Page content

article content

Origineel B&B concept | Interview met Sandra de Greeff | Schloss Möhren

Hoe komt een Utrechtse schoonheidsspecialiste ertoe om haar leven in Nederland te verruilen voor dat van een Kasteelvrouwe die vakantiehuizen verhuurt. Ik vroeg het Sandra de Greeff. Zij woont samen met haar partner en drie dochters in Zuid-Duitsland op een landgoed. Een middeleeuws jachtslot in Bayern, Zuid Duitsland

  • Wat heeft ze in de afgelopen jaren allemaal gedaan en gelaten om haar originele concept ‘logeren op een kasteel‘ te laten slagen. 
  • Welke obstakels moest ze overwinnen en welke uitdagingen kreeg ze op haar pad als ondernemer? 
  • Hoe vindt ze de balans tussen haar gezin enerzijds en haar werk met de gasten anderzijds?
  • En wat  doet ze om zich te onderscheiden van collega gastenverblijf eigenaren?

Ben je ook zo nieuwsgierig naar haar verhaal? Ze vertelt het in een interview.

(maart 2017)

Jouw verhaal

Waarom ben je een vakantiehuis begonnen? (0.53 min)

Wij hadden beiden de wens om iets in het buitenland te doen. We hebben ook gezocht in de buurt van Praag. Via de broer van Ruud kwamen we op dit landgoed terecht. We zijn ervoor gevallen omdat het kasteel en het landgoed gewoon ontzettend veel mogelijkheden biedt. Ruud heeft een eigen bedrijf en ik verhuur de vier vakantiewoningen op ons terrein. Zo zitten we hier al twaalf jaar.

Welke obstakels ben je de afgelopen 12 jaar tegengekomen? (1.42 min.)

Heel veel. Als je begint en ook al bereid je je nog zo goed voor, er komen altijd dingen op je af. Een deel van onze schlossmuur is ingestort met alle gevolgen van dien. Die moesten we weer opnieuw opbouwen. De bankencrisis in Europa, was bij ons ook voelbaar. Ruud is van een zolder gevallen en brak een wervel in zijn rug, waardoor hij een hele tijd uit de roulatie is geweest. Dus ja, er komen wel wat dingen op je pad die onvoorziene omstandigheden die ook financiële gevolgen hebben.

Moest je in een crisissituatie alles alleen oplossen of was er hulp? (2.50 min.)

Veel in mijn eentje. We waren aan het opstarten dus er was nog niet zo heel veel. De helft blijft liggen, omdat je het gewoon niet kan doen. Ik moest de kinderen verzorgen en roeien met de riemen die je hebt. Dat is wat je doet. Er komt dan veel op je af, en je gaat ook door. Pas achteraf, in ieder geval bij mij werkt dat zo, viel het over me heen en dan dringt het pas tot me door. Maar op het moment zelf niet. Het enige wat je kan is doorgaan. En dat hebben we ook gedaan.

Heb je veel concullega’s in je directe omgeving? (3.45 min.)

Ja, ik heb veel collega’s in mijn omgeving. Duitsland is een gebied waar hele veel vakantiewoningen worden aangeboden. Ik zie ze wel als collega’s, maar niet als concullega’s. Het zijn veel Duitse vakantiehuizen in een familiehuis. En wij bieden echt iets anders. Ons landgoed is veel groter. Wij hebben een klein eiland middenin Zuid-Duitsland. Zo kan je het eigenlijk wel zien. Wij hebben kasteeltorens. Dat is toch een totaal andere ambiance dan een vakantiehuis, een Duits vakantiehuisje.

Er is één collega die heeft een oude boerderij gerenoveerd. En nog een oud Jura huis en daar voel ik me iets meer mee verwant. Zij heeft ook iets authentieks met meer charme dan een vakantiehuis, zoals we dat hier in het dorp ook hebben. We hebben hier in de Slotstraat waar wij wonen, twee vakantiewoningen zitten. Ik kan er heel goed mee. Het zijn  collega’s, maar ik zie ze absoluut niet als concurrentie.

