Is jouw Bed & Breakfast vindbaar op internet?

Is jouw Bed and Breakfast niet vindbaar op internet, dan besta je niet. Regelden reizigers vroeger hun accommodatie nog via reisbureau’s, tegenwoordig zoekt en boekt 90% van de reizigers via internet, blijkt uit onderzoek. Ben jij onvindbaar op het web, dan komen jouw lievelingsgasten niet bij jou maar bij je buurman terecht. Er is werk aan de winkel. Maak jouw gastenverblijf zo zichtbaar mogelijk op internet.

Maximaal vindbaar op internet

Er zijn diverse mogelijkheden die je kunt inzetten om snel en gemakkelijk vindbaar te worden op internet. Ik bespreek ze per onderdeel hieronder.

  1. Eigen website
  2. Bloggen
  3. Reviews
  4. E-mails
  5. Facebook (en andere socialmediakanalen)
  6. Google Mijn Bedrijf(mét gratis e-boek)


1. Jouw eigen website

  • Links vanaf andere websites

Hoe meer andere websites naar jou verwijzen hoe interessanter jouw B&B website is voor Google. Dit geldt echter alleen voor relevante websites. Vraag bijvoorbeeld aan je leveranciers of samenwerkingspartners om een link naar je website te plaatsen. Dat doe je natuurlijk ook graag voor hen.

Vergroot je online vindbaarheid en meld je aan op boekingswebsites zoals Booking.com of Bedandbreakfast.com. Een van de grote voordelen van boekingssites is hun enorme bereik. Bovendien kun je je aanbod ook in andere talen aanbieden en zo meer nationaliteiten bereiken.

  • Links vanaf social media

Vul op al je social media-accounts je volledige adresgegevens in, inclusief een werkende link naar je website.

Plaats berichten op social media altijd met een link naar een corresponderende pagina op je website. Dat is niet altijd je homepage. Als je bijvoorbeeld een post over een aanbieding plaatst, zorg je dat die link direct uitkomt op de pagina waar mensen zich in kunnen schrijven.
  • Zoekmachine optimalisatie (SEO= Search Engine Optimization)

Een van de belangrijkste manieren om je website vindbaar maken is door de juiste (zoek)woorden te gebruiken. Zoekwoorden zijn de woorden die jouw potentiële klanten intypen bij Google om het antwoord op hun vraag te vinden. Vul je SEO- titel en meta-omschrijving in met de SEO-plug-in van Yoast voor WordPresswebsites.

  1. De SEO-titel  is de titelpagina op je website die in Google als de bovenste blauwe titel getoond wordt. Zet je zoekwoord altijd zoveel mogelijk vooraan in je titel.
  2. Met de meta omschrijving omschrijf je jouw pagina. Zorg ervoor dat het interessant en uitnodigend is waardoor lezers zullen klikken om verder te lezen.
  3. Zoekmachine-vriendelijke-slug (url) van je blogbericht: laat overbodige woorden weg en plaats de belangrijkste woorden vooraan. Bijvoorbeeld de blogtitel (H1 titel) ‘ Facebook live video, deel leuke momenten met je fans en gasten‘ heeft als slug ‘facebook-live-video’. Het internetadres van deze pagina wordt dan: www.jouwwebsite.nl/facebook-live-video.

Ik vertel je er meer over in een volgend blog SEO Stappenplan.

 

2. Bloggen en vloggen op je Bed & Breakfast website

Google voert wereldwijd 91% van de zoekopdrachten op internet uit. Op mobiele apparaten als smartphones en tablets zelfs 98%. Jarenlang hebben technici met trucs websites hoog laten scoren, maar die tijd is voorbij. Google wordt steeds beter in het vinden van de pagina’s die mensen ook echt zoeken.

Als je wilt dat je gasten je website vinden bij Google, zul je dus in de eerste plaats een website moeten maken die mensen graag bezoeken. Google hanteert daarbij een paar vuistregels.

  • Vuistregel 1: het is interessant als er iets gebeurt

Als je website actief en actueel is en steeds nieuwe informatie biedt, is het de moeite waard om erheen te gaan. Schrijf daarom elke maand een nieuw bericht op je blog. Dat bericht moet natuurlijk vooral interessant zijn voor je gasten. Dus geen dagboek waarin je schrijft dat je een boterham met pindakaas hebt gegeten, maar misschien wel iets over je lunches met lokale producten en een bijbehorend recept. Maak er vooral geen reclame van – dan haken mensen meteen af. Geen puf om te schrijven? Maak een kort filmpje van de omgeving of van gasten die het naar hun zin hebben: een videoblog ofwel een ‘vlog’. Actualiseer regelmatig je website en zorg dat de informatie altijd up-to-date is.

