Samenwerkingspartners voor Bed & Breakfast

Jaren geleden ontdekte ik de kracht van samenwerken toen ik met een andere online ondernemer de cadeaudoos voor de coach in het leven riep. We kozen de bestaande ‘dag van de coach’ en maakten er voor de actie de ‘week van de coach’ van. We vroegen een aantal andere ondernemers om ook een kenniscadeau bij te dragen. Dit waren online ondernemers met dezelfde doelgroep, maar met ieder een andere expertise. Toen iedereen het waardevolle en gevarieerde pakket in haar eigen netwerk promootte, bleek de enorme effectiviteit van deze vorm van samenwerken. Door deze kruisbestuiving groeide bij alle deelnemers de e-maillijst en bijna iedereen verkocht producten en diensten.

Win-Win

Ik help graag en veelvuldig. Behalve dat het fijn is om te helpen, heeft het als bijkomend voordeel dat je hiermee krediet opbouwt. Je samenwerkingsondernemer zal namelijk ook graag bereid zijn om wat voor jou te doen en jou te helpen je bedrijf te laten groeien. Dit is een Win-Win situatie.

In dat verleden ontmoette ik ook iemand die voor mij een zeer geschikte samenwerkingspartner zou zijn. Een bedrijf met dezelfde doelgroep maar met een andere expertise; de perfecte combinatie. Ik stapte er vanaf het begin vol enthousiasme in en waar de gelegenheid zich voordeed promootte ik het bedrijf van de ondernemer. Zo konden we onze bedrijven samen helpen te groeien.

Wil jij ook de groei van jouw B&B een forse impuls geven? Zoek samenwerkingspartners en bied hiermee extra diensten en waarde aan jouw gasten.

Laat je #BedandBreakfast groeien door te netwerken en het aangaan van samenwerkingen!

Speciale Acties en Kruisbestuiving

Organiseer speciale acties met andere ondernemers. Kies hiervoor een speciale dag of roep er zelf een in het leven.

Neem bijvoorbeeld vrouwendag (8 maart) en maak een aanbieding speciaal voor vrouwen. Sluit een deal met een plaatselijke wellness, een schoonheidsspecialiste, een museum, een theehuis of een restaurant. Organiseer een dagvullend programma helemaal afgestemd op vrouwen: vriendinnen, zussen, moeder en dochter. Natuurlijk alleen in combinatie met een overnachting in jouw Bed and Breakfast. Alle deelnemers dragen hun steentje bij in de promotie van deze combi-aanbieding in hun eigen netwerk. Op deze manier groeit jouw zichtbaarheid enorm. En dat werkt ook ná vrouwendag door.

Kies een dag die past bij jouw doelgroep:

  • Valentijnsdag
  • vaderdag
  • moederdag
  • begin van de lente
  • stranddagje
  • combineer met een festival, evenement, of een kunstroute

Samenwerkingspartners voor Bed & Breakfast, vakantiehuis of gastenverblijf

Bundel diensten, expertises, krachten en kennis met andere ondernemers waardoor je je aanbod breder kunt maken.

Geef je gasten tips om hun verblijf in jouw regio optimaal te beleven. Ga zelf op pad in je eigen regio of stad en onderzoek wat er allemaal te doen is. Bezoek de locaties en ondernemers die jou interesseren. Wat is er te doen en wat is interessant voor jouw gasten? Wees zelf een ervaringsdeskundige als je je plaatselijke ondernemers gaat aanbevelen.

Wil je graag een extra dienst aanbieden? Maak hiervoor dan afspraken met andere ondernemers. Eigenlijk doe je hetzelfde als voor de hierboven genoemde actiedag, maar dan permanent.

Samenwerken met:

• Stel dat je B&B vrij afgelegen ligt maar je wilt wel graag gemakkelijk bereikbaar zijn voor mensen die met het openbaar vervoer komen. Maak dan afspraken met een plaatselijke vervoerder of taxibedrijf om jouw gasten van het station te halen.

• Als je altijd verse broodjes wilt leveren aan je gasten, maar je bent zelf geen ster in de keuken, huur deze dienst dan in of maak een deal met de plaatselijke bakker.

