Hoe ik bijna een eeuwenoud kasteel in vlam zette
Een oorverdovende sirene schalt door de kamer. Waar komt dat geluid zo plotseling vandaan? Het beeld van de pan met kokosolie op het vuur doemt op in mijn hoofd en ik realiseer me dat het brandalarm is afgegaan.
MEINE LIEBE! Ik ren door de lange met rook gevulde gang, naar de grote Duitse keuken. Met mijn hand voor mijn neus gris ik de pan van het fornuis en gooi hem naar buiten op het gras.
Een week lang teruggetrokken op een landgoed
Om in alle rust een training af te kunnen maken trek ik me een week terug in een kasteel, op een landgoed in Zuid Duitsland.
Lange werkdagen vragen om snelle en gemakkelijke recepten dus ik mix wat meel en melk in een kom. Als het beslag klaar is giet ik een scheutje kokosolie in de pan.
In een van de andere vertrekken doet mijn computer zijn uiterste best om een video naar YouTube te uploaden. De dikke muren van het eeuwenoude gebouw die vroeger de vijand buiten moesten houden, zorgen er nu voor dat de wifi nauwelijks mijn klassiek ingerichte werkruimte kan bereiken.
Even checken hoe ver het uploaden van de video is gevorderd…
Ondertussen is er een mailtje binnengekomen dat vraagt om een snelle reactie. Ik klik op ‘Reply’ en begin met de aanhef. Bling! Mijn jongste zoon appt of het leuk is in het kasteel. Absoluut! Ik zal hem straks bellen om hem te vertellen over de torens, de ridders en de geheime ondergrondse gang.
Eindelijk, YouTube geeft aan dat de video zijn bestemming heeft bereikt. Kan ik dat meteen even afhandelen.
“WIEUW-WIEUW-WIEUW-WIEUW-WIEUW”
Mijn gebrek aan focus, prioriteiten stellen en een logisch stappenplan, resulteerde in chaos en stevende keihard af op een regelrechte ramp.
Domme actie?
AB-SO-LUUT!
Toch zie ik dat veel accommodatie- eigenaren eigenlijk precies hetzelfde doen met hun online marketing!
7 Signalen van Hapsnapmarketing die Alarmbellen laten rinkelen
Jouw Hapsnap-marketing Alarmbellen zouden keihard moeten rinkelen als je voldoet aan een combinatie van 5 deze signalen:
- Een berichtje op Facebook hier
- ondertussen een kloddertje website daar…
- Vlug een gifje in je stories op Insta
- Wat moest ik nu ook alweer met Google Mijn Bedrijf?
- Aan een challenge meedoen bij marketing expert X,
- en 3 tips opvolgen van marketing expert Y.
- En oh ja… ik moet toch ook eens wat aan mijn huisstijl doen…. toch?
Pfffff…..
5 Onvermijdelijke Gevolgen van Hapsnap-marketing
Je voelt je
- gefrustreerd door al die vruchteloze pogingen om meer gasten aan te trekken
- opgebrand na de investering van uren om verschillende marketing experts te volgen.
- berooid na het uitgeven van je zuurverdiende geld aan hun verschillende trainingen (die je nooit hebt afgemaakt).
- rusteloos omdat het je nauwelijks extra boekingen en omzet oplevert.
- onzeker omdat je het vertrouwen in jezelf, je bedrijf en alle marketing experts bent verloren.
Herken je jezelf in bovenstaande signalen en/of emoties? Keer het tij en voorkom dat je op een ramp afstevent! Vanaf morgen kan je het anders doen
3 Noodzakelijke stappen voor meer Boekingen, Omzet en Vrije tijd
Als je alarmbellen rinkelen en je bovenstaande gevolgen wilt voorkomen, dan adviseer ik je de volgende stappen te nemen.
1. Start altijd met het einddoel voor ogen; hoe zie je jezelf en je bedrijf over 1 jaar en formuleer op basis hiervan je doelstellingen.
- Hoe ziet je bedrijf eruit? #onderscheidend concept
- Welke gasten ontvang je? #lievelingsgast
- Hoeveel ‘bedden’ wil je op jaarbasis verhuren? #bezettingsgraad
- Wat is je ideale werk/vrije tijd verdeling?
2. Breng in kaart wat je kunt afvinken of wat aandacht nodig heeft. Benoem hierbij je marketing onderdelen en het platform.
- Onderscheidend concept zodat je je buren niet meer als concurrenten hoeft te ervaren.
- Professionele huisstijl dat je concept ondersteunt.
- Effectieve website die ook boekingen oplevert
- Je B&B’iz op Google Mijn Bedrijf
- Genoeg rake verhalen om te delen via je Blog
- Overal zichtbaar op Social media
- Een geautomatiseerde funnel met relevante E-mails
- Reviews om potentiële gasten te overtuigen.
3. Kom in actie
- Maak Prioriteit van Marketing! Blok een vast tijdstip in je agenda. Bijvoorbeeld elke maandag- en woensdagochtend van 9 tot 12.
- Begin nu bij het begin en werk aan één onderdeel tegelijk.
Alles wat je kunt automatiseren levert tijdwinst op. - Pas als dit onderdeel optimaal is ga je verder met het volgende marketing onderdeel.
Wat levert het je op?
- Tijdwinst waardoor je ook meer tijd voor jezelf en je gezin overhoudt.
- Zelfvertrouwen waardoor je je niet meer onzeker hoeft te voelen of te twijfelen of je het wel goed doet.
- Zichtbaarheid bij je doelgroep waardoor je top of mind blijft.
- Meer boekingen en dus meer omzet. Waardoor je meer financiële ruimte krijgt.
Hoe liep het af met het kasteel?
De pan was volledig zwartgeblakerd en onbruikbaar geworden en de stank in het gedeelte van het kasteel waar ik logeerde was niet te harden. Verder liep het gelukkig allemaal goed af! Slechts een paar weken voor mijn komst had de kasteelheer een brandalarm aangelegd. En gelukkig… die deed het bijzonder goed! Met het afgaan van het alarm stormde ik naar de keuken, pakte de zwaar rokende pan van het vuur en gooide hem in het tuintje op het gras.
Foto van Shutterstock