Werk je samen met collega’s uit de buurt? (organiseren, doorverwijzen) ( 5.00 min)

Nee, wij organiseren niets samen. Dat ligt daar niet- In Duitsland heb je vakantiehuizen, familiehuis, waarin je een etage ter beschikking hebt. Dat verhuren ze en that’s. En ik heb daar een heel ander idee voor. Dus als ik iets organiseer, organiseer ik het vanuit ons kasteel. Niet met hen samen, omdat dat gewoon niet past. Maar als ik vol zit, verwijs ik daar wel door. En het is heel duidelijk verschil. Je hebt daar gewoon een vakantiehuisje.  Bij ons is het toch anders.

L: Als je ze doorverwijst en naar het huisje van je buren? Blijft het dan wel een beetje jouw gast?  Doen ze dan mee met dingen op jouw kasteel?

S: Nee. Ik vind, de gasten die hier bij ons op het terrein zijn, zijn mijn gasten. Ik geef rondleidingen. Ik doe speciaals voor de kinderen. En dat hoort allemaal bij het originele concept, wat ik aanbied en de prijs is dan ook anders. Dus daar zit gewoon een verschil in. En je bent dan daar. Je mag wel een kopje koffie drinken. Dat is wel zo, maar dan is het ook, dit blijft ons afgeschermde gebied.

 

Marketing

Hoe onderscheidend ben je t.o.v. je collega’s? (6.30 min.)

Ja, duidelijk onderscheidend. Ik onderscheid me qua locatie maar ook qua inrichting. Ik heb een mix van authentiek en modern. Ik heb de kasteeltoren met heel veel zorg en aandacht ingericht, lichtwit. Ik geef rondleidingen, geef een ridderslag voor de jongetjes, een kroning voor de meisjes. Dat zijn allemaal extra’s die een vakantie op het kasteel anders maken.

En we zitten in een natuurpark en dat natuurpark biedt wandel- en andere mogelijkheden. Dat heeft mijn collega natuurlijk ook. Maar dat is hetgeen ik extra kan doen, maakt dat ik me ook echt onderscheiden kan.

Wie is je lievelingsgast? (7.22 min.)

Ik heb zeker een lievelingsgast. Mijn lievelingsgast houdt van wandelen, houdt van de natuur en houdt van cultuur. En dat zijn mensen met kinderen, mensen met honden of stelletjes. Maar de kern is dat je van de natuur, van wandelen en van cultuur houdt. En dan slaap je ook nog eens op een middeleeuws kasteel. Dus dat is echt mijn lievelingsgast, ja. En dat trekken wij ook aan. Dat doet het vanzelf, met de natuur en de wandelgebieden hier.

Heb je veel terugkomende gasten? (8.15 min.)

Ik denk dat wij wel zestig procent mensen hebben die nog weleens een keer terugkomen. Sommigen komen een paar jaar later terug. En ik heb wel dertig procent die echt regelmatig terugkomt. Dus wel dertig procent vaste gasten.

Wat is je marketingstrategie? (9.25 min.)

Mijn strategie is ontstaan vanuit dat ik maar wat doe. En vanuit het feit dat ik maar wat deed, kwam ik op wat ik nu heb. Ik heb een website en ik presenteer me op sociale media online. Ik zie dat als een verlengstuk van ons terrein. Ik zie dat als contact met mijn lievelingsgast, de gast die terugkomt. Als die gast terugkomt en zegt, “O ja, Mag ik je huisje zien, want je hebt dat veranderd”. Zo blijven we via sociale media in contact en dat doe ik in de vorm van verhalen, in de vorm van vertellen, in de vorm van videootjes en zodat we een soort online familie zijn. Zodat mijn gasten zien, een beetje met mij mee, over het seizoen meegroeien.