• Bied jij je gasten naast slaapplaatsen ook diensten aan als gids van outdoor activiteiten en wil je als aanvulling sportmassage aanbieden? Huur hiervoor dan een expert in en voeg dit toe aan jouw dienstenpakket.

• Staat jouw B&B nabij een beurs- en evenementengebouw? Adverteer bij Google en Facebook op de naam van speciale beurzen waar jouw doelgroep of afkomt. Maak een speciale beursaanbieding en kijk of je een advertentie op de website van het beursgebouw kunt plaatsen.

• Maak afspraken met touroperators, feestzalen, weddinplanners en evenementenbureaus. Maak een ‘trouwaanbieding’ voor huwelijksstellen of de gasten van bruidsparen.

5 stappenplan voor effectief samenwerken

  1. Onderzoek welke ondernemers met dezelfde doelgroep een aanvullende dienst of product kunnen leveren dat past bij jouw aanbod.
  2. Ga op bezoek bij deze potentiële partners. Praat met ze, proef hun producten en ervaar wat ze bieden. Kijk of ze bij je passen en dezelfde waarden hebben als jij.
  3. Bedenk een of meer manieren om die samenwerking vorm te geven en te promoten: je blog, een e-boek, je website of een voucher. Laat je mogelijke partners dit ook weten.
  4. Vraag of je partners iets extra’s voor jouw gasten willen doen: een gratis aperitief, een kopje koffie of korting op de aanschaf van souvenirs, menu’s of entreekaartjes.
  5. Maak je eigen kaartjes of bonnenboekje met daarop de naam, adres en aanbieding van je favoriete restaurants en plaatselijke adresjes of laat het maken. Deel deze uit aan je gasten. (Ik zal je in een volgend blog laten zien hoe je dat kunt doen.) Een goedkoper alternatief is om de visitekaartjes van je samenwerkingspartners te vragen en op de achterkant ervan de naam van jouw B&B te schrijven. De ondernemer weet dan altijd dat de gasten door jou zijn gestuurd.

3 zeer goede redenen om te samenwerken

  1. Je hoeft minder hard te werken dan wanneer je alles alleen moet doen.
  2. Je inkomsten groeien met een minimum aan risico.
  3. Je e e-maillijst groeit door een veel groter bereik… en dat binnen je eigen doelgroep, etc.

Verwachtingen en afspraken

Leer van mijn fout en voorkom teleurstelling achteraf. Vraag de ondernemers eerst of ze meer geld willen verdienen en hun bedrijf willen laten groeien door samenwerking. Maak vervolgens vóóraf afspraken over wederzijdse promotie. 

Welke definitie heb jij van ‘samenwerking en win-win’ en hoe is dat voor de andere partij? Wat voor de een heel vanzelfsprekend is, kan voor de ander heel anders zijn. In alle gevallen spreek je af dat de vervoerder, bakker of masseur ook jouw B&B en jouw acties aanbeveelt bij zijn klanten. Hoe beter het met jou gaat hoe beter het met hen gaat. Dat werkt natuurlijk vice versa.

Ik heb vooraf niet gecheckt of mijn verwachtingen overeenkwamen met die van de ondernemer met wie ik samenwerkte. Soms is het geen onwil, maar zit het gewoon niet standaard in iemand zijn systeem. Had ik dit van te voren gecheckt en uitgesproken dan had onbedoelde teleurstelling voorkomen kunnen worden. Leermoment voor mij.

Inmiddels heb ik een netwerk van gelijkgestemde ondernemers met aanvullende diensten om mij heen verzameld waarmee ik heel fijn samenwerk en mijn krachten kan bundelen. Hierdoor kan ik mijn lievelingsklanten nóg beter helpen om van een hardwerkende B&B eigenaar te groeien naar een succesvolle B&B ondernemer, met meer lievelingsgasten, meer inkomen én meer vrije tijd!

Wie zijn jouw favoriete plaatselijke ondernemers en met wie ben jij een samenwerkingsverband aangegaan?

Inspireer anderen en schrijf jouw tip in onderstaand commentaarveld.