledingstijl uit?

Op zoek naar mijn juiste uitstraling voor de opname van een videopitch stuit ik op het boek van Lida van Doorn: Overtuigen door uitstraling. Eenmaal aan het lezen raak ik nog enthousiaster.

Ik was er al van overtuigd dat de juiste manier van kleden bijdraagt aan een goede presentatie: een bepaalde stijl hoort bij een bepaalde doelgroep. Een pak met stropdas in de zakelijke markt tegenover een veel grotere expressievrijheid voor creatievelingen. Maar in Lida’s boek gaat het veel verder dan deze simpele veronderstelling.

Uitstraling in kleding en huisstijl

De overeenkomst is groot tussen de juiste persoonlijke kledingstijl die jouw uitstraling en authenticiteit ondersteunt en een huisstijl die jouw ideale klant aanspreekt vanuit jouw kernwaarden. Sterker nog: het één is een verlengstuk van het ander.

Lida legt uit:
“Wilt u effectief communiceren dan is het beeld dat u van uzelf neerzet van groot belang. Uitstraling doet ertoe”.
“Hoe meer uw uitstraling klopt met uw ware identiteit, hoe minder ruis, hoe effectiever uw communicatie”
Als je je authenticiteit benadrukt krijg je een sterkere uitstraling en kom je geloofwaardiger over.

Kleurtype

De recente discussie over het blauw-zwarte, danwel wit-gouden jurkje op social media toont aan dat de kleur die je ziet wordt beïnvloed door de omgeving. De huid van je gezicht ziet er bij bepaalde kleuren grauwer en doffer uit en bij andere kleuren frisser en stralender. Iedereen valt zo onder een bepaald kleurtype: winter, lente, zomer of herfst. Winter- en zomertypes stralen bij ‘koele’ kleuren met veel blauw en lente- en herfsttypen stralen juist bij de warmere kleuren met veel geel erin. Rood voor een zomertype moet dus iets naar roze of paars neigen en voor een lentetype iets naar oranje.

Doordat kleur de interactie aangaat met zijn omgeving, zorgen de verkeerde kleurcombinaties voor jouw type dat je er vaal uitziet en je haar futloos is. Terwijl de juiste kleuren je uitstraling juist versterken. Je rimpels lijken minder, je haar voller en je huidskleur fris. Wil je een zo sterk en authentiek mogelijk beeld van jezelf neerzetten, dan is het verstandig om rekening te houden met de kleuren die passen bij jouw haar- en huidskleur. Ga voor advies naar een stijl- of kleurcoach of imagostyliste.

Dat geldt niet alleen voor je kleding, dat geldt ook voor je huisstijl. Kleur vertelt jouw verhaal. Daarom kies je je huistijlkleur niet alleen op grond van jouw persoonlijke smaak. Je huisstijlkleuren moeten passen bij jouw boodschap, waardoor ze jouw merk en uitstraling versterken en jij geloofwaardig overkomt.

Meer dan kleur of stijl: vorm

“Een recht lijnenspel wordt als krachtig ervaren. Dit is in principe ook zo, maar ook een dessin is niet op zich te beoordelen en moet altijd in relatie tot de persoon worden gezien.”, uit het boek Overtuigen door uitstraling van Lida van Doorn.

Meer dan alleen de kleuren en stijl is het volgens Lida belangrijk om rekening te houden met je type. De vorm van je gezicht, je schouders en je bovenlijf bepalen of je een rond of een recht type bent, of een combinatie. Ben je fijn of wat grover gebouwd? Een rond type versterkt haar uitstraling met kleding die daarbij past: ronde lijnen en volle stoffen. Terwijl het rechte type juist heel krachtig overkomt met strak gesneden kleding, rechte lijnen, gladde stoffen en rechte dessins.

Dit werkt, net als kleur, hetzelfde met huisstijl. Een merk, bedrijf of persoon met een ronde, vrouwelijke, verzorgende, zachte of natuurlijke uitstraling komt veel beter tot haar recht met zachtere kleuren, golvende lijnen, ronde vormen, fijnere patronen. Een merk, bedrijf of persoon van het rechte type; zakelijk, rechtlijnig, hard, geen poespas en krachtig, is gebaat bij krachtige heldere kleuren, vierkante vormen en rechte lijnen, uni kleurvlakken of streepjespatronen.

Consequent, herkenbaar en geloofwaardig

“De eigen persoonlijke stijl ontstaat door te kiezen voor kledingstukken en accessoires, maar ook voor een kapsel, make-up waarin de elementen zitten die recht doen aan de eigen uniciteit.” (blz 39)
“Een persoonlijk consequent doorgevoerd accent werkt onderscheidend en maakt de herkenbaarheid groter.” (blz 108)

Vertaald naar jouw huisstijl betekent dit, dat een bewuste keuze voor papiersoort, fotostijl, attenties, nieuwsbrieven en website allemaal bijdragen aan het uitdragen van jouw unieke merkwaarden. Bovendien bouw je met een consequente uitvoering van je huisstijl aan een herkenbaar en betrouwbaar merk.

Uit de praktijk

“Hoe meer we kiezen voor kleding die bij ons past, des te zichtbaarder we worden en des te duidelijker we ons profileren.” (blz. 41)

Zo zag ik een profielfoto van een lieve, krachtige vrouw van het ronde type. Ze droeg een hard blauw kledingstuk met harde rechte lijnen in de kraag en in de borstzakjes. Ik zag dat er iets niet klopte, maar kon er toen de vinger niet opleggen. Net toen ik het boek van Lida las, heeft deze vrouw een nieuwe profielfoto laten maken. Onmiddellijk werd het me duidelijk wat er eerst niet klopte en waar ze dit keer kennelijk een styliste had geraadpleegd. Haar haar hing vrouwelijk om haar heen, ze droeg kleding met ronde lijnen die haar natuurlijke vormen benadrukten. Hiermee zette ze een veel authentieker, krachtiger en daarmee geloofwaardiger beeld van zichzelf neer.

Hetzelfde geldt voor een coach voor wie ik een nieuw logo mocht maken. Tot dan toe werkte ze met een hoekig lettertype voor het logo. Het paste totaal niet bij het warme, verzorgende type dat de vrouw is. Het logo dat haar en haar bedrijf nu vertegenwoordigt bestaat uit ronde vormen, zachte lijnen en natuurlijke kleuren.

Welk type ben jij?

In het boek van Lida van Doorn staan heel veel tips en oefeningen om te uit te zoeken welk stijltype jij bent en met welke kledingstijl jij jezelf het sterkst profileert. Natuurlijk kun je ook een consult boeken bij een kleur- en stijlcoach.

Werk jij al heel bewust met de principes van kleur en vorm die jouw visuele identiteit op een krachtige manier uitbeelden? Deel je ervaring in het reactieveld hieronder en inspireer daarmee anderen om ook met hun uitstraling aan de slag te gaan.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Koekje erbij?