  • Vuistregel 2: interessant = langer blijven = hoger scoren

Waardevolle blogs voegen letterlijk waarde toe aan je website. Als je je website interessant maakt voor je websitebezoeker, blijft je bezoeker bovendien langer op je website. Google registreert niet alleen of je meer inhoud en informatie toevoegt aan je site, maar ook hoe lang bezoekers op je site blijven. Hoe langer hoe interessanter je website kennelijk is. Je kunt dit zelf nakijken bij Google Analytics.

  • Vuistregel 3: waar je lievelingsklant op zoekt, scoort Google

Domweg een tekst voor Google schrijven en optimaliseren voor zoekwoorden, werkt al lang niet meer, zoals ik hierboven al schreef. Schrijf voor je lievelingsklant in plaats van voor Google. Maar gebruik daarbij wel de zoekwoorden die jouw lievelingsklant zou intypen om jou te zoeken.

 

Waarover kun je bloggen?

Soms is het lastig steeds weer iets nieuws te plaatsen. Daarom hier een paar tips.

  • Laat gasten hun belevenissen delen op jouw blog met mooie foto’s en video’s.
  • Krijg je bepaalde vragen steeds terug? Gebruik die vraag als titel en schrijf er een uitgebreid antwoord op. Dan heb je grote kans dat je lievelingsgast die vraag ook via Google stelt. En zo bij jouw website terechtkomt.
  • Schrijf over lokale leveranciers van lokale producten waar je in jouw Bed & Breakfast mee werkt. Kun je meteen een linkje opnemen naar hun website.
  • Bezoek plaatselijke markten, evenementen en bezienswaardigheden en schrijf een blog erover.
  • Meer onderwerpen voor je blog.

 

Eindig je blog altijd met een oproep tot actie van je websitebezoeker. Wanneer ze iets doet op jouw website, heb je interactie en dat zorgt voor verbinding en uiteindelijk vertrouwen. Je kunt eindigen met:

  • een link naar meer blogberichten
  • een inschrijfmogelijkheid naar je Proefmonster.
  • een vraag waarop de lezer kan reageren in een reactieveld onder je blog
  • deelknoppen, zodat jouw waardevolle informatie verder kan delen op haar social media

 

3. Reviews

Goede reviews zijn voor B&B’s en andere gastenverblijven onmisbare overtuigers voor potentiële gasten. Hoe meer goede reviews, hoe beter.Volgens een onderzoek van BrightLocal uit 2014 vertrouwt 88% van de ondervraagde consumenten een review net zo veel als een persoonlijke aanbeveling. Maar let op. Als je websitebezoekers alleen maar juichende reviews lezen, worden hun verwachtingen torenhoog.

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen dan teleurgesteld zijn en dit straalt negatief uit op jouw Bed & Breakfast. Bovendien is het verdacht: alleen maar heel positieve reviews. Laat een kritische noot rustig staan, dat maakt het juist geloofwaardiger. Zelf vertrouw ik een verkoopster ook meer als ze eerlijk zegt dat een bepaalde kleur mij er moe en vaal laat uitzien.

Drie soorten reviews: slechte reviews zijn ook waardevol!
Zelf deel ik commentaren en reviews in drieën: the good, the bad and the ugly. Ugly reviews zijn grof, gemeen of echt niet waar. Die zou ik niet toelaten. Goede reviews zijn gewoon goed. Lekker laten staan.

Slechte reviews helpen je om je bedrijf te verbeteren. Daar kun je dus ook op antwoorden dat je de lekkende kraan hebt gerepareerd, dat je nu wel in alle kamers haakjes bij de douche hebt geplaatst, of dat je inmiddels vijf extra gratis parkeerplaatsen hebt geregeld. Wanneer je weet wie het slechte review heeft gegeven, kun je zo iemand benaderen en vragen hoe je het goed kunt maken.

Afhankelijk van het geleden leed kun je zo iemand belonen met een bloemetje voor de fantastische tip of een weekend gratis verblijf (in het laagseizoen natuurlijk). Zorg dat je hier ook over bericht op je blog of bijvoorbeeld op Facebook. Grote kans dat je van een klager een fan hebt gemaakt.

