Page content

Welk lettertype spreekt jouw taal?

article content

Welk lettertype spreekt jouw taal?

Heb jij ooit stil gestaan bij het lettertype dat je in je nieuwsbrief, op je website, in je Word document of als tekstletter op je visitekaartje gebruikt?

Een serieus advocatenkantoor zal met een ander lettertype werken dan een stoere skateboardleverancier. En een nagellakmerk zal een typisch vrouwelijke letter uitkiezen, waar een computerbedrijf voor een strakkere, meer vierkantere uitvoering gaat. Elk lettertype heeft een bepaalde vorm en net als kleur zegt de vorm ook iets over jou.

Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat je voor liefdesbrieven het beste een lettersoort met grote ronde o’s en flinke staarten aan de g en j kunt kiezen. Of zelfs een cursiefletter: schuingedrukt. Een brief waarin je iemand afwijst voor een sollicitatie, kun je het beste schrijven met een Times New Roman, of een Verdana. Volgens Sigman, zijn dit lettertypes die de persoon respect tonen maar ook een duidelijk afstand nemen.(Bevindingen van de Engelse psycholoog dr. A. Sigman – bron)

Maak gebruik van de taal van lettertypes door je boodschap te ondersteunen met de stijl, de vorm en de kleur die je ermee correspondeert.

(* Uitgelichte afbeelding: infographic van ‘The psychology behind type choices’)
(mooie aanvulling: infographic: de psychology of fonts)

Wat moet jouw lettertype uitdrukken?

lettertypesIeder lettertype heeft een eigen karakter. Wat past bij jou, jouw boodschap en de uitstraling van jouw bedrijf?

  • Kleine letters of hoofdletters (Kapitalen). Kleine letters maakt het informeler, alleen hoofletters wordt snel schreeuwerig. Let op de juiste toon.
  • Rond: zacht, vrouwelijk, heel, maar ook gepolijst, zoals bijvoorbeeld Century Gothic
  • Vierkant: mannelijk, zakelijk
  • Afgeronde/vierkante letters, zoals Neuropol in mijn logo. Dit zijn zowel erg moderne als ook Retro ogende lettertype’s.
  • Puntig: scherp, pijlen, vuur
  • Stevig en zwaar (bold of vette uitvoering van de letter)
  • Licht en dun: elegant en sierlijk
  • Open: met grote open letters
  • Buitenlijnen. Alleen de buitenlijnen maakt het letterlijk opener, luchtiger, lichter. Buitenlijnen lijken op de ouderwetse neonletters. Bijvoorbeeld Giro
  • Cursief: snelheid en beweging
  • Speels: geschreven, kinderlijk
  • Vriendelijk: gevuld en afgerond, zoals bijvoorbeeld Cooper
  • Zakelijk en Strak
  • Chique: smalle letters, rond of afgerond, geen poespas
  • Traditioneel, zoals de Times new roman
  • Stoere outdoor letter, vintage en rauw
  • Western, graffiti en muziek
  • Art DecoRetro of Flower Power stijl
  • Computer-achtig 
  • Kalligrafie: sierlijk, klassiek en romantisch
  • Handschrift/Script: persoonlijk karakter, zachtaardig en emotioneel en elegant

 

Lettertypes zoeken

Een logo werkt meestal heel goed met een simpel lettertype. Je hebt standaard al een ‘voorraadje’ lettertypes op je eigen computer waar je uit kunt kiezen.Maar misschien wil je iets heel anders dan simpel. Geen nood, er zijn heel veel andere lettertypes te koop én gratis te downloaden. Op de onderstaande websites kan je waarschijnlijk al genoeg ideeën opdoen.

Als je een geschikt lettertype (font) hebt gevonden, met de juiste ‘look and feel’ voor jouw logo, download het dan naar jouw computer. Let er op dat niet alle gratis lettertypes ook gebruikt mogen worden voor commercieel of zakelijk gebruik! Controleer de licentie die bij de letter hoort! Tip: wil je heel snel zien hoe je gekozen naam er met een bepaald lettertype uitziet? Download het gratis programma FastFontPreview (Windows).

 

Naam van lettertype achterhalen

Heb je ergens een mooi lettertype gezien dat helemaal past bij jouw uitraling en boodschap, maar je weet niet hoe het type heet? Upload een stukje van een foto mer een aantal letters naar Whatthefont.com. In veel gevallen krijg komt de naam van het gezochte type tevoorschijn, of een vergelijkbaar type waar je mee zou kunnen werken.

Meer weten? Volg de cursus ‘Maak je eigen huisstijl en logo’ voor een professionele uitstraling van jouw visuele identiteit!

 

Hoeveel lettertypes heb je nodig?

Voor het samenstellen van je huisstijl heb je slechts een paar types nodig. Houd het simpel en gebruik er niet teveel. Bijvoorbeeld een opvallend type voor koppen en een goed leesbare voor tekst, misschien nog een leuk type voor display gebruik of een voor quotes. Of, in geval van je logo: een type voor je woordmerk en een type voor je slogan, payoff. Begin met het zoeken van je logo lettertype(s) en zoek er later een aantal bij voor je teksten en koppen.

Je kunt ook kiezen voor een uitgebreide familie waarbij je de contrasten aanbrengt door voor de koppen de bold (vet) versie te gebruiken, regular (medium) voor de tekst en italic (cursief) voor bijschriften. Een “gewoon” type is heel goed te combineren met een Script (geschreven). In deze map op Pinterest heb ik een heleboel voorbeelden en combinaties van anderen voor je verzameld.

Let er echter op dat de types wel bij elkaar te passen wat betreft de x-hoogte van de letters.

lettertype

Waar ga je de lettertypes voor gebruiken?

Logo en pay-off, tekst op website, briefpapier, website, kaart of webshop of zowel voor drukwerk als op beeldscherm?

Wil je op je website dezelfde lettertype’s gebruiken als in de teksten van je brieven, kies dan een type dat zowel voor beide media geschikte versies heeft. (print en web, let op Licenties!!!)

 

 

 

Laat een bericht achter!

Comment Section

0 reacties op “Welk lettertype spreekt jouw taal?

Plaats een reactie


*