Meer gasten en boekingen door waardevolle informatie te delen

Jij wilt meer onder de aandacht komen bij jouw lievelingsgast. Het werkt net zoals een feestje: dan moet je ze wel uitnodigen. Hoe doe je dat? Vertel een interessant verhaal. Deel interessante informatie waar je gast naar op zoek is. In marketingtermen noemen we deze informatie ‘content’. Content kan een stuk tekst, een video, visual of infographic zijn. Als je waardevolle informatie deelt op het juiste moment, win je vertrouwen en bouw je een relatie op met gasten. Dat heet  contentmarketing.

3 stappen voor contentmarketing

  1. Content creëren
  2. De juiste content op het juiste platvorm
  3. Maak een content kalender

Voordelen van contentmarketing

  • je lievelingsgast vindt je in de zoekresultaten van Google
  • het stimuleert interactie met je potentiële gasten
  • je werkt aan klantenbinding
  • je wint vertrouwen van je lezers
  • je bouwt aan je expert status
  • je trekt meer bezoekers naar je website
  • je wordt de ‘to-go-to’ B&B op jouw gebied

Goede content

  • biedt waarde
  • geeft antwoorden op vragen
  • inspireert
  • is onderhoudend
  • geeft iets om naar uit te kijken
  • deel jij op het juiste tijdstip

1. Content creëren

Vertel je verhaal voor je doelgroep. Schrijf alleen over wat je lievelingsgast interessant vindt. Ga in haar schoenen staan, kijk wat zij volgt op social media en bedenk wat haar naast jouw bed & breakfast nog meer interesseert. Dan ben je ook beter te vinden op de zoekwoorden die je lievelingsgast op Google intypt.

→ Schrijf je eerste artikel

Onderwerpen om over te schrijven

  • Beantwoord de meest gestelde vraag van je gasten. Deze filter je uit e-mails van gasten en websitebezoekers, uit reviews of je chatbox op je website. Luister tijdens je gesprekken ook goed naar wat ze vertellen en vragen.
  • Geef inside tips over een bijzonder evenement in de omgeving van je bed & breakfast; kitesurfen op het IJsselmeer, races in Francorchamps, Winter Wonderland in London, de Tour of een retraiteweek die je zelf organiseert.
  • Schrijf over de seizoenen. Wat valt er te beleven in elk jaargetijde? Plaats foto’s van de omgeving in verschillende seizoenen.
  • Vertel je eigen verhaal, je WHY. Waarom doe je wat je doet en waarom op deze manier? Wat zijn jouw drijfveren? De gasten die bij jou horen, jouw ideale gasten, zullen zich met jouw verhaal, stijl en filosofie identificeren en zich aangesproken voelen.
  • Informeer je lievelingsgast over de stadia van de bouw van je nieuwe accommodatie. Laat de nieuwe inrichting van de tuin zien en vertel waar je de lekkerste zithoekjes hebt gecreëerd. Schrijf over de restyling van de slaapkamers en de comfortabele bedden die je hebt aangeschaft.
  • Laat je gasten ook meeleven met je gezin. Plaats een foto van het nest puppies van de huishond of de eerste stapjes van je kind.
  • Spring in op actualiteiten die jouw B&B, plaats of expertise raken
  • Bedenk of er jaarlijks terugkomende ‘feestdagen’ zijn waarover je een blogartikel kunt schrijven (moederdag, secretaressedag, dag van de …..)

→ Maak een lijst van 12 onderwerpen waarover je de komende maanden over gaat schrijven. Gebruik eventueel een mindmap.

2. Welke content op welk platvorm en hoe?

Mensen gaan actief op zoek naar informatie en dat doen ze voornamelijk online. Heb je een blog geschreven dan kun je dat per e-mail en op social media verspreiden.

Je complete blog past niet in de 140 beschikbare karakters van Twitter en Instagram is ingesteld op visuele content. Pas je informatie daarom aan voor de verschillende platvormen.  Wat zullen we volgend weekend gaan doen? Maar nog veel belangrijker: schrijf je blog op je eigen website en plaats op social media alleen een korte inleiding met een directe link naar je artikel, dan komen ze op je website terecht en kunnen ze daar verder rondneuzen en zelfs boeken.

Je maakt al je volgers nieuwsgierig en als ze het lezen denken ze weer even aan jou.

“Wat zullen we volgend weekend doen?”

→ Op welk platform zitten jouw ideale gasten?

A. Bloggen op je website

Heb je een eigen website voor je  Bed & Breakfast, dan is dat heel eenvoudig. Je plaatst regelmatig een artikel in je blog. Informatie die je op je blog zet is blijvend. Je kunt het indelen op categorie en zoekwoord waardoor je doelgroep het ook lang na het plaatsen nog kan vinden op het web. Ik raad je af om een externe blog te gebruiken zoals bijvoorbeeld Blogger of Blogspot. Blog op je eigen website en trek hiermee zoveel mogelijk bezoekers naar je website.

