Page content

article content

Het geheim van een succesvolle B&B of vakantiehuis

Geen basis? Geen succesvolle Bed & Breakfast!

Je blogt of plaatst advertenties op Facebook en misschien ben je al bezig met e-mailmarketing. Je kunt alle tips hebben opgevolgd uit ‘Hoe krijg je meer bezoekers naar je website‘, Als je site niet effectief is, dan jaag je je bezoeker net zo snel weer weg. Al je werk, tijd en investering is voor niets geweest… en je buren ontvangen ze met open armen! Het Grote Geheim? …

Alles draait om je lievelingsgast!

Check deze 5 stappen die de basis vormen van een succesvolle Bed & Breakfast / Vakantiehuis / Appartement

1. Kies en KEN je lievelingsgast

Van welk type gast word jij écht blij! Het type mens waar jij meteen een klik mee hebt. Je voelt elkaar aan en hebt dezelfde interesses of voorkeuren omdat je misschien in dezelfde situatie zit. Dat schept een band. Hij of zij past bij jou en zou ook heel gemakkelijk tot je vrienden zou kunnen behoren. Omdat je ermee op een lijn zit.

Je raadt het al: kies een doelgroep waar jij affiniteit mee hebt.

Het begint namelijk allemaal bij je Lievelingsgast. Dat kunnen bijvoorbeeld ‘skiers’ of ‘wandelaars’ zijn. En verklein je die groep nog verder dan kies je een ‘niche’ Bijvoorbeeld: ‘skiënde gezinnen met kleine kinderen’ of ‘alleenstaande wandelaars vanaf 45 jaar’.

Heb jij veel kennis van je de natuur, de historische wetenswaardigheden in je omgeving waar je uren over kunt vertellen? Zorg dan dat je gasten krijgt die dat ook kunnen waarderen en juist op zoek zijn naar die invulling aan hun vakantie.

Maak een Lievelingsgast-profiel. Waar wordt ze heel erg blij van en wat juist niet. Waar moet haar vakantie aan voldoen om met enthousiaste verhalen of uitgerust weer naar huis te gaan.

De meeste klantprofielen hebben het over leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, interesse, gezinssituatie, bestedingsmogelijkheid. Ik zeg niet dat dat niet belangrijk is. Als je maar vooropstelt dat je weet wat ze nodig heeft, wat haar beweegt en wat haar mogelijke problemen of angsten zijn. (als voorbeeld:  voor een moeder van kleine kinderen is veiligheid belangrijk.)

  • jeugd
  • bruidspaar
  • gezin
  • alleenstaande
  • boekenschrijver
  • senior
  • beursbezoeker
  • kookfanaat
  • wijnliefhebber
  • stadsbezoeker
  • wandelaar
  • ski’er
  • mountainbiker
  • ondernemer
  • stiltezoeker

hoe spreek je gasten aan

2. Spreek je lievelingsgast aan

Als je haar kent en voor haar kiest wordt het veel gemakkelijker om je boodschap aan deze gast te richten.  Jouw gast herkent zich er onmiddellijk  in. Hoe fijn is dat!?

Praat je namelijk niet specifiek tegen iemand maar tegen iedereen dan hoort niemand je en voelt niemand zich aangesproken.

Schrijf en doe alles met je lievelingsgast en haar wensen in gedachte! Altijd!

Waar is zij naar op zoek? Wat zijn haar vragen?

Door je zo op deze gast te richten en te laten weten dat jij weet wat ze nodig heeft, wordt je automatisch de expert.

      1. Schrijf blogberichten
      2. Post interessante artikelen op social media
      3. Maak video’s van de omgeving of ‘How to’s’
      4. Neem thuisblijvers live mee op een trip of beleving via Facebook Live video of Periscope
      5. Schrijf boeken over de omgeving, over het land waar je je huizen verhuurt zoals CeskySight’s boek: ‘Verliefd op Tsjechië’
      6. Geef lezingen
      7. Interview gasten of plaatselijke ambachtslieden of laat je interviewen
      8. Organiseer workshops, trainingen, themaweken waarin je aan de behoefte van jouw lievelingsklant kan voldoen, haar vragen beantwoordt, haar inspiratie aanwakkert en waarin jij jouw expertise kunt profileren.

