5 stappen marketingplan om je bestaande Bed & Breakfast weer op de rit te krijgen
22 september 2018 
2 min. leestijd

5 stappen marketingplan om je bestaande Bed & Breakfast weer op de rit te krijgen

Loopt je B&B’iz niet zoals je het bij de start voor ogen had? Ontdek de overeenkomsten tussen het opzetten van een schilderij en het runnen van je B&B’iz.

 

Ze geeft me een spiegel en de opdracht om een zelfportret te maken. Het is vrijdagochtend en ik heb schilderles van een echte kunstenares. Terwijl ik meteen de details inschiet en een paar ogen op het doek zet, roept ze nog: “Eerst een plan, dan de contouren en daarna pas de details”.

Ik begin opnieuw en bedenk wat voor soort schilderij ik wil maken. Welke sfeer moet het uitstralen? Kleurrijk of ingetogen? Ik kijk naar mezelf. Wat zie ik, wat wil ik laten zien? Wat is het doel van dit schilderij? Is het een oefening of ga ik het ook ergens ophangen?

Nadat de grote lijnen van mijn gezicht op het doek verschijnen, zoom ik in en onderzoek de details. Welke karakteristieken wil ik tot uitdrukking brengen? Rimpels zie ik dit keer ‘ijdel- en gemakshalve’ over het hoofd. 😉  Regelmatig doe ik een paar stappen achteruit om te beoordelen of ik nog steeds de goede lijnen volg.

Eenmaal thuis zet ik mijn project altijd op een duidelijk zichtbare plaats. Doordat ik het regelmatig onder ogen krijg zie ik waar het niet klopt en waar ik moet bijsturen. Maar ook mijn gezinsleden houden zich niet in om aan te geven waar het fout gaat.

En ineens ontdek ik de gelijkenis tussen het opzetten van een schilderij en het opstarten en runnen van een bedrijf.

marketingplan bed breakfast

 

Terug naar de Basis

Het begint met een plan, droom of groots idee!

1. Waarom ben je een B&B begonnen? Wat wil(de) je bereiken? 

  • voor wie is dit bedoeld? (lievelingsgast)
  • welke beleving wil je je gasten aanbieden?

 2. Klopt de sfeer en uitstraling nog bij je idee, bij je concept? 

  • welke sfeer moet het uitstralen?
  • welk opvallend aspect is kenmerkend en onderscheidend voor je plan?

3. Als je de grote lijnen hebt nagelopen, vul je ze met details.

  • hoe bereik je potentiële gasten?
  • hoe wordt je websitebezoeker gast?

 

Zonder Basis geen gewenst resultaat

Mijn docente staat achter me en kijkt over mijn schouder mee. De neus blijkt iets te lang waardoor ook de positie van de mond niet klopt. Als de basis niet klopt, kom ik met de details niet uit. Er niets anders op dan een kloddertje witte verf  over de neus en mond en weer opnieuw beginnen!

Gelukkig hoeft het niet altijd zo rigoureus te gaan. Soms is slechts een lichte aanraking van het doek het enige wat nodig is om het kloppend te krijgen.

En ook hierin zit een overeenkomst met het runnen van je bedrijf:

 

Loopt je B&B’iz niet zoals je het bij de start voor ogen had?

4. Zoom uit, zoom in en zoom uit

Doe een stap achteruit en loop de lijnen en strategie van je bedrijf na en breng ze in kaart:

  • inventariseer het type gasten dat je ontvangt
  • het concept en je aanbod
  • je complete marketing & communicatie, inclusief de vormgeving

5. Aanpassen en bijsturen

Waar mist wat en waar moet iets worden toegevoegd? Soms is een kleine aanpassing genoeg voor een groot verschil in resultaat.

 

Meer weten waar je staat en hoe het beter kan?

Kom naar de Bed & Breakfast Marketing community waar je ontdekt hoe je je B&B’iz wél succesvol kunt maken.

 

marketingplan bed breakfast

 

Reactie plaatsen