Page content

Stappenplan voor een succesvolle B&B of vakantiehuis

article content

Stappenplan voor een succesvolle B&B of vakantiehuis

Om meer gasten naar je bed & breakfast, vakantiehuis of ander gastenverblijf te krijgen en meer inkomsten te genereren kan je verschillende strategieën inzetten. Het afwachten of er gasten via reisbureaus en de bekende boekingssites bij je terechtkomen is er één. Maar als je in deze tijd van grote concurrentie niet alleen van deze partijen afhankelijk wilt zijn, zul je echt andere strategieën moeten toepassen.

Ik laat je de 5 stappen zien hoe je van ‘hard werkende eigenaar van een gastenverblijf met nauwelijks inkomen en veel stress’ kunt groeien naar ‘een succesvolle ondernemer met meer lievelingsgasten en veel meer inkomen, terwijl je er minder moeite voor hoeft te doen, en er meer vrije tijd over blijft.

1. Kies jouw lievelingsgasten

Aan wie richt jij je boodschap? Wie spreek jij aan op social media, je website of het informatieve stukje op de boekingssite? Wie wil jij bereiken in je poging om je kamers te vullen, je huis te verhuren en je bedden te boeken? Praat je tegen iedereen dan hoort niemand je en voelt niemand zich aangesproken.

Kies een doelgroep waarmee jij affiniteit hebt waardoor het ook heel gemakkelijk is om tegen ze te praten over zaken die jou én hen aanspreekt. Met wie wil jij werken en waarom? Het begint namelijk allemaal bij je Lievelingsgasten. In marketingtermen heet dit jouw doelgroep. Dat zou bijvoorbeeld ‘skiers’ of ‘wandelaars’ kunnen zijn. En verklein je die groepen nog verder dan kies je een ‘niche’ Bijvoorbeeld: ‘skiënde gezinnen met kleine kinderen’ of ‘alleenstaande wandelaars vanaf 45 jaar’.

Heb jij veel kennis van je de natuur, de historische wetenswaardigheden in je omgeving waar je uren over kunt vertellen? Vind jij het leuk om als gids met je gasten op stap te gaan? Specificeer je lievelingsgasten in leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, interesse, gezinssituatie, bestedingsmogelijkheid.

Hieronder een aantal voorbeelden:

  • jeugd
  • bruidsparen
  • gezinnen
  • alleenstaanden
  • boekenschrijvers

 

  • senioren
  • beursbezoekers
  • kookfanaten
  • wijnliefhebbers
  • stadsbezoekers

 

  • wandelaars
  • ski’ers
  • mountainbikers
  • ondernemers
  • stiltezoekers

hoe bereik je je gasten op internet?

2. Spreek je lievelingsgasten aan

Heb je eenmaal jouw specifieke niche gekozen dan weet je wat zij willen beleven. Vanaf nu richt je je totale strategie op hen.

Wat?
Positioneer jezelf als een expert op jouw gebied en koppel het aan de USP’s van jouw B&B. Gebruik hiervoor alles wat je weet en wat interessant is voor jouw lievelingsgasten.

      1. Schrijf blogberichten
      2. Post interessante artikelen op social media
      3. Maak video’s van de omgeving of ‘How to’s’
      4. Neem thuisblijvers live mee op een trip of beleving via Facebook Live video of Periscope
      5. Schrijf boeken over de omgeving, over het land waar je je huizen verhuurt zoals CeskySight’s boek: ‘Verliefd op Tsjechië’
      6. Geef lezingen
      7. Interview gasten of plaatselijke ambachtslieden of laat je interviewen
      8. Organiseer workshops, trainingen, themaweken waarin je aan de behoefte van jouw lievelingsklanten kan voldoen, hun vragen kan beantwoorden, hun inspiratie kan aanwakkeren en waarin jij jouw expertise kunt profileren.

Waar?
Verspreid je boodschap via de social media kanalen waar jouw lievelingsgasten zich bevinden.

      • YouTube
      • Pinterest
      • Instagram
      • Twitter
      • Facebook
      • Google+
      • Linkedin

Hoe?
Positioneer jezelf met jouw B&B als merk. Ondersteun en versterk je boodschap met beelden. Laat jezelf op een consistente manier zien in alle communicatie die jij de wereld instuurt, off- en online. Gebruik hiervoor een unieke huisstijl die past bij jou, jouw B&B, jouw boodschap en die jouw lievelingsklanten aanspreekt.

 

hoe verleid je je gasten

3. Verleid je lievelingsgasten met een ‘Proefmonster’

Maak een weggever, een gratis e-boek of ander interessant en leuk document (Lead Magnet) die geinteresseerde websitebezoekers kunnen dowloaden in ruil voor een e-mail adres. Hiermee laat je ze met je kennismaken. Geef ze een voorproefje van wat ze van je kunnen verwachten als ze met jou in zee gaan of een kamer of vakantiehuis bij je boeken. Let op; het is niet alleen belangrijk dat je waardevolle informatie verstrekt om aan je expertstatus te bouwen. Zorg er ook voor dat het er professioneel vormgegeven uitziet. Je laat hiermee zien dat je waarde hecht aan professionaliteit en dat je je weggever serieus neemt. Een onprofessioneel vormgegeven document doet afbreuk aan de beoordeling van waardevolle inhoud. En als de weggever er al zo uitziet, hoe zal het dan met je B&B gesteld zijn?

 

4. Overtuig jouw lievelingsgasten

De mensen die jouw ‘Proefmonster’ hebben gedownload zijn potentiële gasten voor jouw B&B. Ze hebben interesse getoond in wat jij te bieden hebt. Bouw verder aan je expertstatus door hen in een aantal opvolgmails nog meer waarde te bieden. Dit doe je met een mailingsysteem. Vaak hebben potentiële gasten minimaal  7x een contactmoment nodig voordat ze overgaan tot actie of zaken met je gaan doen. Doe ze na een aantal mails ook een aanbieding van een arrangement of overnachting.

 

contactmomenten met je gasten

5. Bouw een relatie op met je lievelingsgasten

Als jouw lievelingsgast eenmaal bij je is geweest en je hem een onvergetelijke ervaring hebt gegeven blijf dan ‘Top of Mind’ door regelmatig wat van je te laten horen. Informeer hen over plaatselijke activiteiten en evenementen. Zowel digitaal via gepersonaliseerde e-mails (emailmarketing), als ook offline via een kaartje of andere attentie. Deze persoonlijke aandacht laat hen weten hoe waardevol zij voor jou zijn. Kleine moeite, groot plezier. (meer hierover in m’n blog: Relatie opbouwen met je lievelingsgasten)

 

Nog meer tips voor meer websitebezoekers, boekingen en gasten!

Word lid van de GRATIS Online Community. Je kunt elke twee weken meedoen aan Vraag & Antwoord – en Facebook live sessies waarin ik tips en tricks deel over hoe je met minder moeite, meer boekingen kunt halen uit je eigen website! Dit is uitsluitend voor deelnemers in deze groep. Enne…. het is gratis. Ook wordt er onderling allerlei andere relevante informatie uitgewisseld over het runnen van een gastenverblijf. Geen tips meer missen?

 

Bed Breakfast Community

 

 

 

 

 

 

 

Laat een bericht achter!

Comment Section

0 reacties op “Stappenplan voor een succesvolle B&B of vakantiehuis

Plaats een reactie


*


Gratis e-boek: Meer gasten naar jouw B&B met deze 'Routekaart'
De online route die je lievelingsgasten moeten afleggen om jouw B&B website moeiteloos vinden.
Je privacy is gegarandeerd!