Waar plaats je al deze berichten?
Verspreid je boodschap via de social media kanalen waar jouw lievelingsgast zich bevindt.

      • YouTube
      • Pinterest
      • Instagram
      • Twitter
      • Facebook
      • Google+
      • Linkedin

Als je dan toch bezig bent om zichtbaar te worden bij je lievelingsgast, doe dat dan wel op een consistente manier. Dat betekent dat je je overal op dezelfde manier laat zien. Gebruik hiervoor een unieke huisstijl die past bij jou, jouw B&B, jouw boodschap. Hoe vaker ze van je hoort, je berichten waardeert en je telkens op dezelfde manier ziet, hoe meer je je op een positieve manier in haar gedachten verankert. Je blijft ‘Top of mind’.

Laat jezelf op een consistente manier zien in alle communicatie die jij de wereld instuurt, off- en online.

hoe krijg je gasten

3. Verleid je potentiële gast met een ‘Proefmonster’

Kennen, herkennen, waarderen. Nu volgt een band opbouwen. Ga een relatie met haar aan. Ik bedoel natuurlijk niet dat je meteen uit je relatie moet stappen of er een relatie op na moet houden! 🙂 Wat ik bedoel is dat je haar de kans geeft om je te leren kennen en dat jij haar leert kennen. Werken aan de relatie doe je via social media of via e-mailmarketing. Maar hoe krijg je haar zover dat ze je toenadering accepteert?

Verleid haar! 

Maak een weggever, een gratis e-book of ander interessant en leuk document (Lead Magnet) die geïnteresseerde websitebezoekers kunnen downloaden in ruil voor een e-mail adres. Hiermee laat je ze met je kennismaken. Geef ze een voorproefje van wat ze van je kunnen verwachten als ze met jou in zee gaan of een kamer of vakantiehuis bij je boeken. Let op; het is niet alleen belangrijk dat je waardevolle informatie verstrekt om aan je expert status te bouwen. Zorg er ook voor dat het er professioneel vormgegeven uitziet! Je laat hiermee zien dat je waarde hecht aan professionaliteit en dat je je weggever serieus neemt. Een onprofessioneel vormgegeven document doet afbreuk aan de beoordeling van waardevolle inhoud. En als de weggever er al zo uitziet, hoe zal het dan met je B&B gesteld zijn?

 

4. Overtuig je lievelingsgasten

De mensen die jouw ‘Proefmonster’ hebben gedownload zijn potentiële gasten voor jouw B&B. Ze hebben interesse getoond in wat jij te bieden hebt. Bouw verder aan je expertstatus door hen in een aantal opvolgmails nog meer waarde te bieden. Bouw een funnel. Dit doe je met een mailingsysteem. Potentiële gasten willen minimaal  7x wat van je gezien of gehoord hebben voordat ze overgaan tot actie of zaken met je gaan doen. Doe ze na een aantal mails ook een aanbieding van een arrangement of overnachting.

gasten contact

5. Onderhoud de relatie met je lievelingsgasten

Als hij of zij eenmaal bij je is geweest en je hem of haar een onvergetelijke ervaring hebt gegeven blijf dan ‘Top of Mind’ door regelmatig wat van je te laten horen.

Informeer over plaatselijke activiteiten en evenementen. Zowel digitaal via gepersonaliseerde e-mails (e-mailmarketing), als ook offline via een kaartje of andere attentie. Deze persoonlijke aandacht laat hen weten hoe waardevol zij voor jou zijn. Kleine moeite, groot plezier. (meer hierover in m’n blog: Relatie opbouwen met je lievelingsgasten)

 

Nog meer tips voor meer websitebezoekers, boekingen en gasten!

Word lid van de GRATIS Online Community. Je kunt elke twee weken meedoen aan Vraag & Antwoord – en Facebook live sessies waarin ik tips en tricks deel over hoe je met minder moeite, meer boekingen kunt halen uit je eigen website! Dit is uitsluitend voor deelnemers in deze groep. Enne…. het is gratis. Ook wordt er onderling allerlei andere relevante informatie uitgewisseld over het runnen van een gastenverblijf. Geen tips meer missen?

 

Bed Breakfast Community

 

 

 

 

 

 

 

Laat een bericht achter!

Comment Section

0 reacties op “Het geheim van een succesvolle B&B of vakantiehuis

Plaats een reactie


*