Wat je zegt bij je ZELLUF! spiegelen en positioneren
12 september 2023 
2 min. leestijd

Wat je zegt bij je ZELLUF! spiegelen en positioneren

(wat marketing/positioneren met spiegelen te maken heeft:)

"Kattekop!", snauw ik boos naar haar...

met m'n blonde stijle vlashaar aan mijn rode gezicht geplakt.

Een paar meter verderop loopt mijn beste vriendin en buurmeisje.

Ze heet ook Linda en heeft kennelijk iets gezegd waardoor mijn korte lontje is gaan branden.

"Wat je zegt, ben je zelluf!" roept ze terug.

Ik schop tegen een steentje en sloffend en mokkend lopen we van de basisschool terug naar huis.

Net voordat we ieder onze eigen achtertuin ingaan,

steekt Linda haar tong naar me uit.

Daarop schieten we beiden keihard en de lach

en en ze roept: "Bij jou of bij mij?"

5 minuten later zitten we bij mijn moeder aan de keukentafel.

M'n vriendin een boterham met pindakaas, ik een met appelstroop.


Wat je in iets of iemand ziet spiegelt jou

Een kleine 50 jaar later leer ik van een van mijn heldinnen; psychologe Karen Hamaker,

dat hoe je iemand (of iets) waarneemt, een projectie is van (een deel in) onszelf.

Het spiegelt ons!

"Wat is het IN MIJ, dat ik meen hierop te moeten aanslaan?", zegt Karen.

Dit geldt voor

  • het type huis of interieur waarin je woont,
  • de manier waarop je iemand de hand schudt
  • en de stijl waarin je je kleedt.
  • De quote die op je lijf geschreven is,
  • of de heldin die je bewondert.
  • Niet alleen lelijke maar ook warme gedachten die je over iets of iemand hebt.

Alles waar je 'iets van vindt' of op 'aanslaat', zegt iets over jezelf.

Die Kattekop was ik dus inderdaad 'zelluf'!


Ook jouw B&B en/of concept spiegelt jou

  • je aanbod en concept
  • je woordsen en tone of voice
  • je uitstraling en posts

en dat is precies waar jouw Lievelingsgast op aanslaat....

Of juist niet!


Trek jij nog niet de juiste gasten aan?

Voel je je niet comfortabel bij de mensen die jouw Biz boeken en bezoeken? Of heb je te WEINIG boekingen/gasten/omzet? Dan schort er nog iets aan je positionering.

Het GOEDE NIEUWS is dat je je daar niet bij hoeft neer te leggen. Pfieuwwww... 😅

Daar kan je namelijk gewoon wat aan doen... en ook nog heel gemakkelijk!

(waardoor bovendien marketing weer leuk wordt ook!)

De grote vraag is dus...

Wat spiegel je NU? En wat wil je LIEVER spiegelen?

WAT wil je laten zien en WIE wil je aanspreken?


Stappenplan voor ongegeneerd originele positionering

  1. Erken je unieke elementen*. want dit is wat je gaat laten zien!
  2. (geheime tip: Laat je hierbij leiden door je eigen verlangen in wat je wilt doen/geven/neerzetten/ bijdragen).
  3. Vertaal dit naar een ongegeneerd originele (gastenverblijf)concept.
  4. (let op: ongegeneerd betekent: zónder gêne. consessie-loos; vanuit wie jij écht bent en wil doen.
  5. Kies vervolgens een een Krachtig (biz) Karakter [*] als gezicht/woordvoerder van je B&B'iz concept waarin je de essentiele elementen tot uiting laat komen.
  6. (bijkomend voordeel: het maakt je marketing gemakkelijker (voor jezelf) én magischer (voor je lievelingsgasten)!


[*] Je Krachtige (biz) Karakter ontdekken is een onderdeel van de WORKATION


Workation, module 1 | CONCEPT | Uit welk hout ben jij gesneden?

In dit creatieve interactieve traject bouw je op basis van je unieke (bedrijfs)karakter een originele klantreis / customer journey . Verrassing, beleving en *eigenheid zijn sleutelwoorden waardoor het afgezaagde 'e-book met 7 bezoektips' definitief tot het verleden behoort!

Maak van website bezoekers laaiend enthousiaste fans die niet kunnen wachten om je accommodatie te boeken!

#magicwanderlust #marketing #bbiz #bbizboost

Reactie plaatsen