7 Voorwaarden voor een effectieve bed & breakfast website

Is jouw bed & breakfast website alleen een online visitekaartje; representatief met een professionele uitstraling? Of is het een website die doet wat hij moet doen, namelijk bezoekers ‘omzetten’ naar potentiële gasten op jouw e-maillijst (converteren). Hieronder vind je 7 voorwaarden voor een doeltreffende Bed & Breakfast website.

Alle bezoekers op je website zijn potentiële gasten, in verschillende stadia van hun zoektocht. Spreek ze allemaal aan op hun eigen niveau van interesse. Geef ze wat ze zoeken.


Websitebezoekers in verschillende stadia 

1. de Surfer

Naast jouw website heeft je bezoeker nog vele andere sites gezien. Op je website wil hij in een oogopslag kunnen zien wat voor site of bedrijf dit is, voor wie deze site bedoeld is (wel of niet voor hem) en wat hij hier kan halen. Spreekt het hem niet aan dan is hij binnen 3 seconden weer verdwenen. Hij proeft de sfeer van je site en leest je unieke verhaal op jouw ‘over ons pagina’. Hij zal in dit stadium bepalen of  hij jou sympathiek vindt.

❋ Ziet je website er aantrekkelijk en professioneel uit?

 

2. de Geïnteresseerde

Yes, je valt in de smaak! De sfeer en uitstraling bevalt hem. Nu wil hij graag weten wat anderen van jouw Bed & Breakfast zeggen en gaat daarom op zoek naar de reviews. Misschien rijst er ondertussen een vraag over jouw B&B op die hij onmiddellijk beantwoord wil hebben. Als hij echt moet gaan zoeken ontstaat er een beetje irritatie.

❋ Heb je een FAQ (Frequently Asked Questions, veelgestelde vragen) op je website staan?

 

3. de Boeker

Dit is geweldig… hij wil meteen boeken en gaat direct de beschikbaarheid van jouw kamer checken. Als je bezoeker eerst contact met je moet opnemen om de beschikbaarheid te checken werpt dat een drempel op en loop je kans dat hij de website verlaat.

❋ Is de knop naar je reserveringskalender goed vindbaar?

 

4. de Twijfelaar

Hmm.. hij wacht toch nog even met boeken. Hij wil nog even met zijn partner overleggen. Er is altijd een percentage dat nog twijfelt of om welke reden ook niet direct een boeking wil doen.
Zorg ervoor dat je deze bezoeker niet definitief kwijtraakt, maar dat je hem converteert naar je mailinglijst. Dat betekent dat dat hij een actie onderneemt, waardoor jij zijn e-mailadres krijgt. Met zijn e-mailadres kan jij hem weer benaderen zodat hij jou niet zal vergeten.

❋ Heb je een gratis weggever ( Proefmonster) om hem te verleiden?

 

7 voorwaarden voor een doeltreffende website

In welk stadium jouw websitebezoeker ook zit, onderstaande punten zijn in alle gevallen noodzakelijke voorwaarden voor een goed functionerende website.


Hoeveel Boekingen en Omzet Loop Jij Mis Als Je Het Blijft Doen Zoals Je Het Tot Nu Toe Altijd Hebt Gedaan?

Kom naar de MASTERCLASS: 

7 Geheimen om van websitebezoekers betalende gasten te maken. Ik deel je de geheimen van copywriting, webpsychologie en de ‘T.H.U.I.J.S. B.&B.’ strategie, waarmee je magie op je website toepast en je bezoekers enthousiast op je boekingsknop zullen klikken.

Dát wil ik ook!  >>> Vertel me er meer over


 

1. Duidelijk

Wordt jouw doelgroep aangesproken? Maak met woorden en beelden duidelijk wat jouw concept en gastenverblijf het beste omschrijft.

 

2. Verleidelijk

Ziet je website er professioneel en up to date uit? Goede afbeeldingen, een passende huisstijl met de juiste kleuren, beelden en vormen jouw concept onderstrepen en laat die overal consistent terugkomen.

 

 3. Overzichtelijk

Zit je menustructuur overzichtelijk in elkaar? Is het duidelijk welke diensten en producten jij te bieden hebt.

 

4. Benaderbaar

Kan je bezoeker op een gemakkelijke en laagdrempelige manier contact met je maken?

  • contactformulier
  • telefoonnummer op een duidelijke plaats
  • reactievelden onder je blog

→ Laat je website checken op benaderbaarheid door iemand die je website niet kent.

 

5. Mobielvriendelijk ontwerp


Een groot deel van jouw websitebezoekers komt via een mobiel apparaat op jouw site terecht. Past het ontwerp van jouw website zich nog niet aan het formaat van de verschillende beeldscherm formaten zoals laptop, mobiele telefoon of ipad, dan word je genadeloos afgestraft door Google. Had je inmiddels een hoge plek in de zoekresultaten behaald? Dan ben je inmiddels vele plekken achteruit gezet.

→ Check hier je website: Mobielvriendelijke test van Google

 

6. Functioneel

Controleer je website regelmatig op gebroken links en doodlopende pagina’s, ook de bestelknop van je reserveringssysteem! Herstel ze door ze aan de juiste pagina’s of producten te koppelen.  Laat jouw thema het toe, maak dan een aantrekkelijke 404 pagina. (deze pagina verschijnt als je bezoeker op een niet werkende link of een verwijderde pagina klikt).

→ Check je links via Google Webmaster tool (inloggen met je Google account) of via Checklink.