Ik vind het leuk om te zien dat de kinderen die ze meenemen zijn gegroeid. Dat ze ineens op een andere school zitten en dan denk ik, “och wat leuk dat ik jou nou zie en wat verander je”. Vanaf het moment dat ze het terrein weer opstappen is het weer vertrouwd. Je kent elkaar en je gaat gewoon weer verder. Ze weten wat er over het seizoen hier gebeurd is. En ik hou ook via online contact met mijn gasten. Ik volg ze ook online. En dan denk ik, o ja, die hebben een kindje gekregen. Die nemen nu een kleine baby mee.

Dus dat is zeker een strategie. Je kan het storytelling noemen. Ik deel mijn verhalen van als ik ga wandelen, als ik een wandelroute doe. Maar ook privé verhalen. Ik heb pas een serie gedaan over het begin van onze emigratie. Dat is een verhaal dat ik ook vaak hier op ons terrein vertel. We hebben een gezamenlijke plek onder de boom en mensen vragen daarnaar. En nu heb ik het als serie opgeschreven. En dat heb ik, als een heel persoonlijk verhaal gedeeld online. Heel veel mensen hebben er op gereageerd. Sommigen kennen een gedeelte van het verhaal van, maar nu hadden ze het geheel. Dat maakt dat je meer een band krijgt. Zij met mij en ik ook met hen. Mensen die reageren, vind ik leuk. Dat ontstaat vanuit enthousiasme, maar daar zit zeker wel een vorm achter, een doel.

Eerst deed ik maar wat en ik heb veel adviezen gevraagd. Er was een marketingbureau waar ik advies vroeg. Zij braken alles wat ik deed af. Ik deed het niet goed en het was niet gestructureerd genoeg. Niemand wist meer wat ik deed.

Dat heeft mij heel erg in de war gebracht. En ik wist niet meer zo goed ja, wat moet ik nou? Daardoor heb ik mijn sociale media gedrag heel goed onder de loep gelegd. Daar ben ik een tijd mee bezig geweest en zo heb ik uitgefilterd dat ik me juist online wil laten zien. Daarmee verlaag ik de drempel om te boeken. Door hun kritische vragen ben ik gaan nadenken wat ik laat zien. Dus ik probeer dat wat gestructureerder te doen.

Maar ik heb wel een soort crisis gehad tot waar ik dan nu ben. Als je je online presenteert, vindt iedereen er ook wat van. Die dip had ik wel nodig om me nu zo ogenschijnlijk zeker te kunnen presenteren. En dat komt, omdat ik wel gewoon nagedacht heb over hoe ik dat doe en hoe ik me online presenteer. Het is een verlengstuk van het terrein en het is een drempelverlaging. En ik vind het heel leuk om te doen.

Zet je e-mailmarketing in voor je bedrijf? (14.30 min.)

Te weinig. Dat zou ik wat meer willen doen. En ik merk ook dat als ik een nieuwsbrief verstuur, dat de bezoekersaantallen op mijn site groter zijn dan dat ik bijvoorbeeld links plaats. Ik bereik een nog grotere doelgroep. Maar daar heb ik nog niet een juiste vorm in gevonden. Ik wil geen nieuwsbrief sturen met kleine updates, want ik denk, dat doe ik al op sociale media.

Ik doe er te weinig in. Daar moet ik me nog wat meer in verbeteren. Ja, want ik denk dat daar wel wat te halen valt.

Maak je gebruik van Facebook advertenties? (16.00 min.)

Ja, dat doe ik. Ik kies berichten zoals mijn top 5 met wat je hier kan doen. Er komt binnenkort een top 5 over de wandelroutes aan. En die vind ik belangrijk genoeg om een groter bereik te halen en daar zet ik advertenties op in. Ja, vind ik hartstikke goed. Je krijgt een groter bereik.

L: Merk je echt resultaat?

