Sociale bewijskracht op je B&B website

Website bezoekers (zoals jij en ik) zijn vaak onzeker voordat we een keuze maken voor een nieuw product of leverancier. We willen eerst weten wat anderen ervan vinden. Vervolgens nemen we de beslissing op basis van hun aanbeveling of keuze.

Kies je voor een vol of leeg terras?

Ik ging laatst met een stel vriendinnen uiteten. Het was een heerlijke zwoele nazomer avond. We liepen met z’n vieren door het oude centrum van Deventer.

Er lagen drie terrassen naast elkaar en er was bijna geen stoel of tafel meer te krijgen. Het eerste terras was propvol, ze hingen met de benen buiten. Het publiek dat er zat was tussen de 30 en 60.

Terras twee had nog een lege tafel met precies vier stoelen, maar het meerendeel van de gasten waren pubers. Mwah… genoeg puber energie thuis. Voor nu even géén pubertaal en -gedrag, hele lange haren en op smartphone’s kijkende wezens.

Terras drie was bijna leeg. Behalve een oud echtpaar dat met een kop koffie in de hand verveeld om zich heen zat te kijken, zat er ook nog een man alleen. Middelbare leeftijd schat ik. De ober hing tegen de deurpost en keek of z’n nagels schoon waren.

We namen plaats aan een tafeltje en keken wat om ons heen. We voelden ons eigenlijk een beetje ongemakkelijk, zo op dat lege terras. Waarom zat het hier niet vol, waarom wordt dit terras vermeden? Zou het hier soms niet goed zijn? Langzaam bekruipt ons het gevoel dat we hier op de verkeerde plek zitten…

Het ontbreekt dit duidelijk aan sociale bewijskracht. Als zo weinig mensen ervoor kiezen hier te gaan zitten, dan is het vast niet goed. Voordat de ober bij ons kan zijn pakken we onze biezen en snellen ons richting het drukke terras.

Wat kiezen soortgenoten?

Voor het boeken van een accommodatie kijken we zelfs het liefst naar soortgenoten. We identificeren ons met mensen die op ons lijken. Mensen met dezelfde leeftijd, opleiding of woonplaats.  Daarom is het heel effectief om extra informatie over je reviewers te vermelden.

Wat is de samenstelling van het reisgezelschap?

  • gezin
  • zakenreiziger
  • vriendengroep
  • individuele reiziger

Booking.com past dit principe heel goed toe door zoveel mogelijk eigenschappen te vermelden

➵ Plaats reviews van gasten op je website en vermeldt er op z’n minst de samenstelling van het reisgezelschap bij.

Meer sociale bewijskracht en autoriteit

Hoe creëer je nog meer sociale bewijskracht op je website? Maak zichtbaar:

  • aantal fans op facebook
  • likes op een bericht
  • reviews van gasten
  • logo’s van door jou gewonnen awards
  • artikelen over jouw bedrijf in de media

➵ Plaats cijfers en awards duidelijk zichtbaar op je website. Bijvoorbeeld op de headerfoto.

 

Vol terras

We installeerden ons op een bankje in de avondzon en hielden strategisch het populaire terras in de gaten. Je waren bereid om te wachten tot er een tafeltje vrij zou komen.