3 Misverstanden rondom je website ontrafeld
28 juni 2018 
5 min. leestijd

3 Misverstanden rondom je website ontrafeld

In deze video ontdek je 3 misverstanden die er mogelijk de reden van zijn dat je niet of nauwelijks boekingen met je eigen site hebt.
Liever snel even lezen? Hieronder staan de Oplossing, het Antwoord en het Inzicht voor je opgesomd.

Misverstand 1: Ik moet meer bezoekers naar mijn website trekken

“Ik blog me een ongeluk, post regelmatig iets op Facebook en heb vele euro’s betaald aan AdWords”, zei een klant in paniek tegen me. “Wat moet ik nog meer doen om meer bezoekers naar mijn website te krijgen”, vroeg ze. Ik wil namelijk boekingen via mijn eigen site, in plaats van via de boekingssites.

Ik adviseerde haar om eens te onderzoeken hoeveel bezoekers er per maand op haar website komen. Het bleken er enkele honderden per maand te zijn.

Via Google analytics zie je in een oogopslag hoeveel bezoekers je website heeft en welk pad ze lopen. Op welke pagina’s ze binnen komen en op welke pagina ze van je site verdwijnen. Je hebt hiermee waardevolle informatie in handen om te bepalen waar je website kunt verbeteren. Misschien zijn het al enkele tientallen of honderden misschien zelfs wel duizenden bezoekers! Waarom zou je veel moeite investeren om nog meer mensen naar je website te trekken, als je ze er aan de andere kant net zo hard weer wegjaagt.

De Oplossing

Ga op zoek naar deze informatie. Zoek uit waar jouw site bezoekers lekt. Verbeter de pagina’s en het gebruiksgemak van je website voor je bezoekers.

 

Misverstand 2: Ik wil een mooie website

Natuurlijk wil je een mooie website! Vormgeving en uitstraling spelen óók een belangrijke rol in de keuze van je bezoekster voor jouw accommodatie. Is je website echter alleen maar een online visitekaartjes of een mooi fotoboek, dan is het zonde van de investeringen die heb gedaan. In geld, tijd en moeite. Wat veel belangrijker dan een mooie website is, is een effectieve website! Een die omzet oplevert, gasten, boekingen.

Accommodatie houders komen bij me met het probleem  ‘ik krijg geen boekingen via m’n website’. Ik bekijk de site dan en vraag: “Wat vind je zelf van je website?” Wat ik dan heel vaak hoor is  “Ik vind hem eigenlijk hartstikke mooi! Dus daar kan het niet aan liggen. Mijn gasten zeggen ook dat ze het echt een mooie website vinden! ”

Hoe werkt het psychologisch
Als je zelf iets hebt gemaakt dat je erg veel moeite heeft gekost om voor elkaar te krijgen, bijvoorbeeld een Ikea kastje in elkaar knutselen of een moeilijke trui breien dan vertroebelt je blik en  je wordt minder objectief. Je bent trots op het resultaat en je gaat het zelfs steeds mooier vinden.

Zelf heb ik ooit een donkerblauw mantelpakje in elkaar genaaid. Bloed, zweet en tranen kostte het me. Toen het klaar was was ik supertrots en vond het heel representatief. Daarom trok het graag aan, VAAK! Had iemand anders het gemaakt, dan was ik waarschijnlijk wat kritischer geweest. De binnenkant en naden waren zó slecht afgewerkt, vreselijk! In plaats van heel netjes, zag het er heel amateuristisch uit. Hoe trots ik ook was, het had me dermate veel tijd en moeite gekost, dat ik mezelf niet nog eens aan zo’n project durfde te wagen. Achteraf maar goed ook. LOL

Terug naar websites…
Hoe trots was ik op mijn eerste zelf gemaakte website, jaren geleden. Als grafisch ontwerper keek ik erg naar vormgeving. Van gebruiksvriendelijkheid, effectiviteit en online verleiden had ik nog nooit gehoord. Destijds had ik geen idee, maar jij zult nu begrijpen waarom de site me totaal geen klanten opleverde!

Als jij je website zelf hebt gemaakt dan ben je waarschijnlijk ook trots op je prestatie. Alle tijd en moeite die je erin hebt gestopt. Dingen die je honderd keer opnieuw heb moeten doen, tot in de nacht doorgewerkt, plug-ins uitgeprobeerd. Maar hoeveel gasten krijg je via je website, hoeveel boekingen levert het je daadwerkelijk op?