S: Ja. Ik merk direct bezoekersaantallen op mijn site, dat kan ik direct zien. En ja, je ziet in Facebook zelf de zichtbaarheid. Je ziet hoeveel mensen het gezien hebben. Je kunt het meten in Facebook en op je site meten. Volgens mij niet een directe boeking, maar het vergroot wel mijn zichtbaarheid en aanwezigheid op het internet.

Op welk social media kanaal ben je het meest actief? (17.20 min.)

Ik ben op dit moment het meest actief op Facebook en op Instagram. Facebook omdat het gewoon nog steeds leading in sociale media is. En de meeste van mijn klanten zitten op Facebook. Het bereik is daar gewoon het grootst. En dat is ook sociaal. Daar heb ik ook mijn contacten met mensen, reageer ik op anderen en zij op mij. Dat zijn mijn twee hoofdkanalen. En bewust gekozen. En beiden kan je met plaatjes en met video’s het gevoel van je vakantieplek goed overbrengen. En ik heb daarnaast YouTube en Twitter, maar eigenlijk alleen maar om te zenden.

Krijg je veel reviews en moet je daar actief om vragen? (18.20 min.)

Ik vraag het. Ik krijg het niet zo makkelijk vanzelf. Mensen zijn druk als ze weer thuis zijn gaat het leven gewoon door. Hopelijk hebben ze wel een fijne herinnering, maar denken er niet aan om een recensie achter te laten. Dus ik vraag dat. En dat ligt er een beetje aan. Juist omdat ik me op sociale media zo presenteer, gaan veel gesprekken daar ook over of sommige mensen heb ik vooraf al via sociale media contact gehad. En dan komen daar wel gesprekken over. En zo kan ik ook makkelijker een ingang vinden om te vragen van, goh joh, zou jij een recensie voor mij willen achterlaten? En ik zeg ook dat het voor mij belangrijk is. Voor mijn vindbaarheid en dat hou ik in de gaten.

Ik heb drie plekken waar ik recensies op spaar. Zoover is er een, Facebook is er een en Google is er een. En dit jaar wil ik me iets meer op de Google concentreren, omdat dat beter is voor mijn vindbaarheid. Dus ja, dat hou ik ook in de gaten. Ik hou ook in de gaten waar een lange tijd geen reactie is geweest, omdat een recente recensie veel beter is dan een van een of twee jaar terug. Dus ik probeer dat ook te verdelen.

 

Succes

Wat is jouw definitie van succes en heb je dat succes zelf bereikt? (20.35 min.)

Ik vind dat ik succes bereikt heb. Mijn definitie van succes is dat er een fijne balans is tussen werk en privé. En ik vind onze balans heel fijn. Wij kunnen geld verdienen met het terrein wat we hebben en we houden voldoende tijd over voor elkaar en voor het gezin en de kindjes. Wij hebben drie dochters en daar kunnen we van genieten. En we doen werk wat we fijn vinden. Dus ik vind die combinatie heel fijn. Dat is voor mij wel een definitie van succes, ja.

Wat is je geheim van succes? (21.30 min.)

Het geheim van succes is, is dat je goed weet wat je zelf belangrijk en leuk vindt. En als je het belangrijk vindt, zoals wij, dat je tijd met je gezin en met je kinderen en met je partner doorbrengt, dan maak je daar keuzes voor. Vind je het heel belangrijk om heel veel te werken, maak je daar een keuze voor. In ons geval betekent het dat je werk goed afschermt, de tijden dat je werkt of dat je aanwezig bent voor je werk en de tijd dat je aan je gezin besteedt, die hebben we onszelf wel goed afgebakend. En natuurlijk loopt dat door elkaar heen. Juist op ons terrein. Dus ’s avonds doe je nog heel veel of als er gasten zijn is er altijd veel meer dynamiek op ons terrein dan dat er geen gasten zijn.

