Hoe je ideale doelgroep kiezen onvermijdelijk leidt tot groei van je bedrijf en plezier in je werk. Zélfs als je daarvoor mensen moet uitsluiten!
22 juni 2020 
25 min. leestijd

Hoe je ideale doelgroep kiezen onvermijdelijk leidt tot groei van je bedrijf en plezier in je werk. Zélfs als je daarvoor mensen moet uitsluiten!

Interview

In dit interview vraagt Greta Krijgsman van BGreat in Business mij hoe ik mijn ideale doelgroep koos en hoe dat alles te maken had met het hart.
Ik vertel er over het moment dat ik dacht ‘Het moet anders.‘ en hoe hierop mijn ‘Magic Moment volgde.
Over de angst om te ‘verliezen’, vertrouwen en toch doorzetten.

Niet alleen koos ik zelf voor mijn Lievelingsklant. Nu help ik mijn klanten ook te kiezen voor hun Lievelingsgasten zodat ze hun Concept onderscheidend in de hospitality markt kunnen zetten.

Ontdek het in deze aflevering van de bgreatinbusiness podcast (waarin er ook naar mijn guilty pleasure wordt gevraagd 😉 )

Greta: Als je denkt dat het kiezen van je doelgroep of het kiezen van je niche zoals je misschien ook wel vaker hoort, vooral een kwestie van het hoofd is, dan kan ik je vertellen dat het vooral een kwestie van je hart is. In deze podcastaflevering van de BGreat in Business podcast praat ik met Linda Thuijs en zij gaat vertellen hoe zij tot de keuze van haar ideale doelgroep kwam en hoe zij daarvoor vooral haar hart heeft aangesproken en hoe ze dat nu ook leert aan eigen klanten. Welkom, Linda.

L: Dankjewel Greta. Dankjewel voor de uitnodiging.
G: Ik ben heel benieuwd. Vertel.

Linda: Ik zal je vertellen hoe ik die keuze heb kunnen maken. Ik was grafisch ontwerper en ik werkte met vrouwelijke coaches, vrouwelijk therapeuten. Ik had erg leuk werk, leuke klanten en ik was blij. Zij waren ook blij. Maar toch miste ik en misschien herken je dat wel, de klik, dat je echt denkt, dit is het. Niet alleen dat je dat denkt, maar dat je dat dus voelt, gesproken over je hart. En uiteindelijk werd dat gevoel bij mij zo sterk, dat ik het heb opgeschreven en ik heb het de kosmos ingegooid.

G: Wat heb jij opgeschreven en de kosmos ingegooid?
L: Ik heb opgeschreven dat ik mijn lievelingsklant wilde ontmoeten.
G: Aha.

L: Ik wilde weten wie is die vrouw, met wie ik kan werken, waar ik waarde kan toevoegen, voor wie en met- Van wie ik zelf ook gewoon heel erg blij word omdat zij zo bij mij past. Dat was mijn vraag. En toen heb ik een poosje gewacht, maar het antwoord kwam ook.

G: Wauw. En waarom voelde jij die behoefte? Want was er iemand die jou vertelde, je moet een andere doelgroep kiezen? 
L: Nee. Het was echt een gevoel van binnenuit. Echt dat vanuit mijn hoofd wist ik, het is leuk waar ik mee bezig ben. En het zijn leuke vrouwen waar ik mee werk, maar het is niet, dit, snap je? Niet dat gevoel. Dus dat was gewoon, het was een gevoel van, wat van binnenuit heel sterk, wat zich aan mij opdrong. En vandaar dus mijn vraag en de vraag, mijn verlangen, wat ik heb opgeschreven en wat ik in de kosmos heb gegooid.

G: En wat is er, want ik ben wel benieuwd. Je ging die vraag stellen en het, eigenlijk ging jouw business best wel goed. Eigenlijk was je best wel blij, zei je net.

Maar er was toch een reden waarom je het blijer wilde. Dus wat was dat?

L: Ik miste de klik. Ik miste echt het gevoel dat, die extra, zoals jij het altijd zo mooi zegt, dat vuur, die sparkle. Dat is wat ik miste. Dus wat ik deed ging een beetje op de automatische piloot en soms ging het zelfs wat traag of stroperig. Gewoon waar je niet echt blij van wordt. Echt blij, bedoel ik.
Dat echte vuur, waar jij altijd over spreekt. Dat miste ik. Dat miste ik bij mezelf. En daarvoor ging ik, daarvoor wist ik gewoon, er moet iemand zijn, er moet een doelgroep zijn wat wel exact aansluit bij wie ik ben en waar ik gewoon, die ik kan helpen, waar ik waarde kan brengen.

G: Mooi, mooi. En, Linda ik vind het mooi wat je zegt, zo van, die past bij wie ik ben.

Want als wij jou een beetje beter willen leren kennen, kun je dan eens vertellen, wie was Linda als kind?

