Verliefd op je concurrent!
11 juli 2019 
2 min. leestijd

Verliefd op je concurrent!

Kathleen runt een klein, authentiek kinderboekenwinkeltje ‘Just around the corner’. Ooit begonnen door haar overleden moeder.

Joe bezit een van de grootste boekwinkelketens in Manhattan. Met gigantische kortingen prijst hij elke concurrent in de buurt uit de markt.

Zeg maar de ‘Big Brother Booking’ onder de Boekwinkels.

Je kunt je voorstellen dat Joe en Kathleen niet bepaald elkaars vrienden zijn.

 

Behalve de boeken hebben ze nog een overeenkomst;
Beiden hebben op het Internet hun grote liefde gevonden, met wie ze anoniem chatten.

Je voelt hem vast al aankomen…

Zonder dat ze het weten chatten met elkáár.

Elke dag openen ze vol spanning hun computer in de hoop (en verwachting) het symbool ‘You’ve Got Mail’ te zien.
En elke dag hebben ze elkaar wat te vertellen of te vragen.

En alsof het lot ook nog een duitje in de zak wil doen komen ze elkaar ineens overal tegen…

In de supermarkt,
op straat en op feestjes.

Online, in de anonieme chat groeit hun band,

maar ook offline in hun relatie als concurrenten verandert er langzaam iets.
Ze gaan elkaar leuker vinden dat dat ze eigenlijk willen toegeven.

Uiteraard ontdekken Kathleen en Joe uiteindelijk wie hun anonieme liefdes zijn en kiezen zij voor elkaar.

 

Mere-exposure effect

Zo werkt dat psychologisch.

Hoe vaker je wordt blootgesteld aan iets of iemand, hoe vertrouwder je ermee raakt.
Hoe vertrouwder, hoe leuker je het gaat vinden.

Bekend maakt bemind.

Dit wordt het ‘mere-exposure effect’ genoemd.
Het effect is uitgebreid onderzocht en bewezen door hele knappe koppen.

 

De vonk tussen jou en je lievelingsgast

Dit scenario speelde zich af in een film over twee eigenaren van boekhandels in New York, in de film ‘You’ve Got Mail’.

Kathleen Kelly gespeeld door Meg Ryan en Joe Fox door Tom Hanks.

 

Gelukkig hoef jij niet verliefd te worden op je concurrent of afhankelijk te zijn van een grote ‘Boeking Stunter’

En je stuurt al helemaal geen ondoordachte mails naar anonieme ontvangers.

Jij kunt het heft in eigen handen houden en de vonk tussen jou en je lievelingsgast brandend te houden

door regelmatig zichtbaar te zijn.

Dat ze je naam zien, een foto, een bericht lezen of mail krijgen.
Doordat jullie contact met elkaar hebben.

Zo raken ze steeds meer aan je gewend
voelt het steeds vertrouwder…

alsof ze je kennen.

En gaan ze steeds meer van je houden

Zélfs al zijn ze nog nooit bij je geweest!

 

Je komt haar ook overal tegen!

  • Grijp alle gelegenheden aan om je lievelingsklanten ‘tegen te komen’, op de verschillende platforms waar ze aanwezig is.#omnichannel
  • Maak contact, spreek ze aan, stel vragen en reageer op hun vragen of posts!
  • Sluit vriendschap met ze, zodat ze het leuk vinden om wat van je te horen.
  • Informeer, inspireer en entertain
  • Hiermee bouw aan je relatie met je (potentiële) gasten.

 

Met een goede contentmarketing strategie bepaal je voor jezelf hoe, waar en welke content je hiervoor inzet.

Door middel van een effectieve website, bloggen, met posten op social media en e-mailmarketing, enz.

En met een goed opgezette strategie kan dit volledig geautomatiseerd voor je werken…

Oók in het hoogseizoen, terwijl jij je met je gasten bezighoudt.

 

Geen idee waar je moet beginnen?

RESERVEER je gratis en vrijblijvende 1:1 strategiesessie,
dan kijken we welke strategie het beste bij je past.

 

Reactie plaatsen