→ Heb je nog geen blog? Maak een blog aan op je (WordPress) website

Op zoek naar de beste hoeveelheid woorden per blog stuitte ik op verschillende uitkomsten van onderzoeken. De een heeft het over 500 om het gemakkelijk behapbaar te houden, de ander noemt 1600 woorden, maar ook komen monsterblogs met 2000/3000 woorden als meest ideaal naar voren. ( onderzoek content lengte van serpIQ) Dit blogbericht heeft 1313 woorden. Google pleit voor iets meer dan 400 op dit moment, maar minimaal 300.

Probeer zelf uit wat past bij jouw gasten. Let op, je blog moet echt waardevol zijn! Zoals ik al eerder schreef: schrijf voor je gast. Google registreert de tijd dat mensen op je blog blijven en beoordeelt hiermee de waarde en relevantie voor je gast.

→ Tel de woorden of karakters van je bericht met de handige tool van Woorden tellen.

Analyseer vervolgens welke berichten het beste worden gelezen. Op welke blogartikelen reageren ze het meest? Welke score haal je bij Google Analytics?

→ Plaats je eerste blog

B. Posten op social media

Elk platvorm werkt met een ander aantal beschikbare karakters en fotoformaat. Heb je maar weinig karakters zoals bij Twitter? Schrijf dan een korte verleidelijke tekst en plaats een link naar je blog voor het hele verhaal.

  • Facebook: *40 karakters | formaat 1200 x 630 of 800 x 800 px
  • Twitter: *71-100 karakters | formaat afbeelding 440 x 220 px
  • Linkedin: *24 woorden | formaat afbeelding 646 x 220 px
  • Instagram: *>11 #hashtags | formaat afbeelding 2048 x 2048 px
  • Pinterest: *320 karakters | formaat afbeelding 800 x 800 px
  • Google: *60 karakters | formaat afbeelding
  • YouTube: *3 minuten | formaat afbeelding

*bron karakters: blog/Bufferapp.comblog/Sumall.com

→ Maak de content en afbeelding van je blog geschikt om het op verschillende platformen  te delen.

C. E-zine, E-mail nieuwsbrief

Een e-zine is een ‘electronic magazine’, ofwel je nieuwsbrief per e-mail. Deel je informatie elke keer op een andere manier om het verrassend te houden. De ene keer een mail met een link naar een video op Youtube, de andere keer het hele (niet te lange) artikel ineens. Een volgende mail link je na een inleidend stukje naar het artikel op je blog.

Geef informatie, verras met een gratis download, doe eens een aanbieding, stuur een keer een recensie van een ontzettend blije klant.

→ Schrijf een aantrekkelijk inleidend stuk over je eerste blog. Plaats dit in je e-zine met een zogenaamd ‘lees meer’ knop naar het artikel op je blog. (zie rode pijl)

D. E-boek of infographic

Deel je kennis in een downloadbaar e-boek of infographic in ruil voor een e-mailadres. ( proefmonster).

  • Houd het kort en bondig
  • Deel direct toepasbare tips

3. Content kalender

Het voordeel van het aanmaken van een content kalender is dat je je focus houdt in je planning en dat je consistent gaat delen. Met het consistent delen bouw je een relatie en vertrouwen op met je lezers. Zij verwachten op een gegeven moment op bepaalde tijden waardevolle informatie van jou.

  1. Maak een spreadsheet
  2. bijvoorbeeld in Microsoft Excel, Google Drive of Apple’s Numbers
  3. met een aantal kolommen:

Datum | Categorie | Zoekwoorden | Onderwerp | Titel | URL blog | Social media platvorm | CTA (call to action)

4. Registreer en organiseer welke content je wanneer, waar en hoe gaat delen.

5.  Richt een kalender in

  • online bijvoorbeeld Google, iCloud, Apple Agenda
  • of heerlijk ouderwets op papier, bijvoorbeeld met de Passionplanner

6. Kies je eigen voorkeur om je kalender in te delen op content type, op platvorm of categorie. Maak het overzichtelijk door de kalender per type een kleur te geven.

7. Plan je te delen content zover mogelijk vooruit en hou hierbij ook rekening met feestdagen en jaarlijks terugkomende evenementen.

Deelnemers aan het ‘HOME traject’ van de online marketingtraining voor B&B’s ontvangen een gebruiksklaar content spreadheet!

Automatiseer het posten van je content

4. Effectieve geautomatiseerde content strategie

Vind je het fijne tips, maar wil je nog meer resultaat? Giet al deze losse tips dan in een effectieve strategie die een constante stroom van lievelingsgasten oplevert.   Contentmarketing training

Al veel bezoekers, maar nauwelijks boekingen met je eigen website?

Het heeft geen zin om aan je zichtbaarheid te werken en meer bezoekers naar je website te trekken, als je aan de andere kant je bezoekers net zo hard van je site afjaagt. Dan is het zaak dat je zo snel mogelijk je website verbetert op gebruiksgemak voor je bezoekers en met verleidingstechnieken voor een hogere conversie.

Geen idee hoe je dat moet doen?  >>>  NEEM VRIJBLIJVEND CONTACT MET ME OP