 

  • Zoover

Zoover is het bestbezochte vakantieplatvorm van de Benelux en richt zich vooral op de Nederlandstalige gast. Dit platvorm heeft meer dan 3.2 miljoen beoordelingen,  meer dan 400.000 accommodaties, van meer dan 45.000 bestemmingen in de wereld. Maak gebruik van het handige promotie materiaal dat Zoover beschikbaar stelt om je gasten om een review te vragen. zoals leuke promotiekaarten om te versturen of banners voor op je website.

  • Tripadvisor

Tripadvisor daarentegen is de toonaangevende internationale website waar reizigers niet alleen hun eigen beoordelingen en foto’s toevoegen, maar ook reviews lezen om hun keuze voor een accommodatie op te baseren. Mensen zijn meestal bereid om een review te plaatsen, maar ze denken er niet altijd aan. Vraag je gasten daarom ALTIJD om een review op Tripadvisor te plaatsen.

  • Je website

Naast Zoover en Tripadvisor verzamel je ook aanbevelingen op je eigen website. Maak een reviewpagina en noem die bijvoorbeeld ‘Wat gasten zeggen’ of ‘Aanbevelingen’. Het voordeel van reviews op je eigen website, is dat jij ze kunt beheren. Lelijke reacties kun je dus gemakkelijk verwijderen of negeren.

  • Facebookpagina

 

Vraag je gasten om een beoordeling te schrijven en sterren uit te delen. Zie de rode pijl op het voorbeeld hiernaast.

 

 

 

4. E-mails

Plaats je websiteadres met een werkende link in de e-mailhandtekening van elke e-mailsysteem waar je mee werkt. Ook kun je ervoor kiezen je socialmedia icoontjes met link te plaatsen. Hierdoor nodig je de ontvanger van de mail uit om met je te connecten. Elke mail die je verstuurt vergroot de vindbaarheid op het internet. ( G-mail handtekening in huisstijl)
  • Natuurlijk verstuur je je papieren post op briefpapier en ander correspondentiemateriaal ook met je adresgegevens, waaronder het adres van je website.

 

5. Facebook 

Facebook is niet alleen een van de grootste sociale netwerken, het is ook nog eens een heel relevante speler in de reiswereld. Een groot deel van de gedeelde content op Facebook bestaat uit foto’s en verhalen over vakanties en uitstapjes. Daarom is dit platvorm bij uitstek geschikt om jouw potentiële gasten te vinden. Beter nog: hiermee vinden zij jou!

  • Deel de foto’s van jouw B&B die gasten op Facebook plaatsen.
  • Gebruik bij je eigen posts consequent je eigen #hashtag. Uiteindelijk gaan je fans/gasten deze overnemen bij het delen of posten van jouw foto’s. In het voorbeeld: Hofvlietvilla met #hofvlietvilla #stadsgracht #theplacetobe
  • Maak het je potentiële gasten zo gemakkelijk mogelijk om direct te boeken via je Facebookpagina.
  • Maak gebruik van Facebookadvertenties om je doelgroep te bereiken. Dat kun je al doen vanaf een paar euro.
  • Via retargeting kun je Facebookadvertenties laten zien aan bezoekers van je website. Retargeting is een vorm van adverteren. Jouw advertentie wordt via andere websites of Facebook getoond aan mensen die in het verleden jouw website hebben bezocht.

Ik realiseer me dat een aantal dingen die ik hierboven benoem misschien abracadabra voor je zijn. Daarom zal ik binnenkort hierover een blogbericht met uitleg schrijven.

6. Google Mijn Bedrijf 

Reizigers gaan op internet op zoek naar een accommodatie in een bepaalde plaats, bijvoorbeeld ‘Bed & Breakfast Hemmen’. Heb jij jouw accommodatie geregistreerd bij Google, dan verschijnt aan de rechterkant naast de zoekresultaten jouw Bed & Breakfast. Heb je dit nog niet gedaan? Download dan het gratis stappenplan onder dit bericht.

Google Places en Google Maps zijn samengevoegd in Google Mijn Bedrijf. Meld je bedrijf aan via Google Mijn Bedrijf en maak je account compleet met je bedrijfsgegevens en foto’s.

Voordelen van Google Mijn Bedrijf:

  • Je kunt foto’s toevoegen
  • Jouw B&B wordt lokaal goed gevonden
  • Er is een routebeschrijving naar jouw B&B beschikbaar
  • Je kunt je openingstijden toevoegen
  • Je gasten kunnen hier reviews plaatsen
  • Het vergroot jouw vindbaarheid!

 

En jij? Bestaat jouw Bed & Breakfast wel voor jouw gasten?

Download gratis stappenplan
Template not found..

 

 

 

Geschreven door Linda Thuijs
Geredigeerd door  Caroline D. van Wijk