L: Als kind? Ik ben een natuur, iemand, een kind wat houdt van de natuur. Ik ben heel graag in de natuur. Ik was eigenlijk wel een vrolijk kind. Ik maakte heel makkelijk contact. Ik was zowel een verlegen kind als ook wel een, ik ben eigenlijk iemand van uitersten. Nog steeds. Dat was ik als kind, dat ben ik nog steeds. Wat kan ik daar verder over zeggen? Ik ben iemand die altijd, nou wat ik al zeg, makkelijk contact maken en graag naar buiten ga en creatief. Ik ben een creatief, ik was al een creatief kind en dat ben ik nog steeds.

G: En Linda, als je dan bekijkt wat je nu doet, hoe zien we dat terug in je werk?

L: Dan had ik misschien beter kunnen zeggen wat ik als kind al heel erg graag deed. Wat ik als kind op school altijd, nou heel erg leuk vond om te doen, wat eigenlijk mijn lievelingsvakken waren, als je kunt spreken over een vak, dat was het maken van werkstukken, wat we een keer in de zoveel tijd altijd moesten doen. Je moest zoveel werkstukken maken. En dat vond ik fantastisch. En dan koos ik dus ook vaak natuuritems in. Hoe leeft de egel en zo, kan ik me herinneren, dat ik dat heb gemaakt.
G: O ja.
L: Maar ik maakte daar altijd complete werkstukken van en een tekening op het bord. En ik vond niets leuker dan mijn werkstuk als spreekbeurt te mogen houden voor de klas. En dat zie je wel terug in mijn huidige werk. Dus dat is eigenlijk wat ik nu ook nog steeds doe.
G: Eigenlijk geef je gewoon heel vaak spreekbeurten?
L: Ja, in feite wel. In feite wel.

G: Precies. Want vertel, wat doe jij voor jouw klanten, Linda?

L: Ik werk met gastenverblijfondernemers. Nederlandse en Vlaamse gastenverblijfondernemers in Nederland, België, maar vooral eigenlijk ook ver daarbuiten. Mensen die hun droom zijn achternagegaan. Die de boel hier hebben achtergelaten en hebben gekozen om een volledig nieuwe start te maken. Dat wat ik dus eigenlijk ook heb gedaan in mijn werk. En ik help hen om hun droom werkelijkheid te laten worden.
Ik help ze om hun gastenverblijf op de kaart te zetten. Om onafhankelijk te worden van boekingssites zodat ze zelf gevonden kunnen worden. Maar wat ik, waar ik ze met name ook heel erg mee help, is om hun eigen kracht en hun eigen unieke eigenschappen naar voren te kunnen brengen.

G: Dat klinkt wel heel mooi. Waarom is dat zo belangrijk voor jou?

L: Omdat ik ervan overtuigd ben dat als je heel erg goed weet waar jouw eigen kwaliteiten liggen en je onderscheidend vermogen en ik noem dat, binnen mijn eigen training altijd, parels duiken, dan en je gaat die uitvergroten, dan kan je ook gewoon veel onderscheidender positioneren en profileren en zul je ook mensen aantrekken, gasten aantrekken, die ook echt bij jou passen. Die aansluiten bij hoe jij in het leven staat. Wat jij leuk vindt, wat jij te bieden hebt. Daar geloof ik gewoon heel sterk in.

G: Dus aan de ene kant zeg jij, gaat het dan over dat jouw klanten zelf weten waar ligt hun uniciteit. Hun pareltjes.
L: En ze liggen vaak aan de oppervlakte, maar ze zien ze niet. Ik maak ze eigenlijk met hen zichtbaar.
G: Eigenlijk hou jij een vergrootglas op die parel?
L: Ja.

L: DiepZielDuiken, zo noem ik dat in mijn training. DiepZielDuiken of we gaan parels opduiken. En dan komen gewoon de mooiste dingen naar boven. En vaak hadden ze die parels allang, hoefden ze alleen maar op te poetsen.
En om, het zijn vaak van die ontdekkingen, dat je denkt, hoe heb ik dat niet kunnen zien? Hetzelfde als dat ik bij mezelf ontdekte, hoe heb ik niet kunnen zien dat dit is wat ik moest doen?

G: Op de een of andere manier. Of, daar zitten natuurlijk ook heel veel belemmerende overtuigingen op. Zodra die gedachte komt, denk je, ja, weet je, bed and breakfast eigenaren. Er is toch geen droog brood in te verdienen? Ik hoor het al iemand zeggen, dan. Dus het vraagt ook moed om dat te gaan onderzoeken.

Jij hebt gewoon een super goede business, Linda. Je hebt een grote klantenschare. Je hebt een grote community. Je doet het werk nu al een aantal jaren voor deze doelgroep. Toch kan ik me voorstellen dat jij vanuit je hart voelde, dit is voor wie ik moet gaan werken en tegelijkertijd had je die andere groep, met vrouwelijke coaches zei je net, trainers waar je voor werkte.

Vond je dat niet spannend om te kiezen? 

L: Jazeker, dat was super spannend. Alleen, ik geloofde er zo in. Op het moment dat ik dus ontdekte wie die lievelingsklant voor mij is en ik daar zo’n emotionele respons op had, wist ik gewoon hoe moeilijk dit ook gaat zijn, want ik moet gewoon bij nul beginnen in een branche die mij niet bekend is of waar ik mij helemaal in moet lezen en voelen en alles leren kennen, maar ik wist gewoon, dit is het. Dus ja, enerzijds vond ik het super spannend, want ik had vaste klanten. Ik had inkomen en nu moest ik helemaal van voor af aan beginnen in een wereld met mensen die mij niet kennen. Dus het kiezen en die niche kiezen en dus ook bang zijn dat dat dus allerlei inkomsten gaat, dat ik mijn inkomsten ga verliezen, dat was super spannend. Maar ik heb het wel gedaan. En ik geloof ook dat dat de manier is waarop het werkt.
G: Ik kan me nog herinneren dat jij, want jij had best een grote lijst ook opgebouwd, hè?
Met potentiële klanten en ook met bestaande klanten. Ik was ook iemand die op die lijst stond. En ik herinner me inderdaad dat jij op een gegeven moment een mail rondstuurde en zei, ik ga stoppen.
L: Ja, de 9-word e-mail. Heb ik nog een prijsje mee gewonnen.
G: Dat is echt fantastisch. Ja, ook nog.
L: Dat klopt.

G: Wij kennen elkaar natuurlijk ook, wij leren ook allebei over marketing en online marketing, daar kennen we elkaar ook van. Dus, dat je dan dingen ook zelf uitprobeert die je later je klanten ook weer gaat leren, dat, nou, je hebt dan zelf een prijs gewonnen. Wat fantastisch. Dus ik herinner me die betreffende mail ook nog, maar daarna gebeurde heel veel. Er gebeurde echt heel veel. Wat gebeurde er, Linda? Want, een tipje van de sluier, je inkomsten zijn niet gedaald, nee, die zijn juist gestegen. Jouw bedrijf is gegroeid. Jij bent groter dan, ik bedoel, er is nog een hoop werk te doen. We zijn nog lang niet waar we willen zijn, maar je bent groter dan je was. En het heeft dus heel veel opgeleverd.

Maar vertel, wat is er veranderd?

L: Wat, denk ik, gewoon heel erg helpt, als ik me positioneer als grafisch ontwerper van vrouwelijke coaches is dat redelijk breed. Wat ik toen nog niet goed wist en wat ik inmiddels wel heb geleerd natuurlijk, jaren geleden, is dat hoe meer je je specificeert, hoe beter je je lievelingsklant kunt aanspreken. Want een vrouwelijk coach, dat kan een coach zijn van, dat kan van kindercoach tot scheidingscoach, dat kan van alles zijn. Daar zit zo veel tussen. Dus de coach waar ik mee zou willen werken, toen, die voelt zich niet heel specifiek aangesproken. En nu heb ik natuurlijk, kijk, ik ben dan van die coaches afgestapt en ik heb natuurlijk voor een andere doelgroep gekozen waarbij ik me sowieso, waarvan ik gewoon weet, dat is gewoon mijn klant. Maar doordat ik die zo specifiek aanspreek en doordat het zo’n specifieke niche is, verlies je daar, in principe, je verliest inkomsten natuurlijk, want ik moet alles opbouwen.

Dus het is niet zo dat ik daar van de een op de andere dag gewoon een-op-een door kan gaan. Dat is natuurlijk niet zo. Maar ik kan iemand wel veel specifieker aanspreken nu en dat is gewoon wat werkt. Als iemand, de marketing die ik nu mijn klanten leer, die is ook zo specifiek gericht op mensen met een gastenverblijf, dat de vrouwelijke coach niet veel kan met mijn content. Als die, alles wat ik nu schrijf in mijn contentmarketing of in mijn e-mail of wat dan ook, dat is zo specifiek gericht aan die hele specifieke doelgroep, dat ook zij zich alleen aangesproken voelt en niet die andere, de andere groepen.

G: Wat ik mooi vind, is wat jij net ook vertelde, Linda, is op de manier waarop je jouw klanten helpt om hun eigen doelgroep te kiezen, dat je daar al taal in gebruikt die passen bij bed and breakfast eigenaren. Die passen bij reizen, bij het avontuur opzoeken en dat je daar waar zij hun uniciteit gaan ontdekken, dat je het hebt over ZielDuiken.
L: DiepZielduiken, Parels opduiken.

G: Hoe mooi is dat. En ik zie aan jou, wij zitten hier op anderhalve meter afstand tegenover elkaar dit interview te houden, ik zie- O ja en dat is misschien wel goed om even te vertellen vanwege de coronamaatregelen, want het is op dit moment 22 mei 2020, dus we zitten volop in coronamaatregelentijd. Maar ik zie jouw ogen oplichten zodra je dat soort termen erin gooit. Taal die echt voor jouw ideale klant geldt. Dan zie ik die lichtjes in jouw ogen zo, dat vuur zie ik zo omhoogkomen.

L: Dit is echt de beste keuze die ik had kunnen maken op werkgebied. Het is echt, ik heb echt zo’n ongelofelijk leuke doelgroep heb ik. Maar de termen waar jij het over hebt. Kijk, in de gastenverblijfwereld, in de hospitality, gaat alles over beleving. Gaat alles over de mensen gelukkig willen maken, enzovoort. Dus ik heb het inderdaad, als het over vakantie-achtige dingen gaat, heb ik het over DiepZielDuiken of parels opduiken, maar daarnaast gebruik ik termen als hartveroverende content. Ik werk met een geluksmethode. Of nee, de geluksformule, dat is in de contentmarketing, maar ik heb een methode ontwikkeld, die noem ik de DOPAMINE methode. Ik spreek, in de contentmarketing leer ik mijn klanten ook de vier gelukshormonen toe te passen. Dus dat is inderdaad, ik werk wel helemaal vanuit die, toch beleving, dat geluksgevoel. Dat klopt. Dat heb ik helemaal verwerkt in mijn marketing.

G: Mooi. Want doordat jij zo ontzettend blij ook bent met de doelgroep die je, je hebt hem uiteindelijk, je hart heeft hem gekozen, zullen we het zo zeggen?
L: Ja.

G: Daar help jij nu, jouw klanten ook mee en de DOPAMINE methode is een manier waarop je ze daarmee helpt, hè?
Ik ben straks heel erg benieuwd, want je hebt beloofd dat je ook wat tips zou delen, waar we allemaal iets aan hebben. Dus toch even wat veralgemeniseren. Dus je gaat zo meteen wat tips geven vanuit jouw unieke methode.

Kun jij mij vertellen wat jij, waar jij het ook wel lastig hebt gehad? En wat je overwonnen hebt?

L: Ja. Nou, waar ik het inderdaad wel lastig mee heb gehad en wat voor mij ook echt wel eventjes een leermoment is geweest. Ik ben zo gepassioneerd over wat ik doe en wie ik kan helpen en hoe ik ze kan helpen, dat mijn valkuil ook is dat ik mijn lievelingsklant of mijn potentiële lievelingsklant grenzeloos zou willen helpen. En dat is een valkuil. Zelfs als iemand niet bereid is om te investeren of niet kan investeren, dan ging ik bij mezelf bedenken, hoe kan ik dan dat toch mogelijk maken? Want ik wil die persoon toch helpen. Nou en dat ging op een gegeven moment gewoon ook over mijn eigen grenzen heen waardoor ik gewoon heel druk ben met mensen die niet bereid zijn diezelfde concessies te doen als die ik de afgelopen jaren heb gedaan. En dezelfde input te willen geven.

Dus en dat moet ik niet doen, want wat ik gewoon geleerd heb, ik help daar, ik help die mensen daar niet mee. Die zijn kennelijk, gewoon, nog niet zover. Die zijn nog niet zover om te kunnen of te willen investeren. En dus zal ook, dat is trekken aan een dood paard. Die zal, die zullen nooit de resultaten gaan bereiken als mensen die wel bereid zijn daar echt hun tijd, maar ook zowel financieel, maar ook gewoon hun tijd in te gaan stoppen. Die mensen gaan resultaten halen. En daar word ik blij van en daar worden die, mijn klanten ook heel blij van. Dus ik help mijn klanten en mezelf, ook de groei van mijn eigen bedrijf, help ik niet door maar achter dat soort mensen aan te blijven vangen. Dat werkt gewoon niet. Het kost mij ook te veel tijd. En dat is ook zonde, want ik help ook mijn klanten die wel bereid zijn, die help ik daar ook niet mee. Want je moet toch je tijd daar onderverdelen. Dus om daar echt een scherpe lijn in aan te brengen, nou, dat heeft mij ook echt gewoon geholpen om mijn bedrijf weer te laten helpen. En daar help ik dus mijn klanten ook weer mee.

G: Wauw, dat vind ik wel mooi wat jij zegt, want wij hebben het natuurlijk ook vaak over schaamteloos ambitieus zijn. En ik moet wel lachen trouwens. Want laatst zei iemand tegen mij, schaamteloos, ambitieus? O, wat zou het gaaf zijn als ik dat zou zijn, schaamteloos, ambitieus en succesvol. Wat zou er dan een hoop mogelijk zijn en wat zou mijn bedrijf dan vliegen. En vervolgens zei ze, maar ik wil ook niet schaamteloos zijn. En daarmee kwam eigenlijk de associatie met je blote kont op de foto, of zo. Nee, daar gaat het dus niet over. Maar al die kleine dingen waar je schaamte bij kan voelen. Zoals nee zeggen tegen een gast die niet bereid is of een klant die niet bereid is te investeren.
Daar kan toch wat schaamte op zitten? Want we zijn wel geneigd, hè, om te blijven geven?

L: Dat is ook wat wij, want als helpers of hoe je dat dan ook noemt of coaches, dat is natuurlijk ook wat we willen. Dat zit natuurlijk in ons. Maar helpen is ook nee zeggen tegen iemand, door diegene er ook bewust van te maken dat het moet vanuit die ander komen. Daar help je iemand ook mee, door te zeggen, nee. Dus en dat is wat ik mezelf heb geleerd of tenminste dat is niet wat ik mezelf heb geleerd, dat is wat ik geleerd heb en dat helpt mij weer ook mijn klanten en mijn niet klanten, stappen te zetten.

G: Gaaf is dat. Want ik vind, wat ik ook altijd vind, Linda, is, elke nee, is ook een ja. Hè, dus als ik nee zeg tegen het een, zeg ik ja tegen het ander. En als ik ja zeg tegen het een, zeg ik ook nee tegen het ander. En wat ik jou ook hoor zeggen, wat ik alleen maar kan beamen, als je nee zegt tegen mensen die nog niet bereid zijn om te gaan investeren, kun je ja zeggen tegen de mensen die dat wel zijn. En dus help je hen verder.
L: Precies. Dat is ook, dat is nog beter gezegd, dat is goed samengevat wat ik inderdaad bedoelde. Dat zeg je goed.

G: Super. Super, ik voel dat zelf ook wel heel erg zo. En dat heeft ook wel tijd gekost om dat te ontdekken, maar het is zo ontzettend helpend. En daarmee kun je groeien, kun je allemaal groeien.
Excelleren eigenlijk. En daar zijn we allemaal bij gebaat. En wat ik ook altijd vind is, dat je een soort ook een voorbeeld bent voor jouw klanten. Die dus zien van, oké, ik kan zelf ook grenzen stellen. En daardoor gaat mijn bedrijf weer groeien en kan ik ook weer tegen de anderen ja zeggen en zo. Ik vind altijd dat elk inzicht wat je zelf hebt, dat heeft een soort van druppeleffect of ribbeleffect. Dat vergroot weer op je omgeving. Dat straalt gewoon af en daardoor kan jouw omgeving ook weer groeien. Dat is supergaaf. Wat ik heel mooi vind,

Linda, is volgens mij ben jij daar nog niet op ingegaan, maar iets wat mij opvalt in het verhaal is dat, eerst zei je dat je grafisch ontwerper was, grafisch vormgever was, maar je bent eigenlijk nu, geen grafisch vormgever meer?
L: Nee.

G: En je vertelde ook, in mijn doelgroep en met wat ik nu doe, komt alles eigenlijk samen. Dus vertel.

L: Nou, ik ben heel erg geïnteresseerd in psychologie. Maar goed dat, wat in ieder geval speelde is, naast het grafisch ontwerpen, ging ik me natuurlijk steeds meer bezighouden en met internet marketing. En dat moest ook wel om mijn eigen bedrijf te laten groeien. En alles wat ik leerde gaf ik een-op-een door, gratis uiteraard, daar hebben we het al eerder over gehad, aan mijn klanten. Totdat ik op een gegeven moment ontdekte dat ik het doorgeven van die kennis over internet marketing wat mij verder bracht en waarvan ik ook zag dat het mijn klanten verder bracht, dat vond ik eigenlijk veel leuker dan het, dan die grafisch ontwerp. Dat was, dat is niet schaalbaar en dat was, ik werd er gewoon echt niet meer vrolijk van, laat ik het zo zeggen. En ik ben me toen steeds meer gaan verdiepen in de internet marketing en ontdekte daar wat een psychologie daarachter zit en dat interesseert me gewoon enorm. En daar ben ik me gewoon volledig op gaan focussen en daar heb ik ook mijn werk van gemaakt.

G: Fascinerend. Fascinerend hoe dat, dat je eigenlijk door een stukje tekst kun je mensen al meenemen op reis. Dat is geweldig als je weet hoe dat werkt en hoe dat gaat.
L: En tekst in combinatie met beeldvorm.

G: Die hele klantreis. Die hele klantreis, je neemt ze mee op reis.

L: Nou, dat is wel grappig dat jij dat woord noemt. En dat hebben we niet eens zo besproken. Maar die klantreis, dat is dus ook, dat is dus waar inderdaad die hele marketing over gaat. En dat, die methode waar ik het net al over had, binnen mijn programma. Dat gaat ook over de klantreis. Alleen in de hospitality of in de gast, hoe moet ik dat zeggen, voor een gast gaat het net wat anders dan de customer journey, de klantreis, waar het al over hadden. En die heb ik dus vertaald naar, elke stap die een gast, een potentiële gast maakt, vanaf het allereerste moment dat hij of zij denkt en in zijn handen wrijft en denkt, waar zullen we dit jaar eens naar op vakantie gaan?

G: O ja.
L: Hè, dat dat, dat die voorpret begint of in ieder geval dat onderzoeken, wat zullen we doen? Willen we een actieve vakantie? Of willen we juist lekker met de benen omhoog met een cocktail in onze hand ergens, weet je wel, zo. Dus dat, vanaf dat allereerste moment tot het moment dat hij op die knop klikt en het houdt niet op achter de boekingsknop zeg ik altijd, maar dat hele traject daarvoor tot het moment dat hij dus klikt en wat doe je dan? Tot het moment, tot dat die gast ook bij je is en tot nog verder, dat hij al bij jou geweest is.

Dat hele stuk, die hele klantreis of gastreis, in dit geval, die heb ik volledig uitgewerkt en dat noem ik, de term heb ik al eerder genoemd, de DOPAMINE methode

  • waarin de D staat voor dromen,
  • onderzoeken,
  • plannen,
  • actie nemen, dat is op je website.
  • making memories. Dus dan ben je al de momenten aan het meemaken op het vakantieadres.
  • Dan krijg je de I van impact maken. Dat is dus niet de mindsetfase of het touchpoint van de gast, maar dat is meer waar jij als gastenverblijfondernemer nog een keer extra impact kan maken.
  • nagenieten. Wat kan je daar in je marketing aan doen? Daar zitten ook weer touchpoints in, contactmomenten met je gast.
  • En vervolgens de E, van evalueren maar ook ervaringen uitdelen oftewel reviewmarketing.

En dat zit helemaal in die, in het geluk, hè, in de dopamine, dat zit daar helemaal in. En zo kan je echt het geluk van je potentiële gast op elke moment van die klantreis of terwijl in zijn reisbeslissingsproces, kan je daar geluk toevoegen.

G: Mooi is dat, geluk toevoegen. Uiteindelijk is dat toch waar het over gaat. Gelukkig toevoegen. Dat herken ik ook wel. Geluk toevoegen, dat je met elkaar gewoon blijer bent, dat je meer mag zijn wie je bent en wat je werkelijk wilt.
L: Ja, zeker.

G: Dat zei jij net ook tegen mij. Uiteindelijk gun ik die mensen gewoon dat ze de Ik Vertrekkers, zoals jij dat noemt, hun business succesvol maken daar waar ze zijn. Die bed and breakfast business.

L: Ja, zeker. Dat is ook waarom ik het doe.

Omdat ik gewoon, ik zie gewoon die mensen hebben over het algemeen echt een risico genomen en die hebben de moed getoond en de durf om alles maar achter zich te laten en te emigreren en daar een nieuw bestaan op te bouwen. En die werken met hun hele ziel en zaligheid leggen ze in het maken, in het mooi maken van een accommodatie, van een, de locatie waar ze zitten. Het stukje grond wat ze dan gekocht hebben. En dat willen ze graag delen met andere mensen. En ik zie het ook dat een gastenverblijfondernemer die maakt gewoon de wereld een stukje mooier met wat zij of hij doet. En als dat niet kan slagen, dat vind ik gewoon zo doodzonde en daarom wil ik dat, dat is dus ook mijn passie. Ik wil gewoon die mensen helpen hun droom te leven. Ze zijn niet voor niks daarnaartoe gegaan. En die hebben zo veel te bieden aan andere mensen. Ook daar, over druppelvorming of het verspreiden van gesproken, wat jij net zei. Als ik daar waarde kan toevoegen om hun droom uit te laten komen, dan druppelt dat geluk, druppelt verder in die gasten, waardoor dus en dat druppelt, dat maakt al het geluk weer groter. Dat is hoe ik het zie.

G: Mooi is dat hoor, mooi. Hé en we zeiden in het begin van de uitzending, het gaat ook over die ideale gast. Daar zou je wat over vertellen. Hoe jij ze helpt om hun ideale gast te vinden. Want uiteindelijk hebben ze allemaal iets unieks toe te voegen. De ene locatie is de andere niet. De ene bed and breakfast is de andere niet. En jij helpt ze heel erg hun ideale klant aan te trekken, een ideale gast aan te trekken. Ook zodat ze loskomen van boekingssites, vertelde jij. En daarvoor moeten ze dus de ideale gast gaan leren kennen. Die moeten ze gaan kiezen. Vanuit het hart, zeiden we net al. En je zou ons wat tips geven. Nou zijn wij geen bed and breakfast eigenaren.

L: Nou, dat is leuk dat je dat zegt. Kijk, dit geldt voor een bed and breakfast ondernemer, maar dit geldt evengoed voor elke andere ondernemer. Dit geldt ook voor jou en het geldt ook voor mij. Wat gewoon heel belangrijk is, is dat je begint bij jezelf. Wie ben je zelf? Waar liggen jouw talenten? Waar liggen dingen waar jij echt heel erg blij van wordt? Nou, dat hele stuk zal jij ook meenemen met jouw klanten. En dat is die hele positionering. En daarvoor moet je dus ook DiepZielDuiken. Daarom noem ik dat ook zo. En met je eigen parels omhoogkomen. Als je dat doet, zul je ook ontdekken dat concurrentie niet bestaat. Want jij bent namelijk een compleet iemand anders. Jij kunt zo veel, iets, andere dingen toevoegen voor jouw gasten en in het algemeen voor klanten, dan je buurvrouw.

Ik noem het altijd heel bewust in mijn, bij mijn klanten noem ik het altijd je buren. Want dat maakt het, dat maakt het heel, dat het heel dichtbij komt. En dat maakt het heel confronterend en dat maakt het ook dat heel urgent wordt. Want hoeveel, je ziet het ook, zo veel mensen zijn een gasten, er beginnen steeds meer mensen een gastenverblijf. Het schiet als paddenstoelen uit de grond, zowel in Nederland als mensen die gaan vertrekken. En daar waar iemand eerst jarenlang alleen heeft gezeten, Nederlander met een succesvol gastenverblijf, komen daar steeds meer collega’s of concullega’s in de directe omgeving bij. Nou, ik kan me voorstellen dat als je daar vijftien jaar zeer succesvol gedraaid hebt, dat je denkt, nou, dat is best wel lastig. Want als er niet meer gasten komen, zullen ze wel verdeeld moeten worden over dat aantal, over de buren. Nou en daar vind, dat is dus waar ik mijn klanten mee help, is dat als ze zorgen dat ze zo uniek, zo’n unieke profilering hebben of zichzelf uniek positioneren, dan is die buurvrouw geen echte concurrent. Je kunt zelfs gaan samenwerken, want jij kunt jezelf gewoon zo uniek neerzetten. Dat is inderdaad waar we dan aan werken.

G: En is het dan zo, want dat snapt iedereen, wat je vertelt en ik kan het alleen maar beamen. Ik zeg altijd, alles wat je, ga inderdaad heel erg naar binnen, maar ook naar buiten. Kijk wat je allemaal al gedaan hebt in je leven. Waar ligt de rode draad? Maar ga ook inderdaad gewoon voelen en volg je energie dat is voor mij het vuur. Het gaat ook heel erg over de energie.

L: Zeker.

G: Je missie, wat je wil toevoegen in de wereld. Bij jou, zeg jij, DiepZielDuiken, pareltjes naar boven brengen. Wat ik me afvraag, Linda, is, nog steeds zou je kunnen kiezen vanuit je hoofd.

Wanneer merk je dat je vanuit je hart hebt gekozen? Wanneer merk jij dat bij jouw klanten?

L: Dat merk ik als uiteindelijk ook de samenwerking, als in een flow loopt. Dat je gewoon voelt, dat je elkaar aanvoelt en dat je voelt dat het past. Je zult zien dat als je keuzes hebt gemaakt vanuit je hoofd, dat ook heel vaak in de samenwerking tussen jou en je klant, dat het niet helemaal lekker loopt. Dan heb je misschien toch gekozen om voor, met diegene te werken vanuit schaarste omdat je dan toch dacht, ik heb het geld nodig. Wat ik niet veroordeel hoor. Want er moet ook brood op de plank komen en de huur moet betaald worden. Maar je zult wel gaan merken dat als je heel goed gaat kijken naar bij welke klanten loopt het nou echt lekker, dat contact. En bij welke is het toch altijd moeizaam, heb je toch altijd een beetje een onderbuikgevoel of gaan dingen toch niet helemaal zoals je wil. Als je daar echt heel sterk naar gaat kijken, dan zul je ook zien, die past bij mij, omdat. En die past misschien wat minder bij mij, omdat. En als je je dan veel meer gaat focussen op dat type waar het zo, waar het alles bij past en je gaat daar ook echt je communicatie op afstemmen, dan zal ook een ander die is als die lievelingsgast, die avatar wordt het ook wel genoemd, die gaat zich ook aangesproken voelen. Dus je gaat je communicatie steeds specifieker afstemmen op dat type. En dat helpt, dat helpt echt enorm.

G: Ik vind het wel mooi als je dat heel concreet maakt dat je ook al met taal kan je al zo veel doen, als je je ideale gast wil aanspreken of je ideale klant in mijn geval. De manier waarop je zou vertellen, we gaan een podcastaflevering opnemen als jouw ideale klant een bakker is, speciaal voor banketbakkers.

Wat zouden we dan als tekst gaan gebruiken bijvoorbeeld?

L: Nou, dat ligt aan de hulpvraag van de banketbakker.
Waar loopt hij mee? Wat voelt hij? Wat mist hij in zijn leven? Waar wil hij een oplossing voor? En als je dat weet, als je echt weet, waar ligt deze banketbakker nou ‘s nachts wakker van? Waar krijgt hij buikpijn van? Waar wil hij een oplossing over? En het liefst nu, direct. Dat is wat je zegt in de titel van je, van die podcast.

G: Leuk. Leuk.

L: En dan voelt diegene zich ook aangesproken. En begrepen.

G: Het mooie vind ik dat je dan inderdaad in die taal al een verschil kan maken. Dus dat je alleen al heel simpel door te noemen dat het om banketbakkers gaat, daarmee(0:33:40). Iets wat zo voor de hand liggend is, dat we dat eigenlijk al vaak vergeten. Zo van, oké, dit gaat over banketbakkers en dit gaat over broodbakkers. En dat je je daarom daarin herkent. En de banketbakker zal het hebben over kleur, slagroom, waar de broodbakker minder voor- Wellicht, hè, het hoeft niet zo te zijn. Maar dat is ook belangrijk, Linda. Dat je dat onderzoekt. Dat we geen aannames hebben, maar dat we onderzoeken.

L: Je moet die lievelingsklant of de lievelingsgast in het geval van mijn klanten, die moet je heel erg goed kennen. En die leer je gewoon het beste te kennen door heel diep in te zoomen op die persoon. En als je die persoon zo goed kent als je beste vriendin en ook al je content op social media, in je nieuwsbrieven, op je website, in je podcast, als je diegene zo goed kent en je stemt je communicatie daar zo specifiek op af, dan heb je het ook, dan zul je haar ook raken en aanspreken en dan voelt ze zich aangesproken. Ze zal zichzelf erin herkennen. En dat is gewoon hoe het werkt.