Het Antwoord

A. Mooi is subjectief. Wat jij mooi vindt hoeft een ander niet mooi te vinden.
B. Mooi is niet interessant, zolang je website niet effectief en gebruiksvriendelijk is. Want als je bezoekers niet onmiddellijk kunnen vinden wat ze zoeken ontstaat er irritatie. Ze verwachten een moderne, goed werkende, snelle en effectieve website die antwoord geeft op hun vragen.  Irritatie is wel het laatste waar je je B&B mee wilt associeren.


 

Ondanks de gemakkelijk toepasbare tips voor snel resultaat, tóch geen tijd om er mee aan de slag te gaan? Dan is deze oplossing echt wat voor jou!
Terwijl jij je bezighoudt met je gasten, scan ik je website uitgebreid op conversiekillers: Waar lek je omzet, waar jaag je je bezoekers van je website, waar mis je de boekingen?

>>> RESERVEER SCAN

Claim je scan en loop, voordat het naseizoen begint 5 stappen voor op je buren!

 


Misverstand 3: Mijn website gaat over mij

Je site gaat niet over jou!  Althans niet in eerste instantie. Het gaat over je gast, je klant, over jouw doelgroep.

Elke bezoeker heeft haast. Ze komt niet om over jou te lezen, ze heeft wel wat beters te doen! Binnen drie seconden bepaalt ze of ze op het juiste adres is op je website.  Of dat jij te bieden hebt waar zij naar op zoek is. Begin jij met verhalen over de ontstaansgeschiedenis  van je B&B… dat het 60 jaar geleden is gestart toen je oma meer tijd en ruimte kreeg. Dat er een kamertje vrij kwam dat ze ging verhuren en je ouders het hebben overgenomen en jij er een prachtige Bed & Breakfast van hebt gemaakt…. blablabla  Super leuk verhaal… en op zich ook best interessant. Maar het is niet waarvoor ze naar je site toekomt. Schrijf er bijvoorbeeld een leuk blogbericht over of vertel het op je ‘Over ons pagina

Het inzicht

Het is jouw taak om haar vragen te beantwoorden. Om haar te inspireren, motiveren, informeren en te overtuigen. Geef haar de kans om een vervolgstap te doen, wat dat dan ook mag zijn. Contact opnemen,  iets van je downloaden, een boeking doen, beschikbaarheid aanvragen. Hoe? Het geheim van een succesvolle Bed & Breakfast

 

Bonustip

Maak een proefaccount aan bij Hotjar! Hotjar geeft je meer inzicht in je bezoekersgedrag. Via heatmaps zie je precies waar je bezoekers scrollen, klikken of blijven lezen. Je ziet waar ze op je website landen en waar ze je site weer verlaten.  Dit is waardevolle informatie om je website effectiever te kunnen maken waardoor je meer boekingen en omzet kunt genereren.

Conclusie

  1. Check je overtuigingen, zijn deze misverstanden uit de wereld geholpen?
  2. Check je website, waar jaag jij je bezoekers weg? Waar lekt hij omzet? Kan je hem nog effectiever en gebruiksvriendelijker maken?
  3. Check je statistieken. Hoeveel bezoekers krijg je al op je website en hoeveel boeken er daarvan rechtstreeks bij jou?
  • bepaal om het doel van je bezoeker
  • beantwoord haar vragen
  • maak de connectie
  • speel in op emotie
  • verleid haar met je aanbod
  • en maakt het zo gemakkelijk mogelijk om te boeken of om  contact met je op te nemen

Alles wat er op je website staat dat niet bijdraagt aan het bereiken van haar doel: SCHRAP DIE HAP.

Cut the Crap & Kill your Darlings en Schrap alle BlaBlaBla

 

Geen tips meer missen?

Napraten over dit onderwerp? Heb je vragen en wil je geen website- en internetmarketing tips missen om je website effectiever te maken? Kom naar de online community voor Bed & Breakfast ondernemers uit Europa!

GRATIS LID WORDEN VAN  >>>Boost je Bed&Breakfast Biz

 

misverstanden op je website ontrafeld

Reactie plaatsen