We hebben een eigen plek om ons terug te trekken. Een eigen privé dat je goed afschermt. Dat was wel iets wat we in het begin moesten leren. En dat vind ik het grootst behaalde succes. Dat je goed je privé je privé houdt en dat je die tijd ook neemt, want je wordt snel weggezogen in je werk.

Maar dat we die tijd ook nemen. En ook met elkaar weggaan en met de kinderen. En dat je weet, ja daar hebben we die en die dagen voor. We hebben een vaste aankomstdag. Dat is op zaterdag. Daar is iedereen op ons terrein op ingesteld. Mensen gaan ’s morgens weg, dan komen mijn dames om schoon te maken en dan krijg ik ‘s middags de nieuwe gasten. Dus die dag kan ik niet weg.

Maar zondag is een dag dat we echt met zijn vijven wat gaan doen. En omdat we beiden op het terrein ook voor onszelf werken, kunnen we onder de week ook wel dingen verschuiven. Maar dat bewaken we ook echt. Die zondag bewaak ik ook echt, want het is heel makkelijk om op een andere dag toch nog mensen te ontvangen of op een middag. Dat betekent dat ik dan tekortschiet aan zangles of drumles of dingen die ik voor mijn kinderen wil doen. Dat baken ik echt af. De structuur is zaterdag, dat weet iedereen. Dat is de dag dat ik op het terrein moet zijn. En de andere dagen ben ik vrij om dat in te richten.

Hoeveel tijd heeft het gekost om te komen waar je bent? (24.20 min.)

Vijf jaar voordat je echt daar een beetje zekerder in voelt. En weet je, soms heb ik nog weleens een zomer dat ik denk, o het is te veel of het is te druk. En dan moet ik weer even een stapje terug. Maar die eerste vijf jaar die waren zo hectisch. Pas na vijf jaar durfde ik er pas op te vertrouwen, de bedrijven lopen een beetje. Ik durfde erop te vertrouwen dat de gasten ons wel zouden vinden.

Ik ben ook moeder geworden in die tussentijd. Dat waren ook nog allemaal onzekerheden die je dan met je meeneemt. Na vijf jaar begon dat een beetje te landen en had ik het gevoel, oké dit is het. Dan komt er structuur in. Zo gaan we het doen. En dat wil niet zeggen dat het dan ook allemaal gelijk lukt. En nog steeds, dat ik het nog weleens net buiten de lijntjes valt. Maar je weet wel, dit is wat ons past. Dit is waar we ons plezierig bij voelen en dan gaan we daar snel weer op terug. Je kan jezelf wel sneller corrigeren.  Maar die eerste vijf jaar, je gaat zo…  je stapt in een trein. Voor je het weet ben je vijf jaar verder.

Heb je weleens een Award gewonnen en zo ja, heeft je dat nieuwe gasten opgeleverd?

(25.50 min) We hebben de Zoover Award gewonnen. We hoorden bij de zes beste vakantiehuizen. En dat laat ik dan zien op sociale media met mijn behaalde puntenaantal. En ik heb daar een filmpje van gemaakt. Dat heb ik online gezet en ik heb iedereen bedankt. Ja, dus dat.

Ik denk indirect wel nieuwe gasten heeft opgeleverd. Ik moet zeggen dat ik het niet zichtbaar zie van, “hé, via Zoover heb ik zoveel bezoekers na het winnen van die award”. Dat niet, maar ik denk wel dat het mijn zichtbaarheid weer een beetje heeft verhoogd. Een onwetende klant die ziet dan “hé, die zit bij de zes beste”. En die ziet mij even later weer een keer op een ander sociaal mediakanaal voorbijkomen.  Dat maakt de herkenning groter en het voelt vertrouwder en maakt de drempel om te reserveren kleiner. En dat is ook de hele bedoeling van mijn aanwezigheid op sociale media. Dat je je zichtbaarheid vergroot en de drempel om te reserveren kleiner maakt, toegankelijker. En daar heeft deze bij geholpen, de award.