 

7. Snel

Je websitebezoeker heeft haast en is erg ongeduldig. Denk aan de eerdergenoemde 3 seconden! Als het te lang duurt voor jouw website en de pagina’s worden geladen, haakt de bezoeker af. Je website moet daarom een snelle laadtijd hebben.
Dit is ook heel belangrijk in de beoordeling die Google aan je website geeft. Google is namelijk steeds beter in staat om een website te beoordelen zoals een echte websitebezoeker dat ook doet. Dus hoe beter jouw website een echte bezoeker aanspreekt, hoe beter die scoort in zoekmachines als Google. (lees ook: vindbaar op internet)

→ Check je de snelheid van je site via Pingdom.com of  Testmysite

 


Baal Jij ervan Dat Je Afhankelijk Bent Van Boekingssites?

Tijdens de MASTERCLASS deel ik

7 Geheimen om van websitebezoekers betalende gasten te maken,  

d.m.v. copywriting, webpsychologie en de ‘T.H.U.I.J.S. B.&B.’ strategie.

Pas magie toe op je website, waardoor je bezoekers enthousiast op je boekingsknop zullen klikken.

Dát wil ik ook!  >>> RESERVEER MIJN PLAATS!


 

 

Welke bed & breakfast website moet je kiezen

Afhankelijk van je wensen, budget, zin en beschikbare tijd kan je ervoor kiezen om je website zelf te maken of dat uit te besteden. Hieronder geef ik je drie mogelijkheden:

  1. Website zelf maken met WordPress
  2. Website laten maken

Zelf maken met WordPress

→ Een alternatief is het systeem van WordPress. Ik heb verschillende websites voor mijzelf en voor klanten gemaakt die draaien op WordPress en vind het een fijn en redelijk gemakkelijk systeem. Er zijn allerlei betaalbare online ‘Doe Het Zelf ‘WordPress cursussen die je stap voor stap begeleiden in het opzetten van een website. Ik deel ook Wordpress tips (korte video’s of stappenplannen) op mijn Facebook pagina of in deze blog.

→ Vraag bij het hostingbedrijf na welk pakket geschikt is om een WordPress op te draaien. Je hebt hiervoor namelijk een geschikte database nodig. De meeste hosting bedrijven hebben inmiddels ook een WordPress stappenplan en ‘paar minuten installatie’, om je Wordpress installatie zelf op je domeinnaam te plaatsen. Eenmaal geïnstalleerd kan je vrijwel direct beginnen met inrichten!

→ Zoek voor je uitstraling een geschikt thema voor een Bed & Breakfast. Een thema is de ‘buitenkant van de website’, ook wel ‘theme’ of ‘template’ genoemd. Brasserie is hier een voorbeeld van. Er zijn zowel gratis versies als templates voor een paar dollar te verkrijgen.

Let op: Controleer of het template mobielvriendelijk is, zie punt 5 van de voorwaarden hierboven! Soms ziet een template er aantrekkelijk uit en staat erbij dat het gemakkelijk aan jouw huisstijl en wensen aan te passen is. Dit is niet altijd het geval! In sommige gevallen heb je dan alsnog een expert nodig om via de html code dingen te veranderen (of te herstellen).

→ Maak een doeltreffende website met een aantal toevoegingen. Je website bestaat uit een aantal vaste pagina’s, ook wel statische pagina’s genoemd. Dit zijn pagina’s die onveranderd blijven zoals je ‘Over ons’, ‘Reserveren’, ‘Diensten’, e.d. Naast deze vaste pagina’s is het mogelijk je website uit te breiden met een blog of plugins. Met een plugin voeg je functionaliteiten toe aan je WordPress website. Denk bijvoorbeeld aan een

  • boekingssysteem
  • webwinkel
  • contactformulier
  • pop-up box [
  • social media deelknoppen
  • SEO (zoekmachine optimalisatie)

 

WordPress website zelf maken? Dit zijn de nadelen:

  • zelf je hosting regelen
  • zelf back-ups maken, plugins en thema updaten
  • niet elk thema heeft een childtheme [link kennisbank], deze zul je daarom zelf moeten maken om overschrijvingen na update te voorkomen.
  • plugins kunnen de laadtijd van je website flink verlagen
  • niet alle thema’s zijn geschikt voor mobile apparaten
  • de meeste thema’s zijn niet ontworpen vanuit Mobil First

Website laten maken door een webdesigner

  • Geen zin in technisch gedoe?
  • Heb je geen kaas gegeten van huisstijl, websites en online marketing?
  • Wil je jezelf de tijdsinvestering besparen?
  • Heb je geen geen zin om je eigen site te maken?
  • Of wil je een heel specifiek ontwerp voor jouw concept?

Kies dan voor de derde optie: besteed het uit aan een webdesigner (bijvoorbeeld door mij). Je kunt je website helemaal naar jouw wensen op maat laten maken, passend bij het concept van jouw Bed & Breakfast of vakantiehuis. Onthoud wel dat een website méér is dan een online visitekaartje. Het is een instrument om van bezoekers (potentiële) gasten te maken. Een fantastisch ontwerp met sliders en allerlei ingebouwde grapjes kan voor je websitebezoeker veel verwarring opleveren. Maak het hem zo gemakkelijk mogelijk om dat te doen, wat jij wilt dat hij gaat doen. Voorkom keuzestress en afleiding!

→ Wil je zelf de regie over je website houden om bijvoorbeeld foto’s, teksten of functionaliteiten toe te voegen, maak hierover dan vooraf duidelijke afspraken. Je voorkomt hiermee teleurstelling, misverstanden en vette rekeningen voor meerwerk.
[ invoegen afbeelding vB]

Jouw Bed & Breakfast website

Voldoet jouw website aan deze 7 voorwaarden? Heb je hulp nodig met een WordPress website, of wil je advies bij je keuze dan help ik je graag verder.

 

 

 

 

Tekst Linda Thuijs
Geredigeerd door Caroline van Wijk