Ski eens door de witruimte van je website
26 februari 2015 
1 min. leestijd

Ski eens door de witruimte van je website

Stilte… alleen het geluid van glijdende ski’s over een maagdelijk wit pad langs de bergen. Ik kijk het dal in en zie een wit glooiend tapijt van watten. De lucht is helder blauw en de zon laat het tapijt schitteren alsof er allemaal kleine diamanten zijn uitgestrooid. In dat rustige beeld van wit, wordt mijn oog getrokken naar dat ene houten berghutje dat er zo heerlijk verlaten bij ligt. Weg van de drukte, midden in een oase van stilte en sneeuw.

Zo gaat het ook op de website. Een rustig ogende website met voldoende witruimte geeft overzicht en wijst je direct de weg naar de belangrijkste  punten. Op deze manier kan je je boodschap goed overbrengen en help je je bezoeker te reageren op de geplaatste call to action.

Wat is witruimte

Witruimte is de ruimte tussen en om de tekst en afbeeldingen van je website (of ander document). Hoewel wit wel de beste leesbaarheid oplevert hoeft het niet altijd wit te zijn. Een lichte andere kleur functioneert ook goed.

Afhankelijk van je doelgroep, jouw lievelingsgasten en het doel dat jouw website heeft, houd je rekening met kleurgebruik en layout. Een tijdelijke website voor een popconcert kan zich meer kleur en opvallende graphics permitteren dan de Kamer van Koophandel, die erop gericht is (startende) ondernemers op een heldere en overzichtelijke manier informatie te verstrekken. Welke beleving bied jij jouw gasten in jouw B&B en met welke stijl, kleuren en beelden ondersteunen jouw boodschap?

Wit schept rust

Voorkom dat je bezoeker een stortvloed van kleuren en knoppen over zich heen krijgt. Waar moet hij nu naar toe? Waar staan de antwoorden op de vragen die hij heeft? Of nog erger “Wat is dit allemaal voor geschreeuw?”

Gebruik veel wit in en om de pagina.

  • Schep rust door tussen de alinea’s en om de afbeelding heen een witruimte te laten.
  • Wees consistent in de witmarges die je gebruikt. Dit geeft een rustig en repeterend beeld. Verschillende marge’s geven een onrustig beeld.

Voordeel van witruimte

  • Je website ziet er rustig en overzichtelijk uit.
  • Je stuurt de bezoeker naar de juiste informatie.
  • De bezoeker kan de informatie veel beter opnemen.
  • Alles oogt veel professioneler.
  • Witruimte verbetert de leesbaarheid van de teksten.

Heel automatisch gaat de focus van je bezoeker naar de plek die afwijkt van al het wit, zoals in dit geval het berghutje op de besneeuwde berg.

Hoe doe jij het?

Hoe ga jij om met de witruimtes op je website? Deel je opmerking met ons in het commentaarveld onderaan deze pagina.

dhoore
Door

dhoore

op 19 Oct 2013

Wij zijn bezig met een nieuwe website Weerdsebierfeesten. Wij (3pers) zijn echter autodidacten en dus zeker geen kenners. Een van ons heeft wel informatica gehad maar ging daarna ook een andere richting uit. Hebben wij nu te veel wit ruimte? Wat kan je ons aanraden i.v.m. witruimtes en lettertypes? met vriendelijke groet

Linda
Door

Linda

op 24 Oct 2013

Hallo JanPieter, ik zou als ik jullie was iets meer ruimte onder de tekst van 'dank u' en 'nieuwe website' laten. Misschien kan je de icoontjes Twitter en Facebook naast elkaar zetten, met tussenruimte en zonder de woorden Facebook en Twitter. De icoontjes spreken al voor zich.

Reactie plaatsen