5 Manieren om een relatie op te bouwen met je gasten
Gastenrelatie opbouwen
Mensen kiezen voor een Bed & Breakfast omdat ze persoonlijk contact zoeken. En wie een BenB zoekt, wil ook weten wie jij bent, wil een relatie met je aangaan. Al is het maar een vakantierelatie. Als ze alleen maar een kamer willen in een groot, onpersoonlijk hotel, dan gaan ze daar wel naartoe. Begin al met het bouwen aan je relatie met je (potentiële gast) op het moment dat hij jouw website bezoekt!
1. Over ons pagina
Wees persoonlijk en vertel je verhaal. Wat heeft jou of jullie ertoe bewogen om je B&B te beginnen? Waarom daar op die droomplek? Welke problemen ben je tegengekomen tijdens de bouw of verhuizing? Hoe heb je de moeilijkheden overleefd en hoe zijn je kinderen nu aan de situatie aangepast?
Maar let op! De ‘Over ons’ pagina gaat niet over jou alleen! Mensen willen zich in je kunnen herkennen, een klik met je voelen of sympathie voelen d.m.v. het lezen van je verhaal en zien van je foto’s. Dit is de plek waar ze willen lezen waarom ze nou juist voor jou of jullie moeten kiezen!
Hoe je dat heel persoonlijk kunt maken, zie je bijvoorbeeld op de website van de Bed & Breakfast ‘La belle vue‘.
2. Facebook Pagina
Vraag na het eerste contact of je ze Facebook bedrijfspagina willen liken. Dit kan op de bedankpagina van je gratis weggever of onder een blogberichten onder je eigen website. Op Facebook post je foto’s van leuke momenten van de dag, ervaringen van gasten, (live) video’s van een feestje in de tuin, vorderingen van de verbouwing of gewoon welke boodschappen je haalt voor je gasten. Sandra de Greef van Schloss Moehren doet dat regelmatig, op een hele leuke manier.
Je fans, de volgers van je Facebook Pagina krijgen jou en de avonturen rondom jouw B&B vaker onder ogen. Als er dan ook nog interactie ontstaat doordat er op je post gereageerd wordt, groeit de band en hebben ze steeds meer het idee dat ze je al kennen. Dat maakt het boeken van jouw gastenverblijf uiteindelijk alleen maar nog gemakkelijker.
3. E-mailmarketing
Mensen die geïnteresseerd zijn in jouw gastenverblijf en zich op jouw nieuwsbrief hebben geabonneerd, schrijf je aan met tips, nieuws en aanbiedingen. Probeer erachter te komen wat hen het meest interesseert, wat ze nodig hebben of met welke vragen zij rondlopen. Beantwoord hun vragen, voldoe aan hun behoeftes. Ontdek de 7 voordelen van e-mailmarketing
Blijf ‘Top of Mind’ bij jouw gasten nadat ze jouw B&B verlaten. Laat op regelmatige basis wat van je horen. Je kan zowel digitaal d.m.v. geautomatiseerde (maar wel gepersonaliseerde) e-mail contact houden, als door een een kaartje of andere attentie per post te versturen.
4. Superpersoonlijk
Maak je contact nóg persoonlijker door ze met de feestdagen of met hun verjaardag een kleine attentie te sturen. Ook daarvoor zijn digitale producten gemakkelijk en goedkoop. Denk aan een handige paklijst, een mooie wandelkaart van de omgeving of een zoekkaart met alle bloemen die er in jouw omgeving voorkomen in elk seizoen. Zelf krijg ik ook heel warme reacties op de gastenzeepjes die ik als cadeautje rondstuur, al zijn die niet digitaal.
Met deze persoonlijke aandacht vertel je hen hoe waardevol zij voor jou zijn en bouw je een relatie met hen op.
5. Eigen website versus boekingswebsite
Een boekingswebsite zoals BedandBreakfast.nl, Booking.com of AirBnB.nl zijn fantastische zoek- en boekmachines om een geschikte accomodatie te vinden. Jouw gasten maken er ook op grote schaal gebruik van. Het grote voordeel voor jou is het enorme bereik dat ze hebben en de mogelijkheid om je aanbod in verschillende talen aan te bieden.
Echter, ondanks dat je er verschillende foto’s van jouw B&B, vakantiehuis of ander gastenverblijf op kunt zetten, blijft er bij deze grote, onpersoonlijke boekingswebsites weinig over van jouw persoonlijke insteek in je eigen B&B. Alleen met jouw persoonlijkheid kun je een relatie met je gast opbouwen. En dat kan met een eigen website.
Hoe bouw jij aan de relatie met je gasten?
Schrijf het in het commentaar veld hieronder en inspireer anderen.