Copy-Paste of Copyright

Een popup met de tekst ‘huisstijlcheck’ trekt mijn aandacht. Er volgt een tekst die ik zelf geschreven had kunnen hebben en automatisch klik ik op de button om het document aan te vragen. Tot mijn verbazing krijg ik een een letterlijke ‘Copy-Paste‘ van mijn teksten, idee, opbouw van enquête en checklist met conclusie en vervolgaanbod. Zélfs de teksten in de autoresponder, inclusief mijn oude slogan had ze gekopieerd! Hiermee had zij mijn ‘Copyright‘ ruimschoots geschonden. Toen ik haar zakelijke Facebookpagina opzocht, stuitte ik nota bene op een onlangs door haar gedeeld bericht van Frankwatching met de tekst: “Heb je een goed idee, gaat iemand anders ermee vandoor: Maak jij er werk van, als iemand inbreuk maakt op je auteursrechten? Of laat je het toch maar gaan?”.

Kopiëren is niet authentiek

Je merk, dat ben jij! Je merk heeft alles te maken met authentiek zijn en dat doen wat je het allerliefste doet. Je klant voelt jouw echtheid en enthousiasme. Het gaat er niet eens om dat je de allerbeste bent op jouw vakgebied, maar wel dat je jezelf bent en jouw klant zich ‘thuis voelt’ bij jou. Door je eigen woorden en vooral op jouw unieke manier.

Zo maak je contact met de bezoeker die op jouw website komt. Jij vangt zijn aandacht door hem in eerste instantie aan te spreken op zijn probleem of behoefte en het resultaat wat hij kan behalen met de oplossing die jij biedt.

  1.  De ‘look and feel’ van kleuren en visuals en de ‘tone of voice’ die je gebruikt in jouw teksten zullen hem bevestigen dat hij goed zit. Het voelt goed voor hem, hij voelt zich hier ‘thuis’.
  2. In een later stadium, als hij de kans heeft gekregen om jou beter te leren kennen door jouw kennismakingsproduct en door wat hij over je leest op je website, je blog en je social media, zal hij voelen dat jij hem begrijpt, want jullie zitten op dezelfde golflengte.
  3. Als hij vervolgens steeds dezelfde boodschap krijgt omdat je consequent bent in jouw uitingen, zal je zijn vertrouwen winnen en ontstaat er een begin van een relatie.

 

Jouw visuele identiteit

Het is mijn passie om startende zzp’ers zoals jij te helpen met het vinden en vormgeven van je visuele identiteit. In een gesprek voorafgaande aan het vormgeven vinden we samen ‘waarom je doet wat je doet en op welke unieke manier’. Voor het uitwerken van je eigen stijl maak ik veel gebruik van symboliek en de betekenis van kleuren. Daarnaast maak ik graag lijstjes, planners en handleidingen om mijn creatieve, maar chaotische hoofd vol beelden te organiseren. Van deze nood heb ik een deugd gemaakt; ik deel mijn ‘handigheidjes’ met mijn klanten. Je hebt als starter al genoeg aan je hoofd!

Dit is authentiek, omdat het mijn eigen werkwijze is. Met veel van mijn klanten heb ik dan ook een persoonlijke klik. Eigenheid in woord en beeld is daarvoor essentieel. Dat kan natuurlijk niet op basis van een document dat je kopieert van een ander.

Het gekopieerde document is inmiddels van de betreffende website gehaald. Ze heeft haar excuses aangeboden en mij een prachtige bos bloemen gestuurd. Dat kan ik dan ook waarderen. Al met al is een kopie eigenlijk een compliment van de concurrent!

 

Heb jij al een herkenbare en onderscheidende huisstijl die bij jou past?

Woensdag 20 augustus geef ik in een gratis ZomerKoffieWebinar tips voor het maken van je eigen huisstijl. ‘In 5 stappen herkenbaar met een onderscheidende huisstijl die bij jou past‘. Ik ben een van de vijf experts die in die week rond koffietijd haar kennis zal delen in een webinar ‘5x zichtbaarder bij jouw doelgroep!’ Ga snel naar ZomerKoffieWebinar om je plaats te reserveren! Jij zorgt voor je koffie, wij voor de tips!

 

Mijn blog over auteursrechten

De huisstijlcheck

Artikel : Maak jij er werk van, als iemand inbreuk maakt op je auteursrechten? Of laat je het toch maar gaan?”.

(illustratie van het artikel van Frankwatching)