G: Herken ik heel erg. Herken ik heel erg, want het is- Ik herinner mij een keer dat ik iets schreef over, dat je met je business bezig wilt zijn en dat je kind ziek is. Mijn ideale klant die herkent dat direct. Zo van, o, dilemma. Nou is mijn kind ziek en tegelijkertijd wil ik mijn klant bedienen. En ik vind het allebei, vind ik het belangrijk en ik voel me schuldig en ik voel me rot naar beide kanten toe. En o, het vliegt alle kanten op. Dat je het daarover hebt, omdat dat je ideale klant is, dan is er herkenning, dan. En ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik vroeger vanuit mijn heao-tijd en ook daarvoor, dat ik nooit bedacht had dat het dus daarover ook zou gaan. Hoewel ik wel geleerd heb dat het over behoeftes gaat in de marketing, dat je dat invult. Dat vond ik zo fantastisch van marketing. Maar dat het zo, dat het nog zo klein wordt en dat je die taal gaat bezigen die jouw klant echt in de kroeg bijvoorbeeld benoemt of in de supermarkt. Of als hij met haar of zijn vriendin op de bank zit en zegt, nou wat ik vandaag toch heb meegemaakt. Die taal, dat is waar het over gaat. Daar herkennen we ons in. Jouw ideale gast, jouw ideale klant herkent zich daarin.

L: Zeker.

G: Mooi hoor. Dankjewel, Linda voor de tips.

Ik ben nog benieuwd naar jouw guilty pleasure.

L: O, ik was er al bang voor. Ik was er al bang voor. Eentje in de categorie, laat mijn kinderen het niet zien. Maar ze zien het regelmatig. Nou, mijn guilty pleasure is dat ik nog steeds een fervent beenwarmerdrager ben.
Uit de, je kent ze wel uit de Fame tijd. Natuurlijk heb ik ook die films tot in den treure bekeken. Ik vond het helemaal fantastisch. Maar, dus naast het feit dat ik het altijd heel erg gezellig eruit vond zien, niet in die legging hoor, gewoon ook op je kleding, gewoon ‘s winters. Ik draag ze gewoon, nou, ik zou bijna zeggen, dagelijks.
G: Echt waar?
Ook nu? Met dit warme weer?Y: Ja, maar ik zit heel veel op mijn kantoor en ik ben gewoon een, ik krijg het gewoon heel erg snel koud en dan heb ik heel snel koude voeten en koude enkels. Dat is echt serieus waar wat ik nu vertel. En dan is het ook maar goed, want ik heb natuurlijk hartstikke veel groepscalls en calls met klanten en zo, maar dat is allemaal tot hier. Ik draag heel veel beenwarmers nog steeds.
G: Beenwarmers?
L: Ja, maar in de, jaren geleden, moet ik eens kijken hoor, een jaar of twintig geleden, 25 misschien, dat ik nog alleen, hier in Zwolle woonde. Toen had ik ze ook wel dat ik, toen droeg ik ook wel veel nog van die hele korte corduroy broekjes met een maillot eronder en bergschoenen en daar had ik ook altijd mijn beenwarmers onder. En misschien heb ik ook nog een beetje die link, dat vond ik altijd wel een beetje stoer, maar het is ook om praktisch, omdat het, ik vind het zo lekker warm. Ik heb echt, als je in mijn kast kijkt, ik heb nog een doos vol die dingen en ik draag ze echt nog.
G: O, wat lachen. Wat lachen.
L: Maar dat mag je tegen niemand vertellen.
G: Ga ik tegen niemand zeggen.
Wat gaaf om te horen, Linda. Ik ken die tijd nog wel, zeker. Ik had niks met die beenwarmers, maar ik vond Fame wel fantastisch.
L: Ik ook, vond ik ook fantastisch.
G: Dat dansen. Geweldig.

Linda, waar kunnen wij jou vinden?

L: Thuis, hè.
Linda Thuijs. Is altijd thuis, ik werk en ik voel me ook overal thuis trouwens hoor. Je kunt me vinden op mijn website, lindathuijs.nl, maar dan wel de T H U I J S. Dat is de luxe vorm. Op Facebook. Ik heb daar ook een Facebookgroep. De bed and breakfast marketing community. Dus heb je zelf een gastenverblijf, ben je van harte uitgenodigd om je aan te melden in mijn marketing community daar. Dus daar ben ik te vinden. In de online leeromgeving die ik heb. Daar zit ik eigenlijk heel veel online met mijn klanten. Dus dat.

G: Dus mensen kunnen jouw vinden in de Facebook community, lindathuijs.nl en jouw website heet ook zo, lindathuijs.nl.
L: Lindathuijs met U I J.

G: Bedankt voor je bijdrage.
L: Heel graag gedaan. Dank je wel, Greta.

Reactie plaatsen