5 tips van Volvo om je te onderscheiden van de grote recreatie accommodaties
10 juni 2015 
2 min. leestijd

5 tips van Volvo om je te onderscheiden van de grote recreatie accommodaties

Volvo is een relatief klein automerk dat steeds moet opboksen tegen de giganten als BMW, Mercedes en Audi. Op autobeurzen valt vooral op hoe klein Volvo is. Als Volvo zich zou willen meten aan de grote jongens, zou het dezelfde marketing plegen maar dan met minder budget. Een gegarandeerde werkwijze om aan het kortste eind te trekken. Toch heeft Volvo de ambitie door te groeien naar Premium auto. Hoe? Door zich op een andere manier onderscheiden.

Is het ook voor jou als gastenverblijf ondernemer mogelijk om je te onderscheiden zonder steeds die vergelijking aan te moeten gaan? Kijk hoe Volvo dat doet.

De aanpak om je te onderscheiden

Dit is wat Volvo doet.

  1. Meer inzetten op de kernwaarden: typisch Zweeds, Scandinavisch design, veiligheid en milieu. Gezin: niet een I-brand maar een WE-brand.
  2. Anders zichtbaar worden op andere plaatsen. Op plaatsen waar zijn doelgroep komt presenteert het automerk zich op een ludieke manier. Bijvoorbeeld met pop-upstores in skilocaties met zonnige showroom of juist op strandlocaties met hele koude showroom.
  3. onderscheidenAndere tv-reclame dan de grote automerken: niet met Spaanse haarspeldbochten, maar Zweedse natuur en Zweedse steden.
  4. Andere  mediakanalen inzetten die voor auto’s minder voor de hand liggen: YouTube en radio. Het merk koppelt zich aan een jonge Zweedse populaire zanger.
  5. In details, bijvoorbeeld in het interieur plaatst Volvo een Zweeds vlaggetje op de stoel.

 

Wat kun jij leren van Volvo?

Jij bent geen automerk en tv-reclame met dure shots op locatie bij je B&B zijn geen issue. Maar jij kan wel heel goed zelf video’s maken van je omgeving, van je prachtige huis, van de routebeschrijving naar jouw locatie toe. Juist als je in Spanje, Zweden of een ander land zit. Hiermee onderscheidt je je collega B&B ondernemers, zonder met hen mee te hoeven doen. Je kunt veel afkijken van Volvo. Ik vertaal het als volgt:

  1. Zet in op je kernwaarden. Wat draag jij bij aan de wereld? Werk jij alleen met natuurlijke middelen? Kies jij bewust voor Maatschappelijk Verantwoorde Ondernemingen, of ben je er zelf een? Heb je een persoonlijke benadering? Is het een voordeel dat je bijvoorbeeld zelf de telefoon oppakt? Bedenk dat grote merken vermogens uitgeven om een persoonlijk gezicht te creëren. Jij bént dat persoonlijke gezicht. Buit dat uit.
  2. Ga naar andere plaatsen of beurzen dan je concullega’s. Zoek uit waar jouw doelgroep en mogelijke samenwerkingspartners komen en presenteer je daar op een persoonlijke, ludieke wijze. Dat hoeft meestal niet veel geld te kosten.
  3. Je kunt je ook onderscheiden met je reclame. Je bereikt via Facebook advertenties met een mooie foto van je B&B of met jouw eigen gezicht meer potentiële gasten dan alleen een vermelding op een boekingssite.
  4. Zit iedereen uit jouw vakgebied op Facebook? Focus je dan wat meer op bijvoorbeeld Pinterest of Instagram. Of maak ouderwetse papieren folders, stop die in een envelop en beschrijf ze met de hand. Veel persoonlijker wordt het niet en de brievenbusreclame is tegenwoordig zo weinig dat je wel opvalt.
  5. Zoek het in de details: stuur chocola met je logo erop, stuur een verjaardagskaart (per post!), zoek zorgvuldig relatiegeschenken uit met jouw logo of bied je doelgroep gratis waardevolle tips. Zie ook de vele acties in mijn blogartikelen zoals een taartpunt of een onderscheidend visite- of afsprakenkaartje of een toepasselijk gastenzeepje.

Hoe ga jij je onderscheiden?

  • Waarin ben jij anders dan jouw concurrenten? Wat is jouw DNA dat jou zo uniek en onderscheidend maakt?
  • Hoe laat jij je zien bij jouw lievelingsgasten? Ga jij naar de plaatselijke netwerkavonden, plaats jij af en toe wat op Facebook of doe je het offline?
  • Welke speciale acties organiseer jij?

Vind je het lastig om iets te verzinnen?

Boek dan nu onmiddellijk een gratis strategiesessie met me, want ik barst altijd van de ideeën!

of doe de gratis BASIS CHECK

 

 

(bron: recent interview met marketingman van Volvo bij radioprogramma ‘Autoshow’ van BNN)
Uitgelichte foto: Roberto Cerruti / Shutterstock.com
kleine foto: Linda Thuijs

Maritza Cijntje
Door

Maritza Cijntje

op 16 Jun 2015

Beste Linda, Ik woon op Curacao en ben nu echt bezig met het opzetten van mijn massage praktijk. Ik vind deze tips lekker ongecompliceerd. Heeft mij weer een boost te geven! Curacao is klein schalig en deze tips komen mij goed van pas. Mijn website is bijna klaar en het is de bedoeling dat ik in augustus officieel van start ga.

Linda Thuijs-Koopmans
Door

Linda Thuijs-Koopmans

op 16 Jun 2015

Hey Maritza, dankjewel voor je bericht en compliment. Leuk om te horen dat het je heeft geïnspireerd. Ik wens je heel veel succes met je massagepraktijk. Hoe ga jij je onderscheiden van andere massagepraktijken? Grtz, Linda

Joep
Door

Joep

op 16 Aug 2018

Goed artikel voor ondernemers, zelfs (of zelfs juist) als je helemaal niets met auto's doet!

Linda
Door

Linda

op 26 Oct 2018

Dankjewel Joep!

Reactie plaatsen