 

Terugblik en Vooruitkijken

Zou je het anders doen als je opnieuw zou moeten beginnen? (28.00 min.)

Nee, stel dat ik opnieuw een B&B of een vakantiewoning zou beginnen. Nee, ik denk niet dat ik het anders zou doen. Dit is zoals ik het doe, zoals ik het kan, ik kan het ook niet anders. Ik merk wel, dat toen ik begon ik ‘nul kennis’ had. En dat die kennis zich opbouwt. Dus als ik opnieuw zou beginnen zou ik al die kennis en al die ervaring meenemen. En die onzekerheden die ik in het begin had, die heb ik nu veel meer afgedekt en ben daarin veel zekerder geworden.  Dat kan ik ook  allemaal meenemen. Maar ik zou het wel op dezelfde manier doen, omdat ik het niet anders kan en omdat ik ook geloof in de kracht van zoals ik het doe.

En natuurlijk maak je fouten en dan denk je, “ja had ik dat nou wel of niet online moeten doen?” of nou ja, weet je, “we gaan gewoon weer verder”. En ik zal ook fouten blijven maken, maar nee, ik doe het zo, zoals ik het kan.

Wat zijn jullie toekomstplannen? (29.20 min.)

Ja. We willen heel graag groeien. De toekomst is dat er nog een vakantiehuis bijkomt. Ons terrein is zo groot dat daar heel veel mogelijkheden toe zijn. Dat is ook echt iets waar we heel vaak over brainstormen. En als we het nu gaan doen, moeten we daar een grote actie aan ondernemen, dus dat is nog even een beetje de drempel die we over moeten. Dus ja, ik hoop dat ons terrein groeit in vakantiehuisjes en voor dit jaar heb ik, want mijn marketing is heel erg gericht op de Nederlandse markt.

Voor dit jaar is mijn plan om meer in de Duitse taal te doen. Op dit moment wordt de website vertaald naar Duits. En probeer ik meer in het Duitse spraakgebied klanten aan te trekken. Naast mijn Nederlanders ook meer Duitsers. Dus op korte termijn, dit jaar, de Duitse taal. En daarin is altijd een on-going iets van groeien op ons terrein. Dat is altijd aan de gang.

Hoe kunnen jullie potentiële gasten jullie vinden? (website, boekingssite, anders) (30.43 min.)

Wij zijn online te vinden op www.schlossmoehren.com. Dat is mijn website waar ik mijn contactgegevens op heb, mijn beschikbaarheid in vakantiehuizen. Die is responsive.  Volgens mij is dat ook heel belangrijk om tegenwoordig te hebben, omdat ik weet niet hoeveel procent zoekt wie tablet of smartphone. Dus dat is echt heel belangrijk. En die moet ook goed staan.

Daar blog ik ook. Dus mijn verhalen die ik ook op videootjes vertel, vertel ik ook in tekst op mijn blog. En dan ben ik inderdaad op Facebook en op Instagram actief. En ik adverteer bij ‘Bijzonder plekje’. Zij presenteert bijzondere overnachtingen in Europa. En dat zijn eigenlijk mijn kanalen waar ik mijn aandacht op richt. En verder natuurlijk in de Google-zoekmachines met zoekwoorden, dat hou ik in de gaten ook. Ja, dat hoort erbij.

 

Wil me nog meer weten over Sandra en haar leven als kasteelvrouwe?

In dit blog vertelt ze je nog meer.

 

Laat een bericht achter!

Comment Section

0 reacties op “Origineel B&B concept | Interview met Sandra de Greeff | Schloss Möhren

Plaats een reactie


*


Gratis e-boek: Meer gasten naar jouw B&B met deze 'Routekaart'
De online route die je lievelingsgasten moeten afleggen om jouw B&B website moeiteloos vinden.
Je privacy